به محض ورود به ایران شناسنامه ایرانی را هدیه گرفتم و به رسم ژاپن فامیل خود را به فامیل شوهرم تغییر دادم و نام خود را به دلیل مهاجرت بین کشور های ژاپن، آمریکا و ایران پرستو گذاشتم.

thumb
 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استبصار، به رسم مصاحبه های ما ایرانی ها لطفا به صورت اجمالی خود را معرفی نمایید.توموکو شیمویاما با نام ایرانی پرستو شادپیام هستم، استاد پیشین دانشگاه توکیو در رشته تاریخ و دارای پست علمی در دانشگاه های toyo و sophio  و زیر نظر پروفسور ایزوتو دکترای اول خود را کسب کرده ام.دکترای دوم خود را در کجا کسب کرده اید؟

دومین دکترا خود را در ایران و در دانشگاه تربیت مدرس زیر نظر استاد آینه وند و آقاجری در زمینه تاریخ پس از اسلام کسب کردم.

چگونه به اسلام گرویدید؟

من وقتی برای فوق لیسانسم درس می خواندم تمام منابع ایران و تاریخ تشیع را باید می خواندم و تولید علم می کردم زیرا در بیرون از کشور ایران دکترا گرفتن فقط با تولید علم میسر است و وقتی تحقیقات را انجام می دادم واقعا به تشیع علاقمند شدم و به دین و مذهب حقانیت گرویدم.

دلیل انتخاب نام ایرانی پرستو چه بود؟

به محض ورود به ایران شناسنامه ایرانی را هدیه گرفتم و به رسم ژاپن فامیل خود را به فامیل شوهرم تغییر دادم و نام خود را به دلیل مهاجرت بین کشور های ژاپن، آمریکا و ایران پرستو گذاشتم.

چند سال است که به ایران آمده اید و چه مدت است که به صورت جدی تاریخ اسلام را مطالعه می کنید؟

۱۱ سال پیش به ایران آمدم و ۳۰ سال است که ایران شناسی و تاریخ شناسی را از دانشگاه توکیو ژاپن پیش گرفته ام و کارشناسی در زمینه ایران شناسی و دکترا در زمینه اسلام شناسی گرفته ام و به بنده بورسیه دادند تا به اینجا بیایم و ادامه تحصیلاتم را در ایران سپری کنم.

دومین دکترای خود را سه سال پیش در زمینه تاریخ ایران پس از اسلام با گرایش تخصص تاریخ تشیع گرفته ام.

چگونه به ایران و اسلام و تشیع علاقمند شدید؟

من از بچگی به ایران و تاریخ ایران علاقمند بودم زیرا در کتابخانه پدرم که یک کشیش کلیسا است و در کتاب تورات و انجیل به خوبی از کوروش یاد شده است و از اولین منشور حقوق بشر و ممنوعیت برده داری بسیار خوشم آمد.

ایران اولین کشوری بود که در آن تمدن به وجود آمده است.

در هنگام مطالعه اسلام از نظر علمی و تاریخی علاقمند به شیعه شدم چون تاریخ و اسلام همچون آب است و تکه تکه و جدا از هم نیست.

در اسلام چه دیدید که علاقه شما را تا این حد برانگیخت؟

چند نکته جالب باعث شد که به اسلام علاقمند شوم * عقل گرایی و کمال گرایی بود که از عقل گرایی ساده که اساس مادی گرایی ساده اساس کار دول غربی می باشد، بسیار متفاوت است و عقل گرایی فرهنگ ایرانی اسلامی معنوی است به کمال و پیشرفت می انجامد.

* عدالت محوری دغدغه هزاران ساله مردم ایران بوده و هست که حافظ سلامت است و فرهنگ امام حسین(ع)و طرفداری از مظلوم است که خود یکی از فلسفه های ظهور می باشد.

* خداوند انسان را آزاده آفریدند، عقل و اختیار برای او قرار داه است که این فرهنگ جبرگرا نیست زیرا انسان ها می توانند خوبی و بدی را با این وسیله تشخیص بدهند.

* مفهوم خداوند در فرهنگ و ایران اسلامی بسیار مهربان، خوب و صمیمی است که همه جا حضور دارد و مردم همیشه خدا را یاد می کنند همه چیز را با نام او شروع می کنند اما در ادیان سنی خداوند به عنوان یک جبار و بد اخلاق معرفی می شود که در تخت آسمانی نشسته است و اگر از کسی از دستوراتش پیروی نکند او را مجازات می کند و مردم نمی توانند با او ارتباط خوبی را برقرار کنند.

نظرتان درباره شرایط کنونی اسلام چیست؟

اسلام امروزه در سطح بین المللی متاسفانه به عنوان اسلام داعشی و اسلام تروریستی معرفی می کنند و رسانه های غربی در حال حذف کردن تاریخ اسلام  هستند و برخی اعراب اسلام را تحریف کرده اند که ما باید با تبلیغات بیشتر روشنگری کنیم و اسلام واقعی را به جهانیان بشناسانیم. در ژاپن دها کتاب با مضمون امامزادگان، نذری و امام حسین (ع) تالیف کرده ام.

نظرتان درباره اسلام سعودی چیست؟

اسلامی که در عربستان تبلیغ می شود سیاستی قومی و قبیله است و ربطی به اسلام ندارد و ادامه وهابیت است.

می توانید توضیحی در خصوص فرهنگ ژاپنی ها بیان برای ما ارائه دهید؟

کار کردن در ژاپن بسیار مقدس است همانند فرهنگ ایرانی باستان که کار و شادی بسیار در آن مقدس بود. ما ژاپنی ها قانع ترین مردم دنیا هستیم و به همه هستی احترام می گذاریم.

در ژاپن به مذهب و سیاست اصلا کاری ندارند و با مراسم شینتو به دنیا می آیند، با مراسم مسیحی ازدواج می کنند و با مراسم بودایی می میرند یعنی مذاهب را فقط به اجرای مراسم می دانند ولی در این کشور رفتار و کردار درست بسیار اهمیت دارد و به همین دلیل ملتی عمل گرا  دارد.

ایران را چگونه می بینید؟

ایران به معنای سرزمین آزادگان است، ایران اولین کشوری است که در آن تمدن به وجود آمده است و باعث افتخار است که شما در چنین کشوری به دنیا آمده ام. ایران ثروتمند ترین کشور دنیا است زیرا هم فرهنگ، هم تاریخ و هم منابع و … در اختیار دارد و کشوری وسیع است اما در ژاپن ما هیچ منابعی در اختیار نداریم و حتی خاک هم باید از کشور های دیگر بخریم اما خودمان با نیروی عقل و بدن کار می کنیم.

ناصرون

استبصار www.estebsar.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

InstagramTelegramBehanceEmailYoutube