به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استبصار، مراسم گرامیداشت ۳۳ شهید روز قدس خونین در کشور نیجریه و محکومیت جنایت کشتار شیعیان زاریا پنج شنبه ـ ۱۶ مردادماه ـ به همت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(ع)، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، معاونت بین الملل مرکز مدیریت حوزه های علمیه و جامعه المصطفی(ص) العالمیه در مسجد اعظم قم برگزار شد.

e5f4b44d2a482f6995e7ec7736c7cccd«حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی» در این مراسم اظهار داشت: در کشور نیجریه بیش از ۳۰ تن از شیعیانی که در دفاع از شهدای فلسطین و غزه مظلوم به صحنه آمده بودند، مظلومانه شهید شدند و با شهادت خود نهال اسلام را آبیاری کردند.

این عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه وی ادامه داد: در بین این شهدا سه تن از فرزندان «حجت الاسلام و المسلمین شیخ ابراهیم زکزاکی» از علمای با نفوذ نیجریه، که فرهنگ شیعه را در نیجریه توسعه داد، به شهادت رسیدند.

وی در محور اول سخنرانی خود با اشاره به مظلومیت شیعیان افزود: از ابتدای رحلت پیامبر(ص) تا ۷ قرن، اموی ها و عباسی ها با شیعیان مخالفت می کردند شیعیان پشتوانه حکومتی نداشت و الا امروز تشیع مذهب اول جهان می شد.

رفیعی در مورد عوامل استواری و بقای تشیع گفت: اولین عامل بقای شیعه، وجود ائمه علیهم السلام هستند ائمه(ع) افرادی هستند که در هیچ مذهبی پیدا نمی شود شخصیت هایی هستند که دشمن به فضیلت آنها اعتراف می کند مصداق آیه تطهیر، و معصوم اند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: آیت الله خویی در کتاب رجال می گوید: «ابوحنیفه در یکی از کتاب های خود می گوید اگر امام صادق(ع) نبود مردم احکام حج را نمی دانستند». و تمام فرقه های اسلام بر یک مطلب متحد بودند و آن عظمت امام صادق(ع) است.

وی با بیان اینکه خدا می داند اگر موج مخالفت در جهان امروز برداشته شود و بگذارند شیعیان مذهب خود را تبلیغ کنند افراد زیادی شیعه می شوند، در بیان عامل دوم استواری و ماندگاری شیعه گفت: معارف بلند شیعه در نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و سایر احادیث نقل شده از امامان معصوم(ع)، در مذهب دیگری موجود نیست. معارف شیعه عقلانی، علمی و عمیق است به گونه ای که «ابن ابی الحدید» می گوید من خطبه ۲۲۱ نهج البلاغه را هزار مرتبه خواندم و یا اینکه «محمد عبده» می گوید: یک جمله نهج البلاغه من را نجات داد و تصمیم گرفتم بر نهج البلاغه شرح بنویسم.

حجت الاسلام رفیعی با اشاره به اینکه عامل سوم ماندگاری تشیع، تلاش علما در شبهه زدایی و ترویج معارف شیعه است، افزود: یکی از علمای اهل سنت در یکی از کتاب های خود تشیع را مذهبی حاشیه ای عنوان کرده بود، در مقابل علامه تهرانی، الذریعه را در مورد تالیفات عالمان شیعه نوشت، سید حسن صدر کتاب تاسیس الشیعه را در مورد نقش عالمان در تاسیس علوم اسلامی نوشت و سید محسن امین اعیان الشیعه را تالیف کرد.

وی در مورد عامل چهارم ماندگاری تشیع خاطر نشان کرد: علی رغم ترورها و شبهه افکنی ها سیاست ائمه(ع) تنش زدایی بود ائمه(ع) با اَشکال مختلف و با مدارا و تقیه به دنبال حفظ شیعه بودند. در روایتی، امام صادق(ع) از اینکه بعضی شیعیان تقیه را مراعات نکرده و رازداری نمی کنند گلایه کرد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه با بیان اینکه ائمه اطهار(ع) اصحاب و دوستداران خود را از حرکت های غلوآمیز نهی می کردند، ادامه داد: در روایتی امام باقر(ع) فرمودند سه گروه به ما لطمه زدند: کسانی که درباره ما غلو کردند، کسانی که درباره ما کوتاهی کردند و افرادی که زشتی های دشمنان بازگو کرده و آنان را بر علیه ما تحریک کردند.

وی عامل پنجم پایداری و ماندگاری تشیع را اعتقاد به مهدویت و امام حاضر بیان کرد و افزود: خیلی از مذاهب به مهدویت اعتقاد دارند ولی اعتقادی که ما داریم یعنی «لولا الحجه لساخت الارض» را ندارند، پرفسور کربن به این خاطر به تشیع علاقمند بود که می گفت شیعیان به دوام عصمت که مرتبط به عالم بالاست معتقدند و این نشان پویایی یک دین الهی است.

این استاد حوزه و دانشگاه در محور دوم سخنرانی خود، در مورد حوادث روز جهانی قدس در نیجریه گفت: در روز قدس بیش از ۳۰ تن از شیعیان نیجریه و سه نفر از فرزندان شیخ ابراهیم زکزاکی به دست نیروهای دولتی به شهادت رسیدند.

وی درباره ویژگی های حجت الاسلام زکزاکی گفت: اخلاص یکی از ویژگی های مهم شیخ ابراهیم زکزاکی است دوستانی که با وی هستند وی را فردی بسیار مومن و متعبدی معرفی می کنند وی برای خداوند حرف می زند و وقتی خبر شهادت فرزندان خود را شنید گفت این مصائب در مقابل مصائب اباعبدالله چیزی نیست.

حجت الاسلام رفیعی دومین ویژگی زکزاکی را حس خیرخواهی و کمک به دیگران معرفی کرد و در ادامه گفت: شیخ زکزاکی به مسیحی ها، اهل سنت و فرقه های غیر مسلمان کمک می کند و وی مرجع غیر شیعیان هم است.

وی در پایان گفت: زکزاکی در جریان شهادت سه تن از فرزندان خود در روز قدس خیلی منطقی و متین صحبت کرد و اجازه نداد در نیجریه فاجعه و خونریزی اتفاق بیافتد و اینها عوامل موفقیت شیعه در نیجریه و سایر مناطق دنیاست.

—————-

منبع : ابنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

InstagramTelegramBehanceEmailYoutube