به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استبصار، اسلام دعوتی فراگیر به سوی رستگاری برای همه جهانیان است . به نظر می رسد بشر امروز آمادگی و استعداد دریافت این پیام را یافته است و در جهت آن گام برمی دارد . گرچه ممکن است تبلیغات سوء رسانه های غربی علیه آئین اسلام ، زمان شناخت مردم از این دین را به تعویق بیندازد ، ولی آنها با هیچ ترفندی نمی توانند از گسترش نور حق جلوگیری کنند .

خداوند در آیه ۳۲ از سوره توبه در این باره تصریح می کند : ” آنها می‏ خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند، ولی خدا جز این نمی‏ خواهد که نور خود را کامل کند هر چند کافران کراهت داشته باشند. ” انسانها حقایق و واقعیتها را بنابر خصلتهای بشری خود و از روی کنجکاوی دنبال می کنند و پرده ها را کنار می زنند . با برنامه ای دیگر از مجموعه ” اسلام ، انتخاب من ” با ما همراه باشید تا با تازه مسلمانی دیگر از آمریکا که در پرتو نور حیات بخش قرار گرفته است ، آشنا شویم .
خانم “جامکا نیل” ( Jameka Neil ) در جوانی و با تحقیقات فراوان اسلام را برگزیده است . وی داستان ایمان آوردنش را این چنین شرح می دهد : ” من در خانوداه ای مسیحی بزرگ شده ام . در نوجوانی مجاهدی در راه مسیح (ع) بودم و می خواستم همه مردم دنیا را مسیحی کنم و روحشان را نجات دهم . به مطالب کتاب مقدس صد در صد اعتماد داشتم بی آنکه آن را کامل خوانده باشم . اما یک روز در کتاب مقدس به مطلبی برخوردم که گویا اصلا برایم قابل درک نبود . با خودم فکر کردم هنوز سنم توانایی درک این مطالب را ندارد . از این رو آن را به یک مسیحی مطلع نشان دادم ، ولی او هم حرف تردید مرا بجا دانست . به این ترتیب ، دنیایی که برای خودم ساخته بودم فرو ریخت .”

 جامکا پس از این تجربه تصمیم می گیرد تمام کتاب مقدس را بخواند . اما هر چه بیشتر می خواند سوالات بیشتری در ذهنش شکل می گیرد . وی می گوید : ” از خودم می پرسیدم که چگونه می شود خدا یک زمان هم یک نفر و هم سه نفر باشد ؟! یک بار در جوابم گفتند که تثلیث ، جزئی از ذات خداست و چون دایره وجود خدا فراتر از فهم من است ، باید آن را بپذیرم . ولی من نمی توانستم خدایی ناشناخته را عبادت کنم . از سوی دیگر جریان « شورای نیقیه » * ( Council of Nicaea ) برایم تکان دهنده بود که طی آن انسان های خاکی که خود را تحت هدایت خدا می دانستند ، تعیین کردند که کدام قسمت ها در کتاب مقدس باشد و کدام قسمت ها را باید تغییر داد .”
قوانین تحول آفرین اسلام ، جهالت را محکوم می سازد و علم ، اخلاق و ایمان را نشر می دهد . در صدر اسلام ، این تعالیم ارزشمند به همراه سابقه درخشان پیام آور آن ، حضرت محمد (ص) که به پاکی و درستی شهره بود ، مورد استقبال مردم قرار گرفت و فراگیر شد . اکنون نیز این دین آسمانی به دلیل پویایی و فراگیر بودن ارزشهای آن هر روز بیشتر گسترش می یابد . اصولا هر تفکری ، زمانی پایدار می ماند که نیازهای فطری انسان را بیشتر و بهتر پاسخ گوید . هماهنگی اسلام با کششهای فطری بشر ، این دین را جاودان ساخته و در عرصه های مختلف اجتماعی و انسانی باقی نگاه داشته است . اسلام دینی است‌ که براساس‌ خواسته‌ها و تمایلات فطری‌ انسان بنا گذاشته شده است . از این رو همواره انسان را به تحقیق تشویق می کند و او را وا می دارد تا در سایه آن ، جلوه حق را بدانگونه که هست دریابد و بداند آن‌ چیزهایی‌ که‌ از وحی‌ بر پیامبر (ص‌) نازل‌ شده‌ با فکر و اندیشه‌ سازگار است‌.
” جامکا نیل ” نیز با تحقیق و بررسی همه ابعاد اسلام ، آن را همسو با فطرت خود یافت . وی نتیجه تحقیقاتش را این چنین بیان می دارد : ” با همه تضادهایی که درمسیحیت دیده بودم ایمانم را به خدا از دست ندادم و فقط به این نتیجه رسیدم که مسیحیت راه درست حرکت من نیست . بنابراین بدون اعتقاد به دین خاصی شروع به جست و جو کردم تا به ثبات اعتقادی برسم . در این جستجو سرانجام به اسلام رسیدم . دو سال به تنهایی درباره اسلام تحقیق کردم . این کار زمان زیادی می برد ؛ از طریق ایمیل با خواهران و برادران زیادی آشنا شدم که کمکم می کردند ، به سوالاتم جواب می دادند و از راه و رسم مسلمانی برایم می گفتند . سرانجام بعد از اطمینان و درک سعادت واقعی ، اسلام را برگزیدم . ”
زنان در اسلام جایگاه ویژه ای دارند . خداوند متعال‌ ، از لحاظ انسانی ، زن را هم ردیف مرد می داند و برای زنان حقوق شایسته‌ای قرار داده است‌ . در اسلام با توجه به تفاوت‌های جسمی و روحی که بین زن و مرد وجود دارد ، حقوق و وظایف آن‌ها ، عادلانه مشخص شده است‌ ، و هیچ یک از این دو ، بر دیگرى برترى ندارد ، مگر بر اساس تقوا . چنانکه خداوند در آیه ۱۳ سوره حجرات می فرماید :
“یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَ أُنثَى وَ جَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَ قَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ “. ” ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم، و تیره‏ ها و قبیله‏ ها قرار دادیم، تا یکدیگر را بشناسید، ولی گرامی ترین شما نزد خداوند باتقواترین شماست، خداوند دانا و خبیر است. ”
جامکا نیل نیز توانسته است جایگاه حقیقی خود را به عنوان زن در اسلام پیدا کند . وی می گوید :
” هیچ وقت از تصویر زنان در ذهن و جامعه غرب خوشم نمی آمد . فرهنگ عموم مردم این جا از زن فقط جنسیتش را می بیند . در حالی که من متوجه شدم که در اسلام برای زن جایگاهی وجود دارد که در آن برایم به خاطر مادر بودن نهایت احترام را قائل بود و برابری زنان را با مردان جز از نظر قدرت بدنی به رسمیت می شناخت . در تاریخ اسلام سرگذشت زنان بسیاری نقل شده است که روی پای خود ایستاده اند . اسلام دینی است که می توانستم برایش احترام قائل باشم ، چون برایم احترام قائل بود.”

گسترش اسلام از آغاز پیدایش تا وضعیت موجود ، شباهت زیادی به حرکت امواجی دارد که از یک نقطه شروع شده است ، سپس در همه جهات به پیشروی ادامه داده است و هر روز دایره های بزرگتری را تشکیل می دهد . چنانکه مشاهده می کنیم ، امروز اسلام در غرب ، بویژه آمریکا به صورت یک واقعیت انکار ناپذیر در آمده است . مکتبی که در گذشته از نظر غربیها تنها به عنوان یک آئین اخلاقی و گاه خرافی تلقی می شد ، اکنون به چنان وسعت و نیرویی دست یافته که ” پروفسور لاماند ” اسلام شناس فرانسوی در مورد آن می گوید : ” جهان غرب برای یافتن راه گم کرده خود به اسلام نیاز دارد . ” از سویی دیگر ” لوئی کاردو ” استاد رشته تمدن اسلامی در دانشگاه پاریس هم در تحلیل علل نیاز شدید غرب به اسلام بر این اعتقاد است که : ” خلاء فقدان روحانیت در دنیای مادی غرب سبب شده که جهان مدرن در پی ایجاد توازن بین مادیت و معنویت باشد و اسلام می تواند این نیاز را برآورده سازد . “

 رهیافته از http://uzbek.irib.ir/

استبصار www.estebsar.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

InstagramTelegramBehanceEmailYoutube