آیا پیامبر صلى الله علیه و آله بر تربت کربلا سجده کرده است؟

پاسخ:
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استبصار، بارزترین مظاهر بندگى سجده بر خاک پاک است. شیوه‏اى که پیامبر آن را به مسلمانان آموزش داد و فرمود: «جُعِلَتْ لِیَ الْأَرْضُ مَسْجِداً وَ طَهُوراً».[۱] بنابراین خاک از نظر این حدیث دو ویژگى دارد:
۱. باید پیشانى را بر آن نهاد ۲. در صورت نبودن آب تیمم بر خاک جایگزین وضو و غسل است.
متأسفانه این دستور پیامبر سال‏ها است که از مساجد اهل سنت برچیده شده است. در حالى که در گذشته به خاطر نبودن امکانات مالى بر حصیر یا بر زمین سجده مى‏کردند ولى امکانات مالى سبب شد که همه مساجد مفروش گردید و این سنت رسول خدا صلى الله علیه و آله از میان رفت.
شیعه معتقد است باید به هنگام نماز بر زمین یا چیزى که از زمین مى‏روید سجده کرد و در این مورد دلایلى دارند که مى‏توانید مشروح آن را در کتاب‏ «الانصاف فى مسائل دام فیها الخلاف» بخوانید.[۲]ولى در عین حال از نظر روایات سجده بر تربت کربلا فضیلت‏ بیشترى دارد و این نه به خاطر آن است که براى حسین سجده مى‏کنیم. بلکه سجده براى خداست و تربت (خاک حسینى) به اصطلاح فقهى «مسجود علیه» (محل سجدگاه) است و این کارى مستحبى است نه واجب و نکته آن این است که این خاک با خون بزرگترین سرداران اسلام که پایه‏هاى حکومت امویان را متزلزل ساخت عجین گشته است.
سجده بر این تربت یادآور جانبازى‏ها و فداکارى‏هاى آن حضرت و ۷۲ تن از شهیدان راه خداست که مرگ سرخ را بر زندگى مذلّت بار ترجیح دادند و امّا این‏که پیامبر صلى الله علیه و آله بر تربت حسین سجده نکرد- اگر صحیح باشد- براى این است که هنوز در آن زمان ملاک سجده وجود نداشت؛ زیرا هنوز این خاک به خون حسین علیه السلام آغشته و متبرّک نشده بود.
باید در نظر داشت که شیوه و سیره بزرگان همواره این بوده که بر خاک مکان‏هاى متبرک سجده کنند.
مسروق بن اجدع (متوفاى ۶۲ هجرى) که از تابعان است هنگام سفر خشتى از مدینه همراه مى‏برد و بر آن سجده مى‏کرد.[۳]گذشته از این‏ها سجده بر تربت پاک در خانه‏ها، مسافرخانه‏ها و مکان‏هاى دیگر، چندان آسان نیست و لذا شیعیان تربت پاکى از پاک‏ترین خاک‏هاى جهان را به صورت جامد درآورده و همراه خود مى‏برند تا عمل به حکم الهى در همه‏جا آسان شود.
اکنون اگر قرار باشد در این مورد جوابى نقضى بگوییم از شما مى‏پرسیم:
آیا پیامبر صلى الله علیه و آله بر این فرش‏هاى گران قیمت که در مساجد انداخته‏اید و بر آن‏ها سجده مى‏کنید سجده کرده است؟ البته نا گفته نماند که او بر سنگ‏ریزه‏هاى مسجد و گاه بر حصیر سجده مى‏کرد.
شگفت اینجاست که پیامبر صلى الله علیه و آله اصرار مى‏ورزید انسان بر خاک سجده کند و حتى کسانى که بر غیر خاک سجده مى‏کردند مانع را از زیر پیشانى آنان مى‏کشید و مى‏فرمود: «پیشانى خود را به زمین بچسبان».[۴]و روایت با این مضمون بسیار است بیش از آن که بتوان در اینجا نقل کرد.
امروزه اصرار بر این است که بر فرش‏هاى گران قیمت سجده شود.
باید گفت اکنون زمانى است که سنت‏ها بدعت و بدعت‏ها سنت شده است!
در پایان شایسته یادآورى است که امّ سلمه مى‏گوید: پیامبرخدا صلى الله علیه و آله در حالى که اشک مى‏ریخت فرمود:
«أتانی جبرئیل بالتربه التی یقتل علیها الحسین، فهی التی أقلّب فی کفی».[۵] [۱]  صحیح بخارى، ج ۱، ص ۹۱، کتاب تیمم، حدیث ۲
[۲]  الانصاف، ج ۱، صص ۲۳۴- ۲۶۷
[۳]  مصنف ابن ابى شیبه، ج ۲، ص ۱۷۲
[۴]  العزیز شرح الوجیز معروف به شرح کبیر، ج ۱، ص ۲۵۲
[۵]  طبقات ابن سعد، ج ۸، حدیث ۷۹، ترجمه امام حسینعلیه السَّلام، طبرانى معجم کبیر، ج ۳، صص ۱۱۴- ۱۱۵، حدیث ۲۸۱۷
———-

منبع: حج

استبصار www.estebsar.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

InstagramTelegramBehanceEmailYoutube