چهارمین همایش بیدارگران با هدف نکوداشت مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمجتبی موسوی لاری، عالم مجاهد و برجسته حوزوی به همت بنیاد بین‌المللی استبصار و با حضور خانواده گرانقدر آیت‌الله موسوی لاری و جمعی از حوزویان و مسئولان استان قم  ۲۴ آذرماه ۱۴۰۱ در سالن همایش‌های غدیر قم برگزار شد‌.

مرحوم آیت الله موسوی لاری از مبلغان موفقی بود که در داخل کشور کمتر شناخته می‌شد و گاهی برخی از کتاب‌های ایشان با تصویر نویسنده دیگری منتشر می‌شد و او معتقد بود که کلام و سخن باید دیده شود.

در این همایش پس از قرائت آیاتی از قرآن کریم با نوای دلنشین علی اصغر شعاعی، استاد و قاری بین‌المللی قرآن کریم، متن پیام آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید قرائت شد.

گسترش نشر آثار مرحوم موسوی لاری در سراسر جهان

در ادامه، آیت‌الله یوسفی غروی، استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه تبلیغ علامه موسوی لاری در خارج از بلاد تحسین‌برانگیز بود، بیان کرد: کتب ایشان به ترجمه‌های بسیار و سرزمین‌های مختلف تسری پیدا کرده بود به گونه ای که تاکنون در هرقسمت از این جهان که برای تبلیغ رفتم، آثار و برکات مرحوم لاری را مشاهده کردم.

استاد حوزه علمیه قم گفت: در راستای تبلیغ دین در عرصه بین الملل می‌بایست به گونه‌ای اقدام کنیم که دشمنان علیه خودمان تحریک نشوند و فعالیت‌های تبلیغی آیت الله موسوی لاری اینگونه بود.

وی بیان داشت: امروز امر تبلیغ می‌بایست با مباحث اخلاقی آمیخته شود؛ چرا که این امر تأثیر بسیاری در پذیرش مطالب از سوی مخاطبان دارد.

وی افزود: ایشان مصداقی از اخلاقیات جد مکرم خویش رسول گرامی اسلام بودند و کمتر کسی است، این مسئله را انکار کند.

وی ادامه داد: سال‌ها افتخار ترجمه کتب و مقالات مرحوم موسوی لاری به زبان عربی را داشتم و شاگردی در محضر ایشان حاوی پند و اندرزهای فراوانی بود.

فعالیت های مرحوم موسوی لاری در عرصه تبلیغ دین تحسین برانگیز بود

استاد حوزه علیمه قم گفت: اقداماتی که مرحوم آیت الله موسوی لاری در عرصه تبلیغ دین در خارج از کشور انجام می‌داد بسیار تحسین برانگیز بوده است.

اقدامات تبلیغی آیت الله موسوی لاری در عرصه تبلیغ دین تحسین برانگیر بود

آیت الله محمد هادی یوسفی غروی از اساتید حوزه علمیه قم نیز در این همایش اظهار داشت: اقداماتی که مرحوم موسوی لاری در عرصه تبلیغ دین در خارج از کشور انجام می‌داد بسیار تحسین برانگیز بوده است.

وی بیان داشت: بسیاری از کتاب‌های ایشان به زبان‌های مختلف ترجمه شده است که مبلغان می‌توانند از این آثار در امر تبلیغ دین استفاده کنند.

حجت الاسلام والمسلمین حسین جلالی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز بیان داشت: بسیاری از اقدامات و شیوه‌های تبلیغی مرحوم موسوی لاری در کشور خودمان ناشناخته بود در حالی که بسیاری از مسلمین با مکتب تشیع از طریق آثار ایشان آشنا شده بودند.

وی بیان داشت: مرحوم موسوی لاری در عرصه تبلیغ و نشر معارف اسلامی و دینی اراده پولادین داشت می‌تواند برای طلاب جوان مبلغی الگو باشد.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم:

اخلاص،فروتنی وپشتکار از ویژگی‌های ممتاز مرحوم موسوی لاری بود

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اخلاص، فروتنی و پشتکار را از جمله ویژگی‌های ممتاز مرحوم آیت الله موسوی لاری در عرصه تبلیغ دین برشمرد.

حجت الاسلام والمسلمین سعید روستا آزاد معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نیز اظهار داشت: حجت الاسلام موسوی لاری از جمله مبلغان راستین مکتب تشیع و اهل بیت (ع) بوده است.

وی بیان داشت: برگزاری چنین همایشی‌هایی در راستای تکریم و نکوداشت بزرگان دین و مبلغان شاخص، بسیار مهم است چرا که طلاب جوان می‌بایست این الگوهای کم نظیر در عرصه تبلیغ را به خوبی بشناسند و برپایی این همایش‌ها در حقیقت امید آفرینی در بین طلاب جوان ایجاد می‌کند.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: اخلاص، فروتنی و پشتکار از جمله ویژگی‌های ممتاز مرحوم آیت الله موسوی لاری در عرصه تبلیغ دین بوده است.

وی گفت: مرحوم موسوی لاری بدون آنکه چشم داشتی نسبت به بودجه‌های دولتی داشته باشد، اقدامات بسیار مؤثری در راستای نشر معارف اسلامی انجام داد و کیفیت این فعالیت‌ها به گونه‌ای است که امروز بسیاری از مؤسسات و مراکز نیز توانایی انجام آن را ندارند.

وی با بیان اینکه مرحوم موسوی لاری در امر تبلیغ دین توفیق خوبی داشت ابراز کرد: اخلاص و نیت پاکی که مرحوم موسوی لاری داشته است کمک کار او و علت توفیقات به دست آمده در نشر کتاب و انتقال آن به کشورهای متعدد بوده است.

انتقاد مرحوم موسوی لاری از هدررفت فرصت‌ها در عرصه تبلیغ

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی اصغر موسوی لاری، فرزند آیت‌الله موسوی لاری نیز در این همایش با اشاره به اینکه نیت صادقانه و تواضع خالصانه ایشان زبانزد عام و خاص بود، گفت: ممکن است در اذهان عمومی این پرسش جلوه کند که باوجود بحران‌های اخیر کشورمان چه جایی برای ارائه آثار و برگزاری این همایش است، برای پاسخ این پرسش به سخنان مرحوم پدرم، عالم مجاهد عرصه تبلیغ توحید استناد میکنم.

وی افزود: براساس دیدگاه ایشان، بحران دین‌گریزی و دین‌ستیزی در جامعه به این علت است که ریسمان طوق و تقصیر را بر گردن دشمنان انداختیم و به نقد خویش نپرداختیم.

فرزند آیت‌الله موسوی لاری بیان کرد: حدود ۱۲سال پیش در مصاحبه‌ای مرحوم ابوی دغدغه‌های خود را اینگونه مطرح کرد: «من نگرانم نگران از اینکه ما در قم و درمیان این همه نعمت‌های معنوی باشیم اما از آن بهره کافی نبریم. متأسفانه در حوزه کارهای موازی بسیاری می‌شود، اموری که منجر به هدر رفت انرژی‌ها و استعدادها و فرصت‌های مختلف می‌شود، آن‌هم درست زمانی که نیازمند نوآوری در عرصه پژوهش، مبلغ روز آمد و اساتید ماهر هستیم، آن‌هم درست زمانی که نیازمند نیرو در سه ضلع پژوهش، تبلیغ و آموزش هستیم.»

موسوی لاری گفت: به اعتقاد مرحوم پدرم بذر اسلام در آمریکا زودتر از اروپا به بار خواهد نشست به این علت که برخلاف کشورهای اروپایی، چندفرهنگی هستند و جبهه‌گیری جمعی و یکدست نسبت به آموزه‌های دینی ندارند. وی با اشاره به محوریت اخلاق در پیشبرد اخلاق‌گرایی در ترویج آموزه‌های دینی‌، تصریح کرد: به اعتقاد مرحوم موسوی لاری مبنای ترویج و تبلیغ اسلام باشد و منظور همان اخلاقیات است که باید در عرصه تبلیغ اولویت داشته باشد. تکیه اسلام باید بر عقلانیت باشد و تنها به عواطف و احساسات استوار نباشیم زیرا مکتب اسلام خشک و بی‌روح نیست و با فطرت آدمی سازگار است لذا مکتب استدلال و برهان است و نباید صرفا بر احساسات تکیه کنیم.

مرحوم لاری مبلغ خاموش بود

حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی، کارشناس مسائل جهان اسلام نیز در ادامه بیان کرد: همانند شخصیت مرحوم سیدمجتبی لاری در دهه‌های اخیر به تعداد بسیار محدود و اندکی در عرصه بین‌الملل حضور داشته و دارد.

وی با بیان اینکه انسان امروزی به بن‌بست و خلأ معنایی رسیده است، گفت: انسان امروز بدنبال معنای جدید و راهی برای برون‌رفت از بحران‌های جامعه مدرن است لذا شکی نیست که در این میان شیعه فائل به بیان و کلام برای رهایی انسان از بند اسارت است.

علیزاده موسوی بیان کرد: درحقیقت یکی از ویژگی های ایشان شناسایی صحیح مخاطب و جامعه‌شناسی محیط تبلیغ بود؛ رویکرد مرحوم لاری جدای از اینکه توحیدی بود رنگ و بوی اخلاق داشت.

وی با بیان اینکه همگرایی و همدلی با مخاطب از صفات بارز مرحوم لای بود، اظهار کرد: فراتر از ارتباطات علمی، همگرایی و همدلی در عرصه تبلیغ ایشان به‌وضوح پدیدار می‌شد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه ایشان مبلغ خاموش بود،‌ گفت: مرحوم لاری در جامعه داخلی ناشناخته بود به گونه‌ای که کتاب ایشان با تصویر نویسنده‌ای دیگر چتپ و منتشر شد و زمانی که ازایشان دراین‌باره پرسیدند، معتقد بود، چهره شهص اهمیتی ندارد بلکه کلام و سخن باید دیده و منتشر شود.

وی تصریح کرد: با استناد به عملکرد و رویکرد تبلیغی مرحوم موسوی لاری، نباید با بوق و کرنا در عرصه تبلیغ حضور پیدا کنیم و همه جهان را علیه خودمان به‌پا کنیم درواقع باید در عرصه تبلیغ اسلام بدون سروصدا و تحریک دشمنان فعالیت کنیم.

مبلغ دین اسلام در هند گفت: رویکرد تبلیغی امروز باید آمیخته به مباحث اخلاقی و عرفانی باشد زیرا امروزه این شیوه تبلیغی اثرگذار و مخاطب‌پسند است.

مرحوم موسوی لاری؛ سیاستمدار بصیر خاموش

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین جلالی، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش بیان کرد: شیوه و عملکرد مرحوم موسوی لاری در نظر بسیاری از مسلمانان جهان به یک مکتب شیعه تبدیل شده است اما در کشورمان بسیار ناشناخته بودند.

وی افزود: مرحوم موسوی لاری دارای اراده آهنین در عرصه تبلیغ و ترویج مکتب اسلام بودند و این مسئله می‌تواند حجت قاطع بر همه مبلغین جهان تشیع باشد.

جلالی با اشاره به اینکه ایشان از سیاستمداران بصیر خاموش بود، اظهار کرد: اخلاص بارزترین ویژگی مرحوم لاری بود.

یادآور می‌شود، در پایان همایش نکوداشت مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمجتبی موسوی لاری شیرازی از خانواده محترم ایشان تجلیل و از مجموعه آثار ایشان رونمایی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

InstagramTelegramBehanceEmailYoutube