بنیاد بین المللی استبصار شیخ عبدالله دحدوح در ۲۲ اسفند ۱۳۹۰ شمسی در حالی که برای نماز مغرب آماده می شد ، توسط تروریست های افراطی وهابی به شهادت رسید.

شهید عبدالله دحدوح

گروه های تکفیری وهابی ،هنگامی که شیعیان در حال اقامه نماز بودند ،با ریختن بنزین در مسجد ، اقدام به آتش سوزی کردند که در پی آن بخش زیادی از مسجد در آتش سوخت .عاملان شهادت امام جماعت شیعیان مسجدالرضا (ع) بروکسل ،سه نفر بودند که یکی از آن ها پس از آتش زدن مسجد ،در حالی که شیخ عبدالله قصد خاموش کردن آتش را داشت با استفاده از تبر وی را به شهادت رساند .
مراسم تشییع جنازه و ختم این روحانی نیز در سه شنبه ۱۳ مارس ۲۰۱۲ در ساعت ۷ بعد از ظهر ،بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد الرحمن بروکسل برگزار شد و با حضور گسترده مسلمانان بلژیک همراه بود.
این اولین باری بود که دولت بلژیک به مسلمانان اجازه راهپیمایی در این را می داد .

ازشهادت تاخادمی امام رضا علیه السلام

اگرچه سال ۱۳۹۱ و در جشنوارا بین المللی امام رضا(ع) خانواده اش حاضر شدند و لوح یاد بود و عنوان 《خادم فرهنگ رضوی》 را به جای شهید دریافت کردند . اما بی شک ،پیش از آن چه بسا حتی پیش از شهادتش ،تاج خادمی را با دست خود امام رضا (ع) بر سر گذاشته بود.

_شهید عبدالله دحدوح در یک نگاه

شهید حجت الاسلام و المسلمین عبدالله دحدوح از روحانیون و مبلغان برجسته ی عالم تشیع در سال ۱۹۶۶ میلادی برابر با ۱۳۴۴ شمسی در شهر بروکسل،پایتخت بلژیک چشم به جهان گشود .
او که اصالتا اهل شهر طنجه کشور مغرب بود ،در هفت سالگی پدرخود را از دست داد و طعم یتیمی چشید و سختی های زندگی را از همان دوران طفولیت لمس نمود و در نهایت ،در دامن پر مهر مادر و حمایت برادر رشد و نمو یافت.

عبدالله دحدوح تحصیلات ابتدایی را تا حد کارشناسی در زادگاه خود فراگرفت و پس از تحقیق و اندیشه و مطالعات دقیق ،تحت تاثیر معارف اهل بیت(ع) مستبصر شد و به مذهب شیعه گروید.
ایشان پس از اخذ مدرک کارشناسی علوم طبیعی از بلژیک به علت علاقه شدید به اسلام و فرهنگ اهل بیت (ع) برای تحصیل علوم حوزوی در سال ۱۳۵۹ وارد حوزه جامعه المصطفی العالمیه در قم شدند .

این مبلغ شهید ، فعالیت های تبلیغی خود را با راه اندازی مرکز اسلامی و مسجد امام رضا (ع) در شهر بروکسل آغاز نمود . او با تلاش های شبانه روزی ،فعالیت های مهمی را در راستای روشنگری و بیداری اسلامی و معرفی شخصیت رسول گرامی اسلام (ص) و معارف وحیانی مکتب تشیع در پایتخت دو میلیون نفری بلژیک انجام داد . این دانشمند شهید در طول فعالیت خود صدها نفر از اهالی بلژیک و کشور مراکش را با مکتب اهل بیت (ع) آشنا کرد .

__فعالیت های معنوی ، فرهنگی و اجتماعی :

۱_آثار قلمی
ایشان آثار متعددی به رشته تحریر کشیده است که کتاب 《‌الحریه من وجهه نظر الاسلام و الغرب ،آزادی از دیدگاه اسلام وغرب 》نمونه ای از آن است که به همت موسسه 《الکوثر للمعارف الااسلامیه》در سال ۱۴۳۴ قمری در قم منتشر شده است .
وی همچنین دست اندرکار انتشار نشریه ای تاثیرگذار به زبان فرانسوی به نام 《شعاع الحکمه》در خصوص موضوعات فقهی و اعتقادی بود که هنوز بین مسلمانان اروپا طرفدار دارد .
۲_اجرای مراسم تبلیغی
از دیگر اقدامات موثر شهید عبدالله دحدوح در نشر فرهنگ اهل بیت (ع) علاوه بر آثار مکتوب ،مانند تالیف چندین جلد کتاب و نشر مجله های بیداری بخش و آموزش بیش از ۲۰۰ شاگرد مراسم های تاثیرگذار عبادی و مذهبی متعددی است که در سطوح مختلف برگزار می کرد .

۳_راه اندازی مرکز اسلامی امام رضا(ع)
این عالم شهید در طول فعالیت خود در بلژیک، صدها نفر از اهالی این کشور اروپایی و کشور آفریقایی مراکش را با مکتب اهل بیت (ع) آشنا ساخت، اما مهمترین فعالیت وی پس از بازگشت به بلژیک با تاسیس مرکز اسلامی و مسجد امام رضا (ع) در بروکسل که_ تاسیس آن مشکلات عدیده ای را در قلب اروپا همراه داشته است_ محوریت یافت که منشا برکات زیادی بوده. به طوری که تا قبل از فعالیت ایشان کمتر از ۵۰۰ نفر از شهروندان بلژیک پیرو اهل بیت (ع) بودند، اما با تلاش های ایشان و یارانش هم اکنون بیش از ۵۰ هزار نفر در بلژیک پیرو مذهب شیعه هستند .

۴_تدریس
این عالم شهید کتاب 《حلقات》شهید صدر (ره) را به زبان فرانسوی و فقه و اصول در بلژیک و اروپا به دو زبان عربی و فرانسوی تدریس می کرد.

۵_معرفی اسلام ناب در قاره ی اروپا
شهید دحدوح در سفرهای متعدد تبلیغی و سخنرانی و گفتگوهای مختلف برای معرفی اسلام ناب محمدی (ع) سنگ تمام گذاشته ،افراط و تفریط را رد می کرد تا جایی که جان خود را در راه تبلیغ اسلام ناب و شخصیت بی نظیر رسول گرامی (ع) تقدیم کرد .

۶_عضویت در مجمع جهانی اهل بیت (ع)
مجمع جهانی اهل بیت (ع) به عنوان یک سازمان غیردولتی و جهانی ،به دست جمعی از نخبگان پیرو اهل بیت (ع) و تحت اشراف ولی امر مسلمانان و مرجعیت عالیه ی جهان تشیع ،حضرت آیت الله خامنه ای (حفظه الله) تاسیس شد تا رسالت خطیر معرفی اسلام ناب محمدی (ع) ، نشر معارف و قرآن و اهل بیت(ع) ،استحکام بخشیدن به وحدت اسلامی و شناسایی ،سازماندهی ،آموزش و پشتیبانی از علاقمندان به خاندان عصمت و طهارت (ع) را عهده دار گردد .
شهید دحدوح هم به عضویت در این مجمع درآمده بود و علاوه بر سفر به بسیاری از کشورهای اروپایی ، به کشورهای سوریه ،لبنان و مغرب نیز مسافرت کرده ، در کنفرانس های بین المللی فعالانه شرکت داشت .
شهید دحدوح در پنجمین اجلاس مجمع جهانی اهل بیت (ع) که در شهریور سال ۱۳۹۰ شمسی در تهران برگزار شد ،حضور داشت و با آیت الله خامنه ای (حفظه الله) رهبر جمهوری اسلامی ایران دیدار کردند .

۷_شهادت
در طول تاریخ به تجربه ثابت شده است که شهادت علما در بیداری انسان ها از خواب جهالت و رشد و علوم معارف اسلامی تاثیر بسزایی دارد .شهادت شیخ دحدوح نیز از این امر مستثنا نیست که علاوه بر بیداری مردم ،موجب رشد معارف اسلام و اهل بیت (ع) در کشور بلژیک شد .گرچه هدف عاملان جاهل و مزدور ار این جنایت ، خدمت به صهیونیست ها و ایجاد فتنه ی طایفه ای بین مسلمانان بوده ، اما یقینا کسانی که مرتکب این جنایت شدند ،نمی دانستند که شهادت در راه خدا ،مجاهدان با اخلاص مسیر حق را در راه رسیدن به اهداف والای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

InstagramTelegramBehanceEmailYoutube