به گزارش بنیاد بین المللی استبصار، مصاحبه با آقای فاضل کاکایری مستبصر اهل اوگاندا به مناسبت ولادت حضرت رسول اکرم در ادامه تقدیم می‌شود

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطیبین الطاهرین اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم شریف

مومنین گرامی، اجازه دهید درباره حضرت محمد (ص) و دوران تولد او صحبت کنم. حضرت محمد در ۱۲ ربیع الاول عام الفیل به دنیا آمد که برابر با ۸ ژوئن سال ۵۷۰ میلادی است. پدر گرامیش عبدالله بن عبدالمطلب و مادر بزرگوارش آمنه بنت وهب بود. همه اجداد او از مومنان بودند. اتهامی هست که اغلب از سوی وهابیت نسبت به آن حضرت مطرح می شود والدین گرامیش مثلا پدرش عبدالله و مادرش آمنه و یا عمویش ابوطالب، پدر امیرالمومنین علی بن ابیطالب مشرک بودند. سوال این است که آیا آنان مومن بودند یا مشرک؟ عقل و منطق می گوید که خداوند سبحانه و تعالی نمی تواند پیامبری بفرستد که والدینش مشرکند. چرا؟ زیرا این برای خدا و آن پیامبر بی معنی است.

فاضل کاکایری مستبصرفاضل کاکایری می‌گوید: حدیثی در کتاب صحیح بخاری دیدم که امام بخاری در تفسیر آیه ۱۱۳ سوره ۹ (سوره توبه) آورده است. می فرماید پیامبر مجاز نیست برای منافقان یا بستگان مشرکش طلب استغفار کند. آن ها می گویند که این آیه درباره ابوطالب نازل شده است. ما می گوییم نه. چرا؟ زیرا این آیه بعد از هجرت رسول خدا از مکه به مدینه نازل شد. در حالی که ابوطالب در سال دهم هجری یعنی سه سال قبل از هجرت پیامبر از مکه به مدینه از دنیا رفته بود. پس چگونه ممکن است این آیه درباره کسی نازل شده باشد که اساسا پیش از نزول آن از دنیا رفته است. وقتی این آیه و آیات مشابه آن نازل شدند، [پیامبر] آن ها را به خلیفه ابوبکر داد تا بر مردم مکه بخواند. یعنی بعد از هجرت پیامبر به مدینه. پس این آیات در مدینه نازل شدند و جزو آیاتی بودند که به خلیفه ابوبکر داده شدند تا برود و برای مردم مکه بخواند. بعد رسول خدا این برنامه را لغو کرد و امام علی (ع) را فرستاد. روایات تاریخی اصیل می گویند که پیامبر فرمود به جز من یا کسی که از اهل بیت من باشد، کسی نمی تواند نماینده من باشد. بنابراین خلیفه ابوبکر با آیات برگشت و امام علی برای این کار فرستاده شد. و او رفت و آن ها را برای مردم مکه خواند. می خواهم بگویم همه والدین و اجداد پیامبر، مادرش آمنه، پدرش عبدالله و عمویش ابوطالب از مومنان بودند. این بساط که همه اجداد رسول خدا از مشرکان بودند از سوی دشمنان اسلام و امویان به راه افتاد تا بتوانند ادعا کنند که ابوسفیان و معاویه و بقیه از مومنان هستند و به اهل بیت پیامبر آزار برسانند.

یک سوال دیگر آن است که ما از حضرت محمد چه درسی می آموزیم؟ به طور خلاصه خیلی موارد را می شود گفت اما با توجه به کمبود وقت بگذارید به نکات زیر توجه کنیم.

  1. پیامبر و وصیت او خودش یک درس است. اگر پیامبر اسوه حسنه است، بهترین سرمشقی است که می توان از آن الگو گرفت. پیامبر وصیت کرد و این برای همه ما مومنان و مسلمانان یک درس است که باید پیش از مرگمان باید سندی مکتوب به عنوان وصیت بنویسیم. پیامبر هم وصیت کرد. این درسی است که ما باید از او بگیریم. وصیت او چه بود؟ در صحیح بخاری و در صحیح مسلم، جلد ۲، صفحه ۲۳۸ وصیت رسول خدا آمده انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی. او در میان ما دو چیز گرانبها باقی گذشت. کتاب خدا و عترتش را که محبت و پیروی از آن ها بر اساس آیه ۲۳ سوره شوری واجب است. زیرا خداوند سبحانه و تعالی در آیه ۳۳ سوره احزاب آن ها را تطهیر کرده است. وصیت پیامبر، قرآن و عترت مطهرش بود. بنابراین ما به عنوان مومنین باید از او یاد بگیریم.

این درس ها به سوالات دیگری هم پاسخ می دهند که تنها خداوند سبحانه و تعالی خالق بشر است و می تواند برایش رهبر قرار دهد (آیات ۶-۸ سوره قصص). بنابراین بعد از وفات حضرت محمد هیچ کس این مسئولیت را نمی پذیرفت که به سقیفه برود و از میان خود رهبر معرفی کند. زیرا پیامبر پیش از وفات درباره قرآن و اهل بیتش مطهرش به ما وصیت کرد.

  1. دومین درسی که از رسول خدا می گیریم این است که آن حضرت بسیار رئوف و رحیم بود. پیامبر ما بسیار مهربان بود و این برای من و شما برادران وخواهران گرامی درسی است. امام علی (ع) می فرماید: ارحم، ترحم. ما باید یاد بگیریم که همواره با مردم مهربان باشیم و یکدیگر را ببخشیم تا خداوند سبحانه و تعالی نیز در عوض ما را ببخشد. اگر از حضرت محمد الگو بگیریم باید با همه مهربان باشیم، با همه مخلوقات. زیرا حتی حضرت محمد به عنوان رحمه للعالمین آمد (آیه ۱۰۷ سوره انبیا). اگر پیامبر رحمت است یعنی تمام رحمت به سوی ما فرستاده شده است. پس ما هم که از او الگو می گیریم باید با دیگران مهربان باشیم.
  2. درس دیگری که باید از پیامبر بگیریم عقیقه کردن در تولد فرزندانمان است. وقتی فاطمه زهرا، سیده زنان اهل بهشت به دنیا آمد، همو که مادر حسن و حسین و همسر امیرالمومنین بود، آیا پیامبر بعد از ولادتش کاری کرد؟ بله بابت تولدش سپاسگذاری کرد. به همین خاطر است که در سوره کوثر خداوند می فرماید فصل لربک و انحر. خداوند به حضرت محمد می گوید که او را پرستش کند، او را شکر بگوید و برایش قربانی کند. این همان چیزی است که به آن عقیقه می گوییم. برادران و خواهران! وقتی ازدواج می کنید برای محافظت نوزاد از همه چیز، جنیان و چشم زخم و… باید برای فرزندانمان عقیقه کنیم. همانطور که پیامبر برای فاطمه زهرا کرد. صدقه ای که می دهیم، مثلا همین قربانی کردن حیوانات، پیامبر خودش می فرماید که الصدقه منع سبعین نوعا من انواع البلا. این صدقه که ما بری نوزاد تازه به دنیا آمده می دهیم، فرزند ما و روح ما را از هفتاد نوع بلا حفظ می کند و کمترین آن محافظت از جنون و پیسی است. پیامبر می فرماید کار خیر کنز الرزق بالصدقه. ما باید با دادن صدقاتی همچون عقیقه به یکدیگر کمک کنیم. پس این هم درسی است که از حضرت محمد می گیریم.
  3. نکته دیگر آن است که یعنی دیگر چه چیزی از حضرت محمد یاد می گیریم؟ یاد می گیریم که که آن حضرت وقتی ما بر او صلوات می فرستیم او هم نزد خدا از ما شفات می کند. صلوات به چه چیزی می گوییم؟ اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم الشریف. در سوره احزاب، آیه ۶۵ خداوند به ما امر می کند که بر پیامبر و اهل بیت پاکش درود بفرستیم. حالا این درود به چه صورت است؟ حضرت محمد می فرماید: اللهم صل علی محمد و آل محمد کما صلیت علی ابراهیم و آل ابراهیم. همانطور که بر ابراهیم و خاندان پاکش درود فرستادی. بنابراین نباید آنطور که برخی برادران می گویند بگوییم اللهم صل علی محمد و سلم. بلکه باید اهل بیت را هم در آن وارد کنیم. زیرا مودت و پیروی از اهل بیت واجب است. (قل لا اسئلکم علیه اجرا الا المودّه فی القربی (آیه ۲۳ سوره شوری).
  4. درس دیگری که می گیریم. دیگر چه چیز از حضرت محمد یاد می گیریم؟ پیامبر و فرزندانش، پیامبر تربیت است. در جامع الصغیر روایتی از امام جعفر صادق است که حضرت محمد فرمود: ادّبوا اولادکم علی ثلاث؛ حب نبیکم و حب اهل بیته و علی قرائت القرآن. باید به فرزندانمان یاد بدهیم که رسول گرامی را دوست بدارند زیرا حضرت محمد اسوه حسنه بود یعنی بهترین نمونه برای الگو گرفتن. سرور جهانیان از نظر فضایل اخلاقی است. بنابراین، باید به فرزندانمان اخلاق نبوی را یاد دهیم. دوم آنکه باید به آن ها بیاموزیم که که اهل بیت را دوست بدارند زیرا اهل بیت جانشینان بی واسطه پیامبر هستند و وقتی آن ها یعنی پیامبر و اهل بیتش در میان ما هستند خداوند به واسطه آن ها عذاب را بر می دارد. و نیز باید به آن ها قرائت قرآن را بیاموزیم. بله رسول خدا با قرآن مجید آمد. باید با قرآن همچون گنجینه و هدیه ای از جانب خدوند به خودمان، نگاه کنیم. زیرا قرآن کریم که پیامبر برای ما آورد شفا و رحمه للمومنین است یعنی شفا و رحمت برای مومنان. هرگاه به مشکلی برخوردید سوره یاسین را بخوانید. اگر دشمن دارید سوره کافرون و ناس و فلق را بخوانید. اگر می خواهید ازدواج کنید سوره نور را بخوانید. اگر می خواهید بر مشکلات غلبه کنید قرآن را بهترین دوست خود قرار دهید.

بنابراین برادران و خواهران گرامی، این ها درس هایی است که ما از حضرت محمد می گیریم. بیش از این ادامه نمی دهم زیرا خسته می شوید اما وقتی از رسول خدا حرف میزدم، خدا درباره ایشان می فرماید: لقد منّ الله علی المومنین اذ بعث فیهم رسولا من انفسهم. می دانید که وقتی خدوند سبحانه و تعالی در قران از حضرت محمد حرف می زند، در ایه ۱۶۴ سوره آل عمران می فرماید لقد منّ الله. واقعا جالب است. وقتی خداوند درباره محمد نبی صحبت می کند او را بالاترین نعمتش به ما مردم عنوان می کند. اگر پیامبر ما نعمت است باید در ۱۷ ربیع الاول هم درباره اش صحبت کنیم. حضرت محمد نعمت است. می دانید که در صوره ضحی خداوند امر می کند که و اما بنعمه ربک فحدث. درباره نعمت من صحبت کن. حضرت محمد نعمت خدا بر ماست. برای همین ما روز ولادتش را با نام مولد الرسول جشن می گیریم. این آن طور که وهابی ها و سلفی ها می گویند بدعت نیست.

در پایان فاضل کاکایری از خداوند سبحانه و تعالی می خواهد که توسل به آن حضرت، و شفاعت خود و اهل بیتش را نصیب ما کند. از خداوند سبحانه و تهالی می خواهیم که ما را به صراط مستقیم حضرت محمد و قرآن هدایت کند و بتوانیم از آن حضرت و اهل بیت مطهرش الگو بگیریم.

مومنان گرامی، از آنجایی که در ایام جشن میلاد حضرت محمد، مولد النبی، و نواده اش امام جعفر صادق هستیم، این روز را به همه مومنان تبریک عرض می کنم.

 

 

 

با استبصار همراه باشید

پایگاه اینترنتی www.Estebsar.ir

کانال تلگرام:  http://t.me/estebsar_ir

کانال ایتا: http://eitaa.com/Estebsar_ir

پست الکترونیکی:    estebsar313@gmail.com

پیامک: ۰۹۹۱۷۷۰۰۰۱۴

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

InstagramTelegramBehanceEmailYoutube