به گزارش بنیاد بین المللی استبصار، شهید مزاری نامی آشنا در خطه ی سیستان و…
به گزارش بنیاد بین المللی استبصار، کتاب معاویه را بهتر بشناسیم اثر مولوی شه بخش معرفی می شود
نویسنده در کتابش به بررسی روایات ساختگی درباره حکومت بنیامیه و خصوصاً معاویه میپردازد. نویسنده کتاب که از تحصیلکردگان حوزههای علمیه اهل تسنن در ایران و پاکستان است با بررسی و مطالعه آثار و منابع اهل تسنن به دشمنی بنیامیه با اسلام و نبی اکرم و خاندان طاهرین ایشان دست میابد و این مقدمهای است تا به تضاد در مکتب خلفا با سفارشهای پیامبر ص به اهلبیت ایشان دست پیدا کند و زمینهای برای تحول و استبصار ایشان گردد. در ذیل گزارشی کوتاه از بخشهایی از کتاب ایشان تقدیم خوانندگان میگردد.
شرابخواری معاویه
حَدَّثَنَا زَیْدُ بْنُ الْحُبَابِ، حَدَّثَنِی حُسَیْنٌ، حَدَّثَنَا عَبْدُ اللهِ بْنُ بُرَیْدَهَ قَالَ: دَخَلْتُ أَنَا وَأَبِی عَلَى مُعَاوِیَهَ فَأَجْلَسَنَا عَلَى الْفُرُشِ، ثُمَّ أُتِینَا بِالطَّعَامِ فَأَکَلْنَا، ثُمَّ أُتِینَا بِالشَّرَابِ فَشَرِبَ مُعَاوِیَهُ، ثُمَّ نَاوَلَ أَبِی، ثُمَّ قَالَ: مَا شَرِبْتُهُ مُنْذُ حَرَّمَهُ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ ثُمَّ قَالَ مُعَاوِیَهُ: کُنْتُ أَجْمَلَ شَبَابِ قُرَیْشٍ وَأَجْوَدَهُ ثَغْرًا، وَمَا شَیْءٌ کُنْتُ أَجِدُ لَهُ لَذَّهً کَمَا کُنْتُ أَجِدُهُ وَأَنَا شَابٌّ غَیْرُ اللَّبَنِ، أَوْ إِنْسَانٍ حَسَنِ الْحَدِیثِ یُحَدِّثُنِی (مسند احمد جلد ۵ ص ۳۴۷) ترجمه برای ما حدیث بیان کرد عبدالله او از پدرش او از زید بن الحباب او از حسین او از عبدالله بن بریده عبدالله میگوید من و پدرم بر معاویه وارد شدیم روی فرش نشستیم برای ما غذا آمد ما خوردیم بعد شراب آمد معاویه نوشید بعد به پدرم تعارف کرد پدرم گفت از وقتیکه رسول الله شراب را حرام کرده من شراب ننوشیدهام معاویه گفت من جوان خو بهصورت و خوشگل قریش بودم غیر از شراب به هیچچیزی دیگر زیاد لذت نمیبردم و بهغیراز شیر و انسان حدیث گوی خوشآواز را.
علامه احسان الهی ظهیر رهبر اهل حدیث سلفیهای پاکستان در کتاب فصلالخطاب راویهای این حدیث را جرح کرده چون علامه پیروی و اطاعت از ناصبیها و امویها میکند معاویه را صحابی جلیلالقدر میداند. حدیث صحیحی را که رد و تنقیص معاویه باشد میگوید حدیث معتبری نیست و حدیث جعلی و غیر معتبر و مردودی را صحیح میگوید که در تعریف معاویه باشد.
حالا بنده عبد ضعیف شه بخش اسماء پانزده نفر از محدثین و علما را که گفتهاند این سه راوی حدیث ثقهاند و معتبر و صدوق و صالح و الفاظ را ضبط کردهاند ذکر میکنم اولین نفر زید بن الحباب خراسانی بود و به کوفه رفت برای تحصیل علم کوفی گفته شد حسین بن واقدی مروزی از استادهای آن است و از آن امام احمد بن حنبل حدیث روایت کرده. ۱ ـ علی بن المدینی ثقه گفته ۲ ـ عجلی ثقه گفته ۳ ـ عثمان میگوید ابن معین ثقه گفته ۴ ـ ابو حاتم صدوق و صالح گفته ۵. ابو داود میگوید من از امام احمد بن حنبل شنیدم که میگفت صدوق بود و الفاظ را ضبط میکرد ۶. قواریری میگوید ذکی و حافظ و عالم بود ۷. ابن حبان ثقه گفته ۸. ابن خلدون میگوید که ابوجعفر بستی توثیق کرده ۹. احمد بن صالح میگوید در حدیث مشهور و صدوق بود ۱۰. ابن قانع صالح گفته ۱۱ و ۱۲. دار قطنی و ابن ماکو ثقه گفتهاند ۱۳. ابن شاهین میگوید عثمان بن شیبه توثیق کرده ۱۴. ابن یونس حسن الحدیث گفته ۱۵. ابن عدی میگوید از اثبات مشایخ کوفه بود که بر صدق آن شک نمیشود و …
جعلی بودن فضائل و مناقب معاویه
با مراجعه به کتابهای حدیثی و تاریخی اهل سنت میبینیم که هیچ حدیثی در باب فضائل معاویه ثابت نشده است و این مطلبی است که اسحاق بن راهویه و بخاری و نسائی و احمد بن حنبل و حاکم ابوعبدالله نیشابوری و ابن عبدالبر و ابن قیم و ابن حجر عسقلانی و دیگران به آن تصریح کردهاند بلکه اسحاق بن راهویه تأکید دارد که هر چه در فضیلت معاویه روایتشده همه دروغاند. …
صحابه پشت سر مروان ملعون مرتد نماز میخواندند.
مروان خبیث رئیس ناصبیها بود علامه موسی خان باری گفته ناصبی کسانی هستند که با حضرت علی (ع) کینه و بغض زیاد دارند مروان دشمن پیغمبر و اهلبیت نبی (ص) پسر پیغمبر (ص) را نگذاشت کنار پیغمبر (ص) دفن شود ـ شما بگوید چه بگوییم درباره مروان دوست بود یا دشمن پیغمبر و امام حسن پسر او ـ پشت سر مروان نماز درست است؟ …
خوارزمی حنفی از ابوحنیفه نقل کرده که گفت: ما قاتل احد علیا الّا و علیّ اولی بالحق منه و لولا ما سار علیّ فیهم ما علم احد کیف السیر فی المسلمین و لا شک انّ علیّا کما قاتل طلحه و الزبیر بعد ان بایعاه و خالفاه و فی یوم الجمل سار علیّ فیهم بالعدل و هو اعلم المسلمین فکانت السنه فی قتال اهل البغیّ ـ مناقب ابی حنیفه از خوارزمی، ج ۲، چاپ حیدرآباد دکن هند.
هر که با علی جنگ کرده امام علی (ع) بر حق است اگر علی با باغیها نمیجنگید کسی نمیدانست که با باغیها چه رفتار کند و علی (ع) اعلم المسلمین بود. …
انتقاد جاحظ از معاویه
جا حظ میگوید کان معاویه خلاف الکتاب و السنه و یستعمل جمیع المکاید و جمیع الخدع. حلالها و حرامها و کان علی ع لایستعمل فی حربه الا العدل و وافق الکتاب و السنه …(الامامه و السیاسه ص ۳۶۵ به نقل از رسائل جاحظ)
انتقاد حاکم نیشابوری از معاویه
بعدازآن که نیشابوری را از منبر و تدریس منع کردند و او را خانهنشین کردند مثل امام علی که ۲۵ سال خانهنشین شد یک نماز جمعه برای تقریر و تبلیغ گذاشته نشد اجازه نداشت ـ سلمی میگوید به حاکم نیشابوری گفتم لو خرجت و املیت فی فضائل هذا الرجل حدیثا لاسترحت من هذه الحنقه فقال لا یحبی من قلبی ـ (سیر اعلام النبلاء ذهبی جلد ۱۷ ـ ص ۱۷۵)
ترجمه: اگر بیرون بیایی و در مورد معاویه حدیثی بگویی از این مصیبت نجات مییابی حاکم نیشابوری گفت قلبم به این کار رضایت ندارد یعنی قلب من قبول نمیکند که حدیث جعلی برای فضیلت معاویه ذکر کنم. …
انتقاد عبدالقادر جرجانی از معاویه
عبدالقادر میگوید اجمع فقهاء الحجاز و العراق من فریقی الحدیث و الرای منهم مالک و الشافعی و ابوحنیفه و الاوزاعی و الجمهور الاعظم من المتکلمین و المسلمین ان علیا مصیب فی قتاله لاهل صفین کما هو مصیب فی اهل الجمل و ان الذین قاتلوه بغاه ظالمون له (فیض القدیر ج ۶ ص ۳۳۶)
ترجمه: فقهای مکه و مدینه و عراق از اهل حدیث و رأی از آن جمله: مالک، شافعی، ابوحنیفه، اوزاعی و جمهور اکثر از متکلمین و مسلمانها همه اتفاق دارند که در همه جنگها و اختلافها حضرت امام علی بر حق بوده و مخالفین امام بر باطل و باغی بودهاند و ظالم و جائر ـ ان الله لایحب الظالمین و لاترکنوا الی الذین ظلموا فتمسکم النار
روی اسم و کنار اسم ظالم اگر رضی الله گفته شود کفر است چون خدا میگوید من ظالم را دوست ندارم هر که به ظالم رغبتی داشته باشد آتش جهنم او را مس بکند و آتش جهنم به او میرسد. …
با استبصار همراه باشید
پایگاه اینترنتی www.Estebsar.ir
کانال تلگرام: http://t.me/estebsar_ir
کانال ایتا: http://eitaa.com/Estebsar_ir
پست الکترونیکی: estebsar313@gmail.com
پیامک: ۰۹۹۱۷۷۰۰۰۱۴