به گزارش بنیاد بین المللی استبصار، خلاصه سخنرانی استاد قرائتی در جمع مبلغان مناطق مرزی در ادامه تقدیم شما عزیزان شده است

امام را باید خدا تعیین کند و با کف و سوت نیست:

حاج آقا قرائتی: اگر حق انتخاب دارید که خلیفه اول را انتخاب کردید؟ پس امام آخر را هم تعیین کنید!

آقای قرائتی۵ نوع انتخاب رهبر داریم :

  1. کودتا
  2. جانشینی
  3. اکثریت
  4. اقلیت
  5. قرعه
  6. تعیین به وسیله خدا

پنج تای اول اشتباه است زیرا:

*کودتا: نشانه حقانیت نیست زیرا بر اساس زور می باشد، مثل مصر که رئیس جمهورشان را با کودتا عوض کردند.

*جانشینی: که تحمیلی می باشد، به چه دلیل اگر مردم پشت سر شما نماز خواندند، بعد از فوت هم باید پشت آقا زاده شما نماز بخوانند؟

*اکثریت: راه حل هست نه راه حق؛ اگر ۴۹ نفر گفتند الف و ۵۱ نفر گفتند ب، این دلیل بر حق بودن الف نیست، منتهی چکار کنیم؛ بسیار مواردی در قرآن هست که اکثریت نقش داشته اند اما انتخاب آنها اشتباه بوده است مگر چند سال قبل اکثریت به بنی صدر رای ندادند، مانند انتخاب عمروعاص تنها راه انتخاب امام تعیین به وسیله خداوندمی باشد.

*اقلیت: این نیز تضییع حق اکثریت است، اینکه مجلس رئیس جمهور را انتخاب کند

*قرعه: یک ماشین صورت تراشی داریم دو نفر می گویند به ما بده، قرعه می اندازیم برای اینکه از بن بست بیرون بیاییم مثل استخاره، استخاره که خوب آمد معلوم نیست که در این سفر حتما پول گیرت می آید؛ پس قرعه راه حق نیست و فقط از تردید بیرون می آییم.

-تنها راه این است که خدا تعیین کند.

سوال ما از اهل سنت در مورد امام زمان این است که عقیده اهل سنت درباره امام زمان چیست؟

اهل سنت عقیده شان درباره امام زمان مثبت است و روایاتی دارند که پیامبر نام ۱۴ معلوم را برد و نام مبارک حضرت مهدی در آن است؛ شعارشان هم شعار ما است: « یَمْلَأُ الأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا بَعْدَ ما مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْرا» (مستدرک احمد، ج۳، ص۳۶) (بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج ‏۵۱، ص ۱۵۶)، ما می گوییم پس اگر قبول دارید که امامی به اسم مهدی هست که می آید و زمین را پر از عدل و داد می کند پس چرا معطل نشسته اید؟ این امام را بیاورید تا زمین را پر از عدل و داد کند و ظلم و ستم را برچیند؛ می گویند امام آخرالزمان را که ما نمیتوانیم تعیین کنیم و خداوند باید تعیین کند و ما هم در جواب می گوییم پس اگر شما اعتقاد دارید که امام را باید خداوند تعیین کند پس امام اول را هم باید خداوند تعیین کند و شما نباید به دیگری رای میدادید؛ یا حق انتخاب دارید یاندارید راه سومی نیست، اگر حق انتخاب دارید که خلیفه اول(ابوبکر) را انتخاب کردید پس امام آخر را هم تعیین کنید، اگر حق انتخاب در آخرش را ندارید، پس در اولش هم حق انتخاب نداشتید.

در نتیجه امام را باید خدا تعیین کند و به عهده اکثریت و یا رای مردم نیست.

—————-

حاج آقا قرائتی: اگر حق انتخاب دارید که خلیفه اول را انتخاب کردید؟

اگر امام معصوم روی کره زمین نباشد همه می توانند کافر باشند؛ پس یا باید امام معصوم بعد از پیامبر روی زمین باشد یا خداوند اجازه دهد همه کافر باشند.

 به استناد قرآن این حرف را می زنم در سوره آل عمران آیه ۱۰۱ که می فرماید: «وَکَیْفَ تَکْفُرُونَ وَأَنْتُمْ تُتْلَى عَلَیْکُمْ آیَاتُ اللَّهِ وَفِیکُمْ رَسُولُهُ»، {چطور کافر شدید در حالی که آیات خدا بر شما خوانده می شود و در میان شما رسول خدا هست} چطور کافر می شودید؟ تو که سوزن و نخ داری چرا لباست پاره است؟ کسی که هم آیات قرآن را دارد و هم رسول خدا را، برای چه باید کافر شود؟ معنایش این است که اگر آیات نباشد ویا رسول خدا نباشد باید اجازه داشته باشد که کافر شود؛ بعد از رحلت پیامبر دیگر فیکم رسولی وجود ندارد، پس ما طبق این آیه اجازه کافر شدن را داریم؛ در نتیجه یا باید شخصی عین پیغمبر باشد یا اگر نباشد همه مسلمان ها می توانند مرتد شوند.

—————

اولی الامر:

در یکی از سخنرانی هایم برای علمای اهل سنت در زاهدان من به ایشان گفتم «شما چرا به قرآن عمل نکردید؟»

 قرآن می گوید «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم» (نساء آیه ۵۹) و شما «اولی الامر» را زدید به هرکس که حکومت دستش است، صدام، فهد، امیرعبدالله و . . . با همه اینها تطبیق کردید. آیا اولی الامر این است؟

 خود قرآن می گوید اولی الامر کیست، همانطور که ما در قرآن داریم که «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم»، قرآن معلوم است رسول معلوم است.

اما معنای اولی الامر را از آیات دیگر می فهمیم:

 «اطیعوا» یعنی پیروی کن، آیاتی هم داریم که می گوید «لا تُطِعْ» (اطاعت نکن) آیاتی داریم «لاتطیعوا» یعنی اطاعت نکنید آیاتی داریم «لاتتبع» پیروی نکن، آیاتی داریم «لاتتبعوا» پیروی نکنید.

پس یک آیا داریم از اولی الامر پیروی کن، آیاتی داریم از این گروه ها پیروی نکن، این گروه ها چه کسی هستند؟

  • لا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِماً أَوْ کَفُوراً. (انسان/۲۴) گنهکار را پیروی نکن
  • لَا تُطع مَنْ اَغْفَلنَا قَبْلَهُ عَنْ ذِکرِنا واتّبَع هَوَاه وَ کان أَمرُهُ فُرُطاً (کهف/۳۴۳) دنبال همو و هوسش است، افراطی است
  • «وَلَا تُطِیعُوا أَمْرَ ٱلْمُسْرِفِینَ» (شعراء/۱۵۱) اگر اسراف می کند اطاعت نکن
  • لا تتبع سبیل المفسدین (اعراف/۱۴۲)
  • لا تتبع اهواءالذین لا یعلمون (جاثیه/۱۸)

جمع بندی: از اولی الامری باید پیروی کنیم که در آن:

  • گناه در او نباشد
  • کفران گناه نباشد،
  • غافل نباشد،
  • دنبال هوسش نباشد،
  • افراطی نباشد
  • مسرف نباشد ،
  • بدسابقه نباشد،
  • جاهل نباشد

پس باید معصوم باشد. زیرا همه را گفتیم نه وتنها کسی می ماند که معصوم باشد.

بیان اول: برای مثال اگر به یک بچه ده ساله گفتیم از لبنیات استفاده کن مثل اینکه می گوییم از اولی الامر پیروی کنید اما می گوییم ماست نه، پنیر نه، کره نه و خامه و سرشیر نه، قره قروت نه، پس منظور فقط شیر است، در مورد اولی الامر هم منظور فقط معصوم است

 به بیانی دیگر، اگر یک ماشین دارد در جاده ای می رود و وزارت راه تابلویی در راه زده که می گوید برو، راننده به تابلو نگاه می کند و به راه خود ادامه می دهد و در دره پرت می شود؛ سوال: آیا وزارت راه که تابلوی گذاشته برای جاده دره دار، مقصر هست یا نه؟ مقصر هست.

 خداوند می گوید دنباله رو اولی الامر باش، اطیعوا الله، پس باید راه اولی الامر، درّه نداشته باشد، اگر اولی الامر معصوم نباشند، گنهکار باشد، خلاف است که خدا به ما بگوید دنبال اولی الامر برو؛

چون در جایی خداوند می فرمایند «وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً» از پدر و مادر اطاعت کنید، اما چون پدر و مادر معصوم نیستند و گاهی دچار گناه می شوند فوری یک تابلوی خطر زده است و گفته خطر، ایست، در مواردی«فَلَا تُطِعْهُمَا»، در مسیر والدین تابلوی «لاتطع» داریم، اما در مسیر اولی الامر، تابلوی لاتطع نداریم، در مورد پدر و مادر مقید است ولی در مورد اولی الامر  مطلق است،

بیان سوم: پس اولی الامر معصوم هستند زیرا اگر اولی الامر معصوم نباشند یعنی خداوند در حرف هایش تضاد دارد چون در این صورت اطیعوا الله یعنی گناه نه، اطیعوا الرسول هم یعنی گناه نه، پس اگر اولی الامر معصوم نباشند و خطا و اشتباه در رفتارشان باشد یعنی گناه آری و می شود انجام داد.

گناه نه و گناه بله، یعنی در یک جمله خدا متضاد حرف زده، بنابراین اولی الامر باید معصوم باشد.

من از روایت برای اثبات اولی الامر استفاده نکرده ام، با دو دو تا، خود قرآن اولی الامر ر معرفی می کند.

 —————–

چند سوال از محضر استاد قرائتی:

  1. می گویند چون حضرت علی دختر خود را به خلیفه دوم داده است پس بین امام علی ع و خلفای چهارگانه مودت هست؟

پاسخ: این حرف صد در صد غلط است، امام خمینی وقتی می خواست به شاه نامه بدهد تمبر عکس شاه را روی آن می چسباند، آیت الله العظمی گلپایگانی اسمش محمدرضا بود شاه هم محمدرضا بود، این چه دلیلی است که می گویند، ازدواج چه ربطی به مساله اصلی دارد، مهم این است که رهبر کیست.

ازدواج، رفت و آمد، صله رحم و معاملات دلیل بر مدعی نیست، بسیار موارد اینگونه در تاریخ اسلام هست مگر امام علی علیه السلام نگفت به ابن ملجم غذا بدهید، آیا دلیل بر این است که نسبت به قاتلش مودت دارد؟ و یا مگر امام حسین به لشکر یزید در ابتدا آب ندادند. بنابراین این چیزها دلیل بر حقانیت منطق نیست.

– آیه قرآن می فرماید «ان الصلاه تنهی عن الفحشا» یعنی نماز از منکرات جلوگیری می کند، بزرگترین نماز، نماز مکه است، حالا که بزرگ ترین نماز است باید جلوی بزرگ ترین منکر را بگیرید.

مسجد آن، مسجد الحرام است، جمعیت آن میلیونی، سنگ ها مرمر، آب زمزم، قبله آن هم کعبه واقعی است پیش نماز هم که حافظ قرآن است، اما بزرگترین منکر، کشتن مسلمان است در هر کجای دنیا که می خواهد باشد، اگر قرآن می گوید نماز مانع منکر می شود، ما میبینیم در مسجد الحرام نماز هست اما جلوی منکر هم گرفته نمی شود، دو راه بیشتر نداریم یا بگوییم خداوند نعوذ بالله دروغ گفته است یا اینکه نماز اینها گیر دارد، خداوند که دروغ نمی گوید پس ببینیم اشکال نماز آنها در کجاست؟ گیر در سنگ است؟ یا در آب زمزم، یا در قبله که کعبه واقعی است؟ این نماز کجایش گیر دارد؟

 اشکال در پیش نماز آن است، پیش نماز ولایت ندارد،  اگر ما هم دیدیم که نماز می خوانیم و منکرات هم انجام می دهیم، پس باید در نماز خودمان شک کنیم.

—————-

  1. جوانی آمد گفت این بحث شیعه و سنی را ول کنید این حرفها برای ۱۴۰۰ سال پیش است.

گفتم من که در تلویزیون بحث شیعه و سنی نمیکنم ولی شما داماد شدی یا نه؟ گفت نه، گفتم چرا؟ گفت پول ندارم،

خیلی بحث های تاریخی را جلو نکشید،

  1. یکی از اهل سنت گفته است ما نسبت به اهل بیت ارادت و محبت داریم شما شیعیان چرا می خواهید ما را از آنها جدا کنید؟

پاسخ: هر انگشتی یک اثری دارد، اگر شست برود کنار آمپول نمیشود زد و وزارت بهداشت تعطیل می شود، قم، وزارت کشاورزی، حتی بستن یک دکمه، انگشت شصت معجزه می کند، یک انگشت هم رییس جمهور را انتخاب می کند، یک انگشت، قوی ترین انگشت است، یک انگشت، انگشتر به آن قشنگ است، پس هر کدام اثری دارد اما در برابر دشمن مشترک، همه انگشتان مشت می شود به دهان دشمن، ما باید خودمان بدانیم چرا شیعه هستیم و حرفمان درست است، بعد اگر کفتید کوتاه بیایید کوتاه می آییم، قرآن را ما شیعیان عمل می کنیم، «ترهبون به عدو الله»( انفال/۸){کسانى را که دشمن خدا و دشمن شمایند بترسانید} را ما عمل می کنیم ، لاتظلمون را ما عمل می کنیم، آیات لاتطع و لاتتبع را ما عمل می کنیم باید بدانیم حالا که مستبصر شدیم، قرآنی تر و مسلمان تر شدیم. اما از آن طرف هر کجا که بحث اسلام است و مشترکات داریم یکی هستیم قرآن می گوید « تَعالَوا إِلى کَلِمَهٍ سَواءٍ بَینَنا وَبَینَکُم» حتی با یهودی ها و مسیحیان هم در مشترکات یکی باشید

  1. اهل تسنن زیارتی که ما شیعیان انجام می دهیم را شرک می دانند یازهرا و یاحسین واین گونه منادی ها را شرک میدانند جواب شیعیان چیست؟

در بحث توسل وهابی ها می گویند فقط بگو «یا الله» وفقط خدا و توسل شرک است، اما این آیه را ببینید

  • «مایمسکهن الا الله» این پرنده را کسی در هوا نگه نداشته جز خدا، آیه دیگر داریم که «ما یمسکهن الا الرحمن»، آیه دیگر می گوید «یطیر الطیر بجناحیه»، یعنی همانجایی که خداوند می گوید توحید است خدا کارها را با واسطه انجام می دهد، همان پرنده ای که خدا می گوید فقط خدا نگهش داشته، اما در عین حال آیه دیگر می گوید یطیر بجناحیه، به واسطه دو بال؛
  • ویا چندتا آیه داریم «یحی الارض»، خدا زمین را زنده می کند، چند تا آیه هم داریم «یحیی به الارض»، یعنی خدا زنده می کند ولی بواسطه باران
  • در سوره اعراف آیه ۱۳۲ می فرماید «بدترین آدم های تاریخ به اولیاء خدا متوسل می شوند»، «و قالو مهما تأتنا به من آیه لتسحرنا بها فما نحن لک بمؤمنین»، مخالفین موسی گفتند موسی معطل نشو هزار معجزه هم بیاوری ما ایمان نمی آوریم، قرآن می گوید حالا که اینطور شد محیط زیستتان را بهم می زنم، «فارسلنا علیهم طوفان و الجَرّاد و القُمَل و الضَفادع والدَم» غورباغه و ملخ و خون را بر اینها مسلط کردم، آیه بعد می گوید «و لما وقع علیهم الرجز»، اینهایی که گفتند اگر هزار معجزه بیاوری ایمان نمی آوریم، وقتی که دیدند زندگیشان دچار مشکل شد، «قالوا یا موسی اُدع لنا ربک بما عهد عندک» گفتند یا موسی ادع لنا، یا موسی دعا کن، یا ابالفضل دعا کن، یا حضرت معصومه دعا کن، لجبازترین انسان های کره زمین وقی بلا آمد به مردان خدا متوسل شدند.

وهابی ها می گویند که موسی زنده بود، ما هم معتقدیم اولیاء خدا هم زنده هستند، اگر معتقد به حیات برزخی نیستیم قرآن پر از خرافات می شود، زیرا قرآن می گوید «سَلَامٌ عَلَى نُوحٍ»، شما می گویید نوح مرد و وقتی که مُرد انگار سنگ است، سلامٌ علی حجر، سلامٌ علی موسی و هارون آیا یعنی خدا به جماد سلام می کند؟ اصلا سلام کردن به آدم بی روح کار حکیمانه ای است؟ حیات برزخی را ما قبول داریم، حساب شهداء هم جدا است که صریح قرآن است که «وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ یُقْتَلُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْیَاءٌ»، از همه گذشته ما متوسل به گوشت و پوست و استخوان می شویم یا متوسل به مقام؟ ما به گوشت و پوست موسی و ابالفضل که متوسل نمی شویم، ما به مقام متوسل می شویم، مقام که زنده و مرده ندارد، اینجا می گویند «قالوا یا موسی اُدع لنا ربک بما عهد عندک» بخاطر عهد و پیمانی و مقامی که نزد خدا داری، مقام که زنده و مرده ندارد.

سوال: گاهی ما در مورد وحدت افراط و تفریط داریم، آیا معیار قرآنی ای در مورد وحدت داریم؟

وحدت یعنی همانی که قرآن می فرماید «تَعَالَوْا إِلَى کَلِمَهٍ سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَ بَیْنَکُمْ»، یعنی مشترکات، یعنی قبله، حج، نماز، قرآن، روزه، مگر خود علماء اهل سنت، حنفیو مالکی و.. با هم اختلاف ندارند؟ مگر مراجع ما اختلاف ندارند، مگر اختلاف فتوا تا به حال حوزه را به آتش کشیده؟ چندین مرجع داریم در حالی که هرکدام یک نظری دارند ولی معیار همان کلمه سواء و مشترکات است.

سوال: یکی از شبهات رایج بحث زیارت است نسبت به زیارتی که شیعه انجام می دهد می گویند شرک است.

پاسخ: دلیل شرک چیست؟ خود اهل تسنن هم زیارت اهل قبور دارند، چطور قبر مادرش را زیارت کند شرک نیست ولی زیارت قبر پیامبر شرک است؟ قبرستان بقیع که شلوغ می شود، و خودشان قبرستان می روند

سوال: اشکال می کنند که این یا حسین و یا علی، ندای غیر خدا است.

خداوند هم در قرآن می فرماید: «یَا نِسَاءَ النَّبِیِّ» «یَا بُنَیَّ»، پس یعنی خداوند نیز باید مشرک باشد، «یا بنی» «یا ابّتِ» «یا ابانا استغر لنا» که شرک نیست، «دون الله» و «دونه»، شرک است، آنکه فی سبیل الله هست که دون الله نیست، آدم مشرک یعنی من در کنار قدرت خدا معتقد به قدرت دیگری باشم، بالاترین محور توسل ما شیعیان، توسل به امام زمان است که شیعیان درجه یک می روند به جمکران و نماز امام زمان می خوانند، در نماز امام زمان که توسل به امام زمان است صد بار می گوییم «ایاک نعبد» «ایاک نستعین» که توحید است، یعنی در آنچه که تو شرک می دانی صد بار می گوییم «ایاک نعبد» «ایاک نستعین»؛ دعای توسل همش خداوند است « انا توجهنا و استشفعنا و توسلنا بک الی الله»، « فاشفعوا لی عند الله واستنقذونی من ذنوبی عند الله »، « فانکم وسیلتی الی الله »، «بحبکم و بقربکم ارجو نجاه من الله »،  این همه الله در آن است.

  1. شما شیعیان می گویید امام زمان سه ساله به امامت رسید چگونه ممکن است؟

پاسخ : با یک مثال روشن می کنم، فلش یک فلز دو سه سانت هست که به کامپیوتر وصل می شود و صد هزار صفحه از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر منتقل می شود، یعنی انسان چیزی ساخت که علوم را از فلزی به فلز دیگر منتقل می کند، وقتی انسان می تواند چنین چیزی بسازد یعنی خداوند نمی تواند علوم را از امام حسن عسکری به بچه سه ساله منتقل کند؟ یعنی یک بچه سه ساله از یک فلش کمتر است؟

  1. می گویند وقتی ما پوسیده شدیم گوشت و پوست ما خاک می شود، تراکتور هم زیرورو می کند و باد هم پخش می کند، ذرات پخش شده چطور دوباره جمع می شود؟

عکس یک مشک کشیدم و دوغ هم ریختم در آن، ذرات چربی در دوغ پخش است وقتی محکم مشک را تکان دادی ذرات چربی جمع می شود، پس جمع شده ذرات پخش شده محال نیست، خدا هم می گوید زمین را تکان می دهم «إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا» و ذرات جمع می شوند.

 

 

با استبصار همراه باشید

پایگاه اینترنتی www.Estebsar.ir

کانال تلگرام:  http://t.me/estebsar_ir

کانال ایتا: http://eitaa.com/Estebsar_ir

پست الکترونیکی:    estebsar313@gmail.com

پیامک: ۰۹۹۱۷۷۰۰۰۱۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

InstagramTelegramBehanceEmailYoutube