هر یک از افرادی که در مذهب اهل بیت علیهم السلام قدم می نهند دارای سرگذشتی جالب و خواندی هستند، این مصاحبه را با یکی از شیعه شدگان اهل گنبد کاووس صورت داده ایم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استبصار، بنده مراد تاقان آتابای و از اهالی استان گرگان و شهرستان گنبد کاووس هستم.

– قبل از تشیع چه شغلی داشتید؟

بنده در آموزش پرورش خدمتگزار بودم.

– اطرافیان شما همه‌ از اهل سنت بودند؟

بله اطرافیان من همگی سنی بودند.

– چگونه با اهل‌بیت علیهم‌السلام آشنا شدید؟

با مطالعه‌ی کتاب‌های شیعه که دستم می‌رسید، نهج‌البلاغه‌ی امام علی علیه‌السلام را شخصی در اختیارم قرار داد همچنین نهج الفصاحه ی پیامبر صلی‌الله علیه و آله و کتاب برگزیدگان که دو جلد بود را خواندم. آن زمان وضع مالی مناسبی نداشتم و توانایی خرید کتاب را نداشتم. من با امام حسین علیه‌السلام از قبل آشنا بودم و ایشان را می‌شناختم و در خیلی از مشکلات زندگی نیز از ایشان مدد می‌گرفتم و مشکلاتم حل می‌شد. از دوران کودکی در مراسم‌های عزاداری اهل‌بیت علیهم‌السلام سینه‌زنی می‌کردم و در جلسات سخنرانی و کلاس‌های قرآن و نماز جمعه شرکت می‌کردم.

– چطور علاقه‌مند شدید که کتب شیعه را مطالعه کنید؟

به خاطر علاقه‌ی من به امام حسین علیه‌السلام بود که سراغ آن کتاب‌ها رفتم. از روحانیون شیعه و سنی سؤال می‌کردم، هرکدام خودشان را بر حق می‌دانستند. اهل سنت به من اجازه‌ی ورود به مسجدهایشان را نمی‌دادند. می‌گفتند: تو با این اعتقاداتت رافضی هستی. آن زمان من نمی‌دانستم رافضی یعنی چه! رفتم و از یک فرد شیعه پرسیدم و او گفت: رافضی یعنی کسی که از دین خارج‌شده است. بعد من دنبال کتاب‌هایی که راجع به این کلمه بودند گشتم و کتابی را یافتم که سخنرانی از امام جعفر صادق علیه‌السلام داشت. سخنرانی واقعاً خوبی هم بود. کسی از مردم پرسید که آیا او را می‌شناسی؟ فرد دوم گفت: بله او رافضی است. پیروان او هم که رافضی هستند او را امام خود می‌دانند.

– علت تشرف شما به مکتب اهل بیت علیهم السلام چه بود؟

سال ۶۴ بود که شدیداً مریض شدم و از خودم قطع امید کردم و حتی با خانواده‌ام هم خداحافظی کردم. همسرم می‌گفت: به خدا و رسولش و اهل‌بیت توکل کن. من به او گفتم: اگر من شیعه شوم تو راضی هستی؟ گفت: چرا راضی نباشم؟ تو خوب شدی شیعه بشو. نذر کردم که اگر شفا پیدا کنم شیعه می‌شوم و به زیارت امام حسین و امام رضا علیهم السلام می‌روم  بعد ۲ الی ۳ ماه شفا گرفتم.

– آیا بعد شفا گرفتن، بلافاصله شیعه شدید؟

خیر، بعد از ۲ الی ۳ سال شیعه شدم.

– بعد از روی آوردن به تشیع، آیا مشکل خاصی برایتان پیش نیامد؟

رفت‌وآمدم با همه‌ی اطرافیانم قطع شد و از سوی آن‌ها طرد شدم. یکی از آن‌ها به من گفت: برای شیعه شدن چقدر پول گرفتی؟ هرقدر که گرفتی من ۱۰ برابر آن را به تو می‌دهم و دوباره سنی بشو. من به او گفتم: من برای پول شیعه نشدم. تو که می‌خواهی پول بدهی، اگر مریض هم شدم می‌توانی مرا خوب کنی؟ او گفت: تو واقعاً شیعه شدی و از گلّه‌ی ما جداشده‌ای!

– از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف چه می‌دانید؟

از یکی از اهل تسنن پرسیدم موعود اگر قرار باشد متولد شود از نسل چه کسانی است؟ او گفت: از یک مرد مؤمن و یک زن مؤمنه متولد می‌شود. من گفتم: این مرد و زن چه کسانی به‌جز امام علی علیه‌السلام و حضرت فاطمه سلام‌الله علیها هستند؟ او گفت: تو کافر شده‌ای!

– آیا تاکنون به جمکران رفته‌اید؟

قبل از تشیع، یک‌بار در دوران سربازی سال ۱۳۵۳ رفتم. شهید شیرمحمد طاطار نیز به من گفت: اگر شیعه بشوی من تو را به جمکران می‌برم اما او را به شهادت رساندند و نشد. بعد از تشرف به تشیع چند مرتبه رفته ام و وقتی وارد جمکران می شوم قلبم به تپش می‌افتد.

– اگر شما بخواهید برای کسی که از تشیع چیزی نمی‌داند، از مذهب تشیع صحبت کنید چه می‌گویید؟

وقتی در چیزی وارد نباشید، صحبت راجع به آن اشتباه است. من الآن دشمنان شیعه و امام علی علیه‌السلام را می‌شناسم. مثلاً با یک نفر بحث می‌کردم که می‌گفت: طلحه و زبیر از عشیره‌ مبشره (کسانی که پیامبر صلی‌الله علیه و آله به آنان وعده‌ی بهشت داده) هستند، من گفتم: چگونه می‌توانند اهل بهشت باشند درحالی‌که با علی علیه‌السلام جنگیدند؟ دیگر جواب نداشتند بدهند!

– وضعیت مردم منطقه‌ی شما، قبل و بعد از انقلاب چه تفاوتی کرد؟

قبل انقلاب، نه آب، نه برق، نه گاز داشتیم. مردم از آب رود اترک می‌نوشیدند. وضعیت مدارس بسیار افتضاح بود. در روستاها، دانش آموزان در کلبه‌ها درس می‌خواندند؛ اما بعد از انقلاب ببینید چه مدارسی با چه امکاناتی ساخته شد.

با تشکر از وقتی که در اختیار سایت استبصار قرار دادید.

استبصار www.estebsar.ir

تلگرام t.me/estebsar_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

InstagramTelegramBehanceEmailYoutube