کامیلا سلستینا، تازه مسلمان برزیلی: « برای فرد تازه مسلمان انجام اعمال و رعایت احکام اسلامی خیلی هیجان انگیز است. چون وقتی که برای مسلمان شدن تحقیق می کنیم متوجه می‎شویم که با انجام این اعمال ، چه واجب و چه مستحب ، ما به خداوند نزدیک تر می‎شویم و این برای ما لذت بخش است. »

برزیل بزرگ ترین و پرجمعیت ترین کشور آمریکای جنوبی است . اگرچه اکثریت مردم این کشور مسیحی کاتولیک هستند ، اما مسلمانان نیز فعالیت نسبتاً خوبی در این کشور دارند که در اثر آن هر روز بر تعداد آنها افزوده می شود. خانم « کامیلا سلستینو » ( Camila Celestino) یکی از این تازه مسلمانان است که نکات جالبی را درمورد اسلام و مسلمان شدنش می گوید. وی در سال ۱۹۹۲ در سائوپائولو ، پرجمعیت ترین شهر برزیل ، در خانواده ای مسیحی به دنیا آمده است. اما کامیلا از همان ابتدا به دین خود چندان معتقد نبود و تنها به اصرار مادرش که به مسیحیت پایبند بود، به کلیسا می رفت. سؤالاتی که امروز برای بسیاری از مسیحیان مطرح است برای او نیز وجود داشت. وی می گوید : « به مرور سوالات زیادی درمورد دین مسیحیت برایم پیش آمد که چرا حضرت عیسی پسر خداست و حضرت آدم نیست در حالیکه حضرت آدم نه پدر و نه مادر دارد و یا مسئله تثلیث برایم هضم شدنی نبود. » تا اینکه مادر کامیلا دچار بیماری سختی می شود و یک سال در بیمارستان بستری می گردد و او در این مدت نمی تواند مادرش را ببیند. این حادثه ، خانم سلستینو را با سؤالات جدیدی مواجه می کند که خود چنین توضیح می دهد : « به علت این اتفاق همیشه می‌گفتم چرا خدا با من این کار را کرد، من که گناهی نکرده بودم و چون مسیحیت به من توضیح نداد که چرا خدا در راه انسان مشکلات را قرار می‌دهد، آتئیست (بی خدا) شدم. »

از نظر اسلام ، چه برای انسان های صالح و چه گناهکار در دنیا خوشی و ناخوشی وجود دارد و شادی و رضایت کامل تنها در آخرت است. بسیاری از مشکلات به دلیل عملکرد نادرست انسان ها به وجود می آید ؛ البته برخی از آنها امتحانات الهی و بعضی دیگر برای تنبیه مجرمان است. البته سختی ها فرصتی هستند تا انسان با استفاده از آنها ، مقاوم تر و قدرتمندتر ، در برابر مشکلات بعدی ایستادگی کند. به هر حال ، فقدان پاسخ صحیح برای این موضوع در مسیحیت ، موجب شد تا کامیلا به طور کلی باورهای دینی را کنار بگذارد . اما پس از مدتی او با یک مسلمان لبنانی آشنا می شود و از وی کتابی در مورد اسلام هدیه می گیرد. با آنکه این جوان برزیلی به دلیل تبلیغات ضد اسلامی ، ذهنیت خوبی نسبت به اسلام و مسلمانان نداشت ، از روی کنجکاوی کتاب را مطالعه می کند و ناگاه با دنیایی جدید آشنا می شود. سلستینا در این باره می گوید : « وقتی در مورد خداوند خواندم با مفهوم خدا در اسلام آشنا شدم. مسیحیان فکر میکنند الله (خدای مسلمانان) یک مفهوم متفاوت است ، ولی من فهمیدم الله همان خدایی است که در تورات و انجیل است ، و یک تعبیر زیبایی از خداوند خواندم که خدا شریک و پسر ندارد. وقتی که در این کتاب درباره اهل بیت علیهم السلام  و بخصوص زندگی امام حسین علیه السلام مطالبی خواندم ، دیگر نمی توانستم فکر کنم که خدایی وجود ندارد.»

اطلاعات اولیۀ کامیلا از اسلام او را وادار به مطالعۀ دقیق تر و گسترده تر در بارۀ این دین بزرگ الهی کرد تا آنکه او دریافت که راه درست زندگانی در دنیا و آخرت را آیین جامع اسلام معرفی کرده است. به این ترتیب ، خانم سلستینو در مسجد محمد رسول الله (ص) ، در فضایی روحانی و معنوی، شهادتین را بر زبان آورد و زندگی جدیدی را آغاز کرد. جالب آن بود که او متوجه شد روز تولدش بر اساس تاریخ هجری قمری ، پانزدهم شعبان ، یعنی سالروز میلاد حضرت مهدی (عج) نوادۀ پاک پیامبر و منجی عالم بشریت است ؛ به همین دلیل او نام مادر آن حضرت، یعنی ” نرگس ” را برای خود انتخاب کرد.

   اما واکنش خانواده و به خصوص مادر کامیلا به اسلام آوردن او جالب توجه بود. انتظار می رفت که او به دلیل آنکه یک مسیحی معتقد است ، با مسلمان شدن دخترش سرسختانه مخالفت کند، اما مادر با تغییر دین کامیلا کنار آمد ، چرا که دغدغۀ اصلی او دین گریزی و بی خدا شدن فرزندش بود. سلستینا در این باره چنین توضیح می دهد : « یکی از دلایلی که مادرم راضی شد که من مسلمان شوم آتئیست شدن من بود ، چون همانطور که گفتم مادرم مسیحی معتقدی بود و وقتی که فهمید من مسلمان شدم و با خدا آشتی کردم خیلی خوشحال شد. » البته تغییر رفتار نرگس بر اساس تعالیم ارزشمند اسلام نیز در جلب نظر خانواده اش موثر بود. او اضافه می کند : « خانواده‌ام احترام زیادی به اسلام میگذارند و سوالات زیادی از من میپرسند. بعضی وقتها مادرم خودش مرا برای نماز بیدار می کرد و همیشه به غذای من توجه داشت که حلال باشد . به خاطر همین خیلی امیدوارم که آنها روزی مسلمان بشوند ، ولی نمی توانم آنها را مجبور کنم.» به این ترتیب ، اسلام آوردن کامیلا ، تغییری اساسی در نگرش خانواده اش به اسلام به وجود آورده تا جایی که امیدوار است به زودی قلب آنها هم با نور اسلام روشن شود.

  البته به علت تبلیغات ضد اسلامی رسانه ها ، بسیاری از مردم در برزیل تلقی نادرست و ذهنیت منفی از اسلام دارند. به همین دلیل نرگس در پوشیدن حجاب در جامعه با مشکلاتی مواجه می شود. وی در این باره می گوید : « من بعد از مسلمان شدن حجاب گذاشتم ولی باز هم مشکلاتی داشتم . … با چادر در خیابان های سائو پائولو رفت و آمد می کردم. برخی از مردم مرا مسخره می‌کردند و ناسزا می گفتند ، ولی اصلا توجهی نمی کردم و سکوت می کردم . بعضی وقت ها برایشان توضیح می دادم ولی متاسفانه تبلیغات بر ضد اسلام در برزیل زیاد است. » با این حال ، سلستینا بر باورهای اسلامی خود پایبند است و اعمال عبادی خود را با اشتیاق فراوان انجام می دهد. او در این مورد چنین توضیح می دهد : « برای فرد تازه مسلمان انجام اعمال و رعایت احکام اسلامی خیلی هیجان انگیز است. چون وقتی که برای مسلمان شدن تحقیق می کنیم متوجه میشویم که با انجام این اعمال ، چه واجب و چه مستحب ، ما به خداوند نزدیک تر میشویم و این برای ما لذت بخش است. » تازه مسلمانان به دلیل آنکه قبلاً از انجام عبادات واقعی و صحیح محروم بوده اند ، با انجام عبادات روح بخش و پرمعنویت اسلامی ، لذت فراوانی می برند و همین احساس رضایت باعث می شود مشکلاتی را که پس از مسلمان شدن به وجود می آید ، بهتر تحمل کنند. کامیلا احساسش را در بارۀ عبادات چنین بیان می کند : « عبادات در اسلام بسیار زیباست. نماز و روزه. اذان برای من فوق العاده است و وقتی می شنوم بی اختیار اشک من سرازیر می شود .»

نرگس در زمینه برتری عبادات اسلام ، روزه گرفتن را مثال می زند و اظهار می دارد : « در مسیحیت چه در کاتولیک و چه ارتدوکس احکام روزه گرفتن هست ولی در اسلام روزه گرفتن خیلی خاص است. روزه در اسلام یعنی پاک شدن انسان. یعنی علاوه بر نخوردن ، محافظت از گوش و چشم برای گوش ندادن و ندیدنِ حرام ، لازم است. وقتی که ما یک ماه روزه می گیریم و با مراقبت از عمل و نگاه ، به خدا نزدیک تر می شویم و ایمانمان قوی تر می شود ، برایم زیبا و لذت بخش است.» وی حتی درمورد سختی روزه در روزهای طولانی و گرمای زیاد نیز می گوید : « برای من هر چه سخت تر لذت بخش تر است. چون با خودم فکر می کنم که خدا به من نگاه می کند .» هرچه یک مسلمان بیشتر احساس کند در محضر خداست و او اعمال و رفتارش را می بیند ، عباداتش شیرین تر و مراقبتش برای دوری از گناه بیشتر می شود. خداوند در قرآن تصریح می کند : « آیا [انسان] نمى‌داند که خداوند او را مى‌بیند؟ » (علق ، آیه ۱۴) همچنین تأکید می کند که او همه جا همراه انسان است. نرگس به دعاها نیز علاقۀ خاصی دارد ، چرا که از طریق آنها می تواند با خداوند راز و نیاز کند . وی می گوید : « دعاهایی که وجود دارد بسیار پر احساس و زیبا هستند ؛ مثل دعاهای صحیفه ی سجادیه که به زبان پرتغالی ترجمه شده است و دعاهایی که در کتاب مفاتیح الجنان هستند. اولین دعایی که دیدم و خواندم دعای کمیل از حضرت علی (ع) بود زیرا این دعا برای هر کسی که می خواهد استغفار کند بسیار عالی است و اصلاً قلب ها را تسخیر می کند. »

خانم سلستینا علاقۀ خاصی به آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی ایران به عنوان الگویی برای یک مسلمان دارد. وی در مورد آشنایی با ایشان می گوید : « من وقتی برای شهادتین به مسجد محمد رسول الله (ص) رفتم عکس رهبر را برای اولین بار آنجا دیدم. من ایشان را نمی شناختم ، اما وقتی از ایشان برایم گفتند بقدری شیفته ایشان شدم که وی را به عنوان مرجع تقلید خودم انتخاب کردم.»

پارس تودی

استبصار www.estebsar.ir

تلگرام t.me/estebsar_ir

ایتا  eitaa.com/Estebsar_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

InstagramTelegramBehanceEmailYoutube