IMAGE633881779185468750

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استبصار، گفتگویی با طلاب جامعهالمصطفی العالمیه انجام گرفته و با آنان درباره شخصیت استاد شهید مطهری و تاثیر گذاری ایشان در فضای بین المللی بصحبت شده که ماحصل آن در پی می آید.

رحمان دهلان از اندونزی، یکی از طلاب غیر ایرانی است که از تاثیر اندیشه های شهید مطهری در شیعه شدنش سخن گفت.

وی با اشاره به جایگاه معلم در دین اسلام، ابراز داشت: همان گونه که والدین، فرزند خود را از کودکی سرپرستی می نمایند و نیازهای جسمی او را برآورده می سازند، معلمان نیز به عنوان والدین دوم انسان، روح او را می پرورانند تا به سوی کمال، هدایت گردد.

این طلبه اندونزیایی با اشاره به این که کتاب هایی از استاد مطهری به زبان اندونزیایی ترجمه شده است، اضافه کرد: بنده، یکی از شیعیان مستبصر اندونزیایی هستم که شیعه شدنم را از برکت کتاب های شهیدمطهری می دانم. کتاب “حج” اثر این استاد شهید نقش مستقیمی در شیعه شدنم داشت.

حجت الاسلام ایکارات، از تایلند نیز با اشاره به آیه ۵ سوره زمر، گفت: آیه “قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ”اشاره به این دارد که نزد خداوند متعال اجر و منزلت کسانی که در طلب علم می روند، با کسانی که از این فیض محرومند،مساوی نمی باشند.

این دانش پژوه تایلندی همچنین با اشاره به شخصیت شهید مطهری افزود: ایشان عالم وظیفه شناسی بودند که پس از ارزیابی نیازهای جامعه، در آن زمینه ورود پیدا می کردند. کتاب “داستان راستان”این شهید نیز با انگیزه نیاز کودکان جامعه به شیرینی مفاهیم دینی، کلید خورد و به کتابی بی همتا در این عرصه مبدل گشت.

وی با توجه به جایگاه آثار استاد شهید در تایلند، اظهار داشت: برخی از کتاب های ایشان مانند داستان راستان، عدل الهی، زن در اسلام، انسان کامل و حجاب، در تایلند ترجمه و منتشر شده است، حتی بودایی های تایلند هم به هنگام ترجمه و مطالعه این کتاب ها از محتوای غنی آن تعجب می کنند.

حجت الاسلام عبدالماجد از طلاب تانزانیایی جامعه المصطفی، شهید مطهری را به عنوان عالمی زمان شناس معرفی کرد و گفت: این استاد شهید با آثار خود، نشان داد که عالم زمان شناس، چگونه می تواند نیازهای جامعه خویش را با قلم رسای خود برطرف سازد.

وی با بیان این که کتاب انسان کامل، حماسه حسینی(ع) و حقوق زن در اسلام به زبان سواحئلی منتشر شده است، خاطرنشان کرد: هرچند که کتاب های شهید مطهری در آفریقا ترجمه می شود، اما متأسفانه به شکل شایسته ای این کار انجام نشده است و طلاب آفریقایی باید این مسئولیت مهم را برعهده گیرند.

عبدالماجد از طلاب تانزانیا المصطفی با اشاره به نخستین آیه نازل شده بر نبی مکرم اسلام(ص)، گفت: آیه “اقرأ بسم ربک الذی خلق”، نخستین آیه ای بود که بر پیامبر(ص) نازل شد که دربردارنده نخستین پیام خداوند برای مسلمانان که همان اهمیت تعلیم و تعلم است، می باشد.

وی افزود: آیه دوم سوره جمعه نیز در تبیین اهداف بعثت رسول اکرم(ص) وارد شده است و این اهداف را در تعلیم و تزکیه خلاصه می کند.

این دانش پژوه سطح ۳ جامعهالمصطفی ادامه داد:شهید مطهری، یکی از علمای تأثیرگذاری بود که کتاب های ایشان در کشورهای گوناگون به زبان های مختلف ترجمه شده است و روشنفکران عرب زبان نیز با آثار خیره کننده ایشان آشنایی قابل ملاحظه ای دارند.

این طلبه عراقی با اشاره به این که قبل از طلبه شدن، کتاب های آشنایی با قرآن، خاتمیت، حقوق زن در اسلام، معاد و اصول فلسفه و روش رئالیسم شهید مطهری را مطالعه کرده بودم، ابراز داشت: استاد مطهری در عین این که طلبه بود، با حفظ ماهیت حوزوی خویش، وارد فضای دانشگاهی شد و همانند مثال بارز “معلم بصیر وحی” فرهنگ ناب اسلامی را در دانشگاه های ایران رواج داد.

محمد عدنان محسن یادآور شد: کتاب های شهید مطهری، برخلاف بسیاری از کتاب های روشنفکران زمان خود که ادعای روشنفکری داشتند، دارای تحلیل منطقی از مبانی فکری غرب و محتوای غنی اسلامی است که ثمره آن، رسوخ محتوای آن در افکار مسلمانان جهان شده است.

حوزه

استبصار www.estebsar.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

InstagramTelegramBehanceEmailYoutube