به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استبصار،  جمعیت اهل تشیع در مجارستان خیلی کم است, و بخش کوچکی را شامل میشود. اینجا عموما اجتماع بزرگی از شیعیان دیده نمیشود.

featured-revert-858x338-2

_ لطفا به ما در مورد دوران کودکیتان بگویید , و اینکه در کجا بزرگ شده اید؟

من در سال ۱۹۹۳ متولد شدم , در یک شهر کوچک واقع درجنوب شرق مجارستان بزرگ شدم . در آنجا اکثریت مسیحی هستند و این مذهب نفوذ بیشتری میان مردم دارد. با این وجود نمیتوانم بگویم. که در دوران رشد و تربیت من خدا و مذهب نقش خاصی داشته است. در واقع اموزش دینی و مذهبی خاصی نداشته ام. بنابراین من بدون تربیت دینی و آشنایی با اصول مذهبی یا اخلاقی بزرگ شدم. و البته بیشتر به این دلیل بود که والدینم هیچکدام پیرو دین خاصی نبودند و از دستورات مذهبی خاصی اطاعت نمیکردند, و تا آنجا که من به یاد دارم ایمان و عقیده هرگز موضوع مهم و قابل بحثی در خانواده ما نبوده است.

_ چه زمانی متوجه ضرورت دین در زندیگیتان شدید و چه چیز باعث شد نظرتان را درموردش عوض کنید و به عنوان یک چالش در ذهنتان آغاز شد؟

در سال ۲۰۰۸ من با تعدادی مسلمان آشنا شدم و آن ها از من سوال مهمی پرسیدند, اینکه چگونه میشود آیین و تشریفات دینی را انجام دهیم که آن را باور نداریم؟ و این سوال برایم تلنگری بود تا به مطالعه ی مباحث اعتقادی و دینی بپردازم , و از آن موقع به بعد شروع که بدانم باید چه چیزی را باور داشت و احساس کنم که به کجا تعلق دارم و از کجا آمده ام. ابتدا از عقاید دوستان مسلمانم شروع کردم و از دینشان پرسیدم . آن روزها فکر نمیکردم اسلام به عنوان یک دین کامل و بی نقص مرا به شگفت آورد. و موجب تغییر مسیر زندگی ام شود

_ چه چیزی باعث شد مذهب شیعه را انتخاب کنید.؟

مسلمانانی که من میشناختم شیعه بودند و من اسلام را از جنبه ی یک مسلمان شیعه شناختم . بنابراین فرصت مناسبی بود چنانچه میخواستم اسلام را انتخاب کنم به تشیع متمایل شوم.و من باور دارم که این شروع بسیار خوبی برای من بود. دوستانم داستان های بسیار جالبی در مورد مکتب اهل بیت , حکایت های تاریخی , اتفافات و ویژگی های مکتب تشیع میگفتند. مخصوصا در مورد واقعه ی تکان دهنده ی کربلا برایم صحبت میکردند, خودم هم بیشتر علاقمند به تحقیق میشدم و نمیدانم شاید میل و اشتیاق من به کشف اسلام به عنوان چیزی که برایم ناشناخته است بیشترین اثر را داشت, به هر حال خدا بهتر میداند. هر چه بیشتر جلو میرفتم و بیش از قبل میدانستم, تعلق خاطر و علاقه ام بیشتر میشد. شیعیانی که مرا میشناختند و به من کمک میکردند, هشدار دادند که به شکل مستقل و با روش خودم اطلاعات اسلام شناسی ام را کامل نکنم , زیرا ممکن بود به طور ناخواسته از منابع نامعتبر و مراجع غیر قابل اطمینان اطلاعات غلط دریافت کنم.
به هر صورت بعد از مدتی دیگر نمیخواستم وقت را از دست بدهم, میخواستم راهم را مشخص کنم و در جهت آن زندگی کنم. بنابراین به روش خودم تحقیق و تلاش برای شناخت مکتب تشیع را ادامه دادم . گاهی اوقات گیج و سردرگم میشدم و پاسخ سوالم را پیدا نمیکردم , خیلی چیزها را با هم اشتباه میگرفتم و احساس میکردم درست متوجه نمیشوم . با این وجود بعد از تمام سر در گمی ها با لاخره به آنچه میخواستم رسیدم. راه و مقصدم را پیدا کردم , پرستش الله , و تحت تربیت اهل بیت پیامبر بودن , پاک کردن وجودم از آلودگی ها. من به آغوش تشیع رفتم , زیرا دستورات راستین پیامبر انقدر واضح و روشن است جای هیچ شک و تردیدی را باقی نمیگذارد.
_ کدام شخصیت تاریخی در تشیع برای شما الهام بخش است؟
راستش را بخواهید نمیتوانم شخص خاصی از اهل بیت پیامبر را بگویم , همه ی آنها واقعا با آموزه ها و خصوصیات اخلاقی ستودنی خود خیلی چیزها به من یاد دادند, و برایم الهام بخش هستند , اما حضرت فاطمه جایگاه خاصی در قلبم دارند, و امیدوارم روزی اگر خدا بخواهد موجب افتخار ایشان باشم.

_ از تجربیات خود کنار مردم شیعه برای ما بگویید, آنها را چگونه میبینید؟

جمعیت اهل تشیع در مجارستان خیلی کم است, و بخش کوچکی را شامل میشود. اینجا عموما اجتماع بزرگی از شیعیان دیده نمیشود.

_ اوقات و روز خود را در ایام خاصی مثل محرم چگونه سپری میکنید؟

متاسفانه چون نمیتوانم در مراسم و مجالس سوگواری شیعیان در طول محرم شرکت کنم , معمولا اوقاتم را با مطالعه ی کتاب در مورد واقعه ی کربلا میگذرانم.

_ تصور شما در مورد عزاداری شیعیان قبل از تشرف شما به تشیع چه بود. و حالا چه تغییراتی کرده است؟

شخصا همیشه آرزو میکنم , روزی بخشی از گروهی باشم که در مجالس عزاداری امام حسین فعالیت میکنند, به نظرم محرم و عزاداری برای امام حسین بسیار شنیدنی , تکان دهنده و زیباست. و همانطور که لازم است گاهی شادی کنیم و جشن و سرور داشته باشیم, عزادری برای اهل بیت هم باعث پاکسازی روحی و داشتن حس معنوی زیبایی میشود.

منبع: رهیافته

استبصار www.estebsar.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

InstagramTelegramBehanceEmailYoutube