به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استبصار، در دهه های اخیر یک پدیده دینی در جهان گسترش یافته است؛ پدیده ای که به موجب آن شمار زیادی از روشنفکران و دانشمندان نخبه با تغییر دین و مذهب خود، به مذهب اهل بیت(علیهم السلام) گرایش پیدا کرده اند. راه آنها برای گرایش به مذهب اهل بیت(علیهم السلام) چندان هم هموار نبوده است بلکه در این راه با سختی ها و مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده اند که اولین آنها نفس  و مبارزه با هوای نفس خود و سپس میراث دینی، شبهات و حقایق بوده است.

اما به برکت اهل بیت از تمامی این موانع و دشورای ها عبور کرده و به کشتی نجات اهل بیت رسیدند؛ کشتی ای که هرکس سوار بر آن شد، نجات یافت و هرکس از آن سرباز زد،غرق گشت. این نخگان پس از گرایش از دین و مذهب خود به مذهب اهل بیت(علیهم السلام)، تبلیغ آن را هدف خود قرار دادند و برای این مهم به تالیفات، کتب و ایراد سخنرانی ها در زمینه اندیشه اهل بیت روی اوردند.

شیوع پدیده شیعه گرایی در قاره های پنج گانه جهان

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از خبرگزاری براثا، پدیده مذکور به دلیل شیوع آن در  قاره های پنجگانه جهان و به دلیل اینکه از هر مذهب و دینی در بین آنها دیده می شود،  برای هر ناظر و تحلیلگری در این زمینه کاملا آشکار است؛ به طوری که تعداد آنها به میلیون ها تن در برخی کشورها می رسد. از ویژگی های این پدیده این است که در هرکدام از افرادی که به مذهب اهل بیت(علیهم السلام) ایمان آورده اند، نوعی حماسه و شوق وصف ناپذیر دیده می شود و مهمتر از آن یقین و وضوح نگرش در مذهب جدید در نزد آنها است و تاکیدی بر این قضیه است که ولایت اهل بیت نعمتی است که هیچ نعمت دیگری قابل مقایسه با آن نیست و تنها کسی ارزش آن را می داند که حیران و محروم از آن بوده و سپس آن را پیدا کرده است. از جمله این شیعه شدگان، مردم یمن و جوانان آن هستند.

موج وسیع شیعه شدگان در کشور یمن

کشور یمن به واسطه ی تلاش های گروهی از خیرینی که با حکمت و موعظه ی نیکو، تبلیغ و گسترش اندیشه آل محمد(صلی الله علیه واله) را برگردن گرفته اند، شاهد موج وسیعی از استبصار(گرایش به مذهب شیعه) بوده است. با یکی از برادران مبلغ اندیشه اهل بیت در یمن به گفتگو نشستم؛ کسی که گسترش رسالت اهل بیت را در بین سیاست های منحرفانه و مغرضانه منطقه و تناقضات، برعهده گرفته است.

یکی از مبلغیان اندیشه اهل بیت(علیهم السلام) در یمن در این باره می گوید: «بگذارید در ابتدا به طور کلی از مستبصرین یمن (شیعه شدگان) سخن بگویم کسانی که حامل هویت تشیع هستند. دو طبقه از شیعیان مستبصر(شیعه شدگان) در یمن وجود دارد این موضوع برای کسی که به دنبال بررسی اوضاع شیعیان یمن است و به مساله ی تبلیغ اهتمام می ورزد، اهمیت زیادی دارا است.

اولین طبقه شیعه شدگان یمن، مستبصران دهه نود قرن گذشته و پیش از آن هستند که ویژگی سیاسی از برجسته ترین ویژگی آنها است. بیشتر این مستبصران افسران ارتش، کارکنان ارشد دولتی، اعضای شورای نمایندگان و یا بازرگانان و مانند آنها هستند. هیچ نهاد، سازمان و برنامه ی اگاهی دهی ندارند. بنابراین چیزی برای جامعه شیعه و مذهب تشیع ارائه نمی کنند. اغلب آنها از طبقه ی ثروتمندی هستند که در شمال یمن زندگی می کنند.

نقش وسایل ارتباطی مدرن در شیعه گرایی در کشور یمن

این مبلغ شیعی در ادامه می گوید: اما دومین طبقه از شیعیان یمنی، شیعیانی هستند که به واسطه ی تکنولوِژِی های جدید و شبکه های ماهواره ای شیعه شده اند این طیف هیچ دخالتی در سیاست ندارند. آنها مستبصران جدید یمن به شمار می روند. از دیگر دلایل ظهور آنها می توان به ظهور شبکه های ماهواره ای شیعه به زبان عربی، ظهور شیعه در عراق، مراسم عزاداری و مناسک دینی و زائران در عراق، مقابر اهل بیت(علیهم السلام) در این کشور و ظهور کتب شیعه مثل رساله های علمی اشاره کرد.

مبلغ شیعی یمنی ادامه می دهد: در کنار این موارد، به سبب ظهور اتاق هایی تخصصی  در پالتاک  و شبکه اینترنت عهد جدیدی برای تشیع آغاز شده است که ازنظر فکری و عقایدی، عهدی شکوفا به شمار می رود. تعداد طبقه شیعه شدگانی که توسط شبکه های اینترنتی و وسایل ارتباطی مدرن شیعه شده اند، بیشتر از طبقه شیعیانی است که قبلا شیعه شده اند. تعداد این شیعیان جدید، به هزاران نفر در مناطق یمن می رسد که بیشتر آنها در منطقه «تعز» سکونت دارند. تعز استانی است که داری ۴۰ حوزه ی انتخاباتی است و پایتخت فرهنگی یمن به شمار می رود.

بی توجهی به تازه شیعه شده های متفرق در یمن

به گفته وی، شمار زیادی ازاین شیعیان جدید نیز در استان «أب» نزدیک به تعز زندگی می کنند. در استان «عدن» نیز تازه شیعیان زیادی زندگی می کنند و ریشه های تشیع در آن به صدها سال پیش برمی گردد. صنعاء نیز به همین شکل است. استان «جوف» که اخیرا در آن حوزه امیر المومنین  علی(علیه السلام) با حمایت مالی ایت الله شیرازی تاسیس شده است نیز دارای شیعیان زیادی است. به دلیل پراکندگی آنها و ناتوانی بر آماردهی درباره آنها هیچ مرجعی به امور آنها اهتمام نمی ورزند.

از دیگر امور مهم مربوط به شیعه شدگان جدید یمن این است که هیچ موسسه ای در مدیریت تفکیک و جدایی آنها  نقشی ندارد و علاوه براین ارشادات و رهنمود های مراجع مرتبط با امام زمان(عجل الله تعالی فرجه)  نیز در این زمینه فعالیتی از خودنشان نمی دهند. چرا که تاسیس منبر رسانه ای و فعالیت هر نهادی برای وحدت این شیعیان، هزینه های زیادی دربر دارد.

این قشر از شیعیان یمن هیچ منبر رسانه ای برای انتشار و گسترش علوم اهل بیت(علیهم السلام) ندارند این در حالی است که احزاب شیعی در کشورهای عربی دارای شبکه های ماهواره ای هستند و نمی دانم دلیل اینکه این ماهواره های شیعه به حمایت از شیعیان جدید یمن نمی پردازند، چیست؟ً!

وحدت، تنها راه ایجاد منابر رسانه ای برای مستبصران یمنی

مبلغ شیعی یمنی ادامه می دهد: چه بسا در ابتدا این سوال به ذهن خطور کند که چرا خود این شیعیان به جمع آوری مبالغی برای ایجاد یک منبر رسانه ای نمی پردازندو در این زمنیه اقدامی صورت نمی دهند. درباره این سوال باید گفت که آنها یکدست نیستند و چه بسا یکدیگر را نمی شناسند. کسی نیز پیدا نمی شود که آنها را دور هم جمع اورد. در حالی که ایجاد چنین منبر رسانه ای نیاز به یکدست بودن و وحدت دارد. تنها راه ایجاد چنین منابری، وحدت و یکپارچه کردن این شیعیان است.

یمن در نوعی درگیری بین طیف های سیاسی، فکری و دینی زندگی می کند ما معتقدیم که یمن به مرحله ی متمدنی خواهد رسید؛ مرحله ای که به دنبال آن نوعی اندیشه ی مقتدر بروز خواهد کرد که دربرابر سوالات و درخواست های مردم استقامت کرده و به نیازهای اجتماعی و اقتصادی و ایئولوژِیک و اعتقادی آنها پاسخ گوید اما این قضیه تنها با تلاش های صاحبان  طرح تبلیغ، کمک به پیروان اهل بیت و مسائل آنها، حمایت همه جانبه دفاتر علما از آنها، توجیه مبلغان و گشایش کانال های ارتباطی جهت اعطای طرح کلی به آنها برای فعالیت در این محیط بارور صورت می گیرد.

منبع: شفقنا به نقل از براثا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

InstagramTelegramBehanceEmailYoutube