به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استبصار، شبکه بی بی سی عربی اعلام کرد به تحقیق مستندی درباره اعتراضات شیعیان در شرق عربستان سعودی دست پیدا کرده است.

این شبکه به تصاویر منتشر نشده ای از اعتراضات سابق اقلیت شیعیان در منطقه قطیف در شرق عربستان دست پیدا کرد.

بی بی سی همچنین توانست به طور بی سابقه ای به این مناطق اعتراضات برود و با شماری از فعالان و شخصیت ها در این منطقه گفتگو کند. این تحقیق مستند فاش می‌کند شیعیان در قطیف چگونه با حملات دولت عربستان روبرو می شوند.

با وجود گذشت سه سال از این اعتراضات در عربستان، پیامدهای آن همچنان ادامه دارد و شامل خفقان و تنش و تدابیر شدید امنیتی در این منطقه است.

صفا الاحمد خبرنگار شبکه بی بی سی افزود: بیشتر شیعیان عربستان که در این کشور اقلیت هستند در منطقه قطیف زندگی می‌کنند. آنها می‌گویند از تبعیض طایفه ای از طرف حاکمان سنی در عربستان رنج می برند و سهمی در ثروت های طبیعی در این منطقه ندارند. اعتراضات در اوایل سال ۲۰۱۱ آغاز شد. تظاهرکنندگان خواهان آزادی ۹ مردی بودند که سال ها پیش بدون محاکمه بازداشت شده بودند. نیروهای امنیتی سعودی به سرعت وارد عمل شدند و دهها نفر را بازداشت کردند، اما اعتراضات متوقف نشد.

در ادامه این گزارش آمده است: پس از گذشت سه سال از آن زمان، هنوز ایست های بازرسی در همه جا در قطیف دیده می شود. با وجود آنکه من عربستانی هستم، بسیار دشوار است که با دوربین بتوانم در خیابان راه بروم. احتمال بازداشت من وجود دارد. می‌خواهم بدانم چرا فعالان سیاسی زندگی خود را به خطر انداختند و در تظاهرات شرکت کردند. من توانستم با عده ای که برای مصاحبه با من موافقت کرده بودند، دیدار کنم. آنها می ترسند هویت شان مشخص شود.

یکی از فعالان عربستانی در قطیف به این شبکه گفت: صد سال است که ما در قطیف به حاشیه رانده شده ایم. قطیف از جمله غنی ترین مناطق در عربستان است. بزرگترین چاه نفتی جهان در قطیف قرار دارد، اما در این شهر شاهد خانه های فرسوده، فقر، گرسنگی و تبعیض هستیم.

یک فعال دیگر گفت: بعضی از کسانی که در تظاهرات شرکت کردند خواهان بهبود وضع معیشتی بودند و بعضی دیگر بر لزوم حفظ کرامت و حقوق خود تاکید داشتند. عده ای هم در تظاهرات در قطیف و دیگر مناطق به دنبال آزادی بودند.

در ادامه این گزارش آمده است: من در دیدارهای سری با دهها فعال دیدار کردم. روشن بود که همه آنها خواهان اصلاحاتی در کشور هستند. معترضان می‌گویند در روزهای اول اعتراضات سلاحی در دست نداشتند، اما مدارکی پیدا کردم که دستکم یکی از تظاهرکنندگان از سلاح علیه نیروهای پلیس استفاده کرده است. دولت عربستان می‌گوید نیروهای امنیتی همواره با تیراندازی روبرو می‌شوند. در قبرستان العوامیه مکان خاصی برای دفن کسانی وجود دارد که در اعتراضات کشته شده‌اند. از چهارده ماه پیش شبکه بی بی سی از دولت سعودی درخواست توضیحاتی کرد، اما ما همچنان منتظر پاسخ این درخواست هستیم.

منبع: ابنا

استبصار www.estebsar.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

InstagramTelegramBehanceEmailYoutube