سخنان آقای اعرافی درباره آقای موسوی لاری

بسم الله الرحمن الرحیم

من در این فرصت کوتاه، اشاره‌ای به یکی از آیات اواخر سوره یوسف می‌کنم که از آیات مشهور است و می‌توان چهره نورانی حضرت آیت‌الله موسوی لاری را در این آیه شریفه نمایان دید. «قل هذه سَبیلی أدعوا إلی الله علی بصیره أنا و مَنِ اتَّبَعَنی و سبحان الله و ما أنا مِنَ المشرکین»

در این آیه،شش نکته است که با این بزرگداشت منطبق است. اولین نکته قُل است. در مسیر دعوت الی الله و فراخوانی جامعه و جهان به ارزش‌های والای الهی اولین نکته این است که پیشگامان این مسیر، اهل گفتن و گویایی و اعلام موضع روشن و شفاف باشند.

خداوند به پیامبرش خطاب می‌کند که اعلام کن و بگو مسیر آینده و حرکت رو به رشد خود را به صراحت و با شفافیت اعلام کن. دومین کلمه این آیه، أدعوا است. بگو و پای دعوت بایست. ماهیت حوزه‌های علمیه و هویت مراکز دینی، دعوت است. ما تمام اندوختن دانشمان و سیر و سلوک در مباحث معرفتی و اخلاقی و معنوی، تمامی این‌ها در حوزه باید وسیله‌ای و ابزار و مقدماتی شود برای نشستن در کرسی ارتباط با جامعه و فراخواندن بشریت به سوی پیام. یعنی هم اعلام کن و هم ماهیت رسالت و هویت حوزه‌ها در امتداد رسالت پیامبر خدا، هویت دعوتی و فراخوانی است و باید جامعه را فراخوانیم و حوزه‌ای که همه داشته‌ها و سرمایه‌ها را داشته باشد اما در جایگاه فراخوانی دیگران و اثرگذاری در جامعه نباشد، این حوزه تام و کامل نیست. تفاوت عالم دینی، حوزه دینی و فرزانگان حوزه‌ها با سایر اشخاص و شخصیت‌ها همین است.

«قُل» اعلام واضح و شفاق و صریح مسیر و خط سیر آینده است. دوم، برقراری ارتباط با دیگران است و فراخواندن آنان به ارزش‌های بزرگ می‌باشد. نکته سوم، «الی الله» بودن این دعوت است. این اعلام موضع و این هویت دعوت، جز به سوی خدا به هیچ مقصدی دیگر نیست و نباید باشد.

نکته چهارم و کلمه چهارم «علی بصیره» است. این دعوتی خوب؛ نادانسته و غبارآلود نیست؛‌ بلکه دعوتی کاملاً با آگاهی، بینایی و بصیرت است. این بصیرت، هم شامل محتوایی می‌شود که باید به جامعه بشریت منتقل کرد و هم شامل روش‌ها و شیوه‌ها می‌شود. حوزه‌های ما و عالمان دین ما هنگامی می‌توانند در مسیر دعوت الی الله کامیاب و موفق باشند که این دعوت، بر اساس هوشمندی، بصیرت، سیاست دقیق و استراتژی‌های روشن مبتنی شده باشد.

بصیرت معنایش این است که حوزه برای اینکه در عرصه اثرگذاری جهانی، حضور یابد به خط مشی‌های روشن و اتخاذ تاکتیک‌های دقیق و صحیح نیاز دارد.بصیرت در محتوا، بصیرت در روش‌ها و شیوه‌ها، بصیرت در انتخاب ابزارها و تاکتیک‌ها برای ارتباط با جامعه. و سپس، پیامبر خدا در آغاز بعثت دارد اعلام می‌کند که «أنا وَ مَنِ اتَّبَعَنی». دعوت اسلام دعوتی است که دارای امتداد در همه زمان‌ها است. در همه مکان‌ها و همه نسل‌ها. مسیر دعوت الی الله در یک نقطه‌ای از تاریخ، متوقف نمی‌شود. این مسیر ادامه می‌یابد و می‌رسد به حوزه قم و می‌رسد به یک فرزانه خالص و نابی مثل آیت‌الله موسوی لاری که تمام وجود خود را برای انتشار این دعوت و اثرگذاری در یک مسیر و شعاع بین المللی وقف می‌کند و الگویی می‌شود برای همه طلاب. انقلاب اسلامی، در ذات خود، دعوت الی الله‌ای است که علی بصیره است و در یک شعاع جهانی باید اثر بگذارد.این همان گوهر نابی است که امام (ره) به درستی آن را کشف کرد و حوزه‌های دینی و علمی ما را احیا کرد. مقام معظم رهبری به درستی این مسیر نورانی را شناختند و تداوم بخشیدند.امروز که ما در گرامی‌داشت یک عالم بزرگ جمع شده‌ایم، خوب است که این درس‌ها و سیره این مرد بزرگ را فرا بگیریم.

«و سبحان الله وَ ما أنا مِنَ المُشْرِکین» آخرین نکته این آیه این است که این دعوت، دعوتی یقیناً و عمیقاً خالص و توحیدی است. تمام آن حرکت توحیدی و منزه از هرگونه شرک و آلودگی. پیامبران خدا و مجاهدان عرصه دین و دانش، خود را از همه آلودگی‌ها پاک کردند. این آیه شریفه که در حقیقت، خط مشی و هویت یک رسالت جهانی و دعوت عام الهی را بیان می‌کند همین آیه‌ای است که اباعبدالله الحسین هم در سفر کربلا خواندند تا نشان دهند حادثه بزرگ کربلا در آینه این آیه شریفه، تجلی پیدا می‌کند. به گمان من یکی از کسانی که در همین امتداد قرار گرفته است حضرت آیت الله موسوی لاری، این شخصیت بزرگ است. من در اینجا و در پایان عرایضم نکات متعددی را در این شخصیت یافته‌ام و نگارش کرده و نوشته‌ام که از میان آن ده نکته، چند نکته را برمی‌شمارم.

اولین نکته اینکه انسان می‌تواند با کمترین امکانات و با عشق و اخلاص، بزرگترین کارها را انجام دهد. مگر می‌شود تصور کرد که در سی چهل سال، یک نفر بدون اینکه بودجه‌، امکانات و دفتر و دستکی داشته باشد بتواند در یک عرصه وسیع جهانی اثرگذار شود؟! این درس بزرگی است در زندگی ایشان. درسی که قرآن و اسلام به ما داده است.

دوم؛ اینکه ما در دعوت الی الله می‌توانیم دو نوع از این دعوت را متصور شویم، یک نوع دعوت‌ها و تبلیغ‌های تخصصی و خاص است که مخاطبان خاصی برای آن در نظر گرفته شده است. اما یک دعوت عامی داریم که می‌شود در آنجا بر فطرت انسان‌ها و اصول مشترک آدمیان تکیه کرد و همه انسان‌ها را مورد خطاب قرار داد. این دعوت خاص نیاز به مقدمات فراوان  تخصصی ندارد و نیاز به بسیاری از چیزهایی که ما خیال می‌کنیم ندارد. نوشته‌های حضرت آیت الله موسوی لاری، نوشته‌هایی آنقدر دقیق و در عین حال، گویا و روانی است که وجدان ‌انسان‌ها را مخاطب قرار داده است. فطرت پاک آدمیان را مورد خطاب قرار داده است و این راهی است که حوزه‌ها دارند انتخاب می‌کنند.

درس سوم، عبور از همه حجاب‌هایی است که در برابر پیام انبیاء و رسالت اسلام قرار گرفته است؛ اعم از حجاب زبان، حجاب فرهنگ‌ها، ملیت‌ها، قومیت‌ها، نژادها، سیاست‌های گوناگون، تبلیغ‌های فراوان که این‌ها حجم وسیعی از این غبارها جلوی ذهن و ضمیر دنیا را گرفته است. دعوت الی الله می‌تواند بر همه این حجاب‌ها غالب شود. تمامی این غبارها را بزداید.

نکوداشت آیت‌الله موسوی لاری این پیام را به ما داده است که می‌توان در عرصه جهانی با ابزار کم، اما «علی بصیره» توفیق‌های بزرگی به دست آورد.

من از میان حدود ده نکته مهم، فکر کردم این دو سه نکته الهام بخش برای طلاب و اساتید و همه ماست. و من در پایان، به نمایندگی همه اساتید، طلاب و فضلا و همه حضار، مراتب ارادت و تجلیل را تقدیم این عالم بزرگوار و فرزانه عظیم الشأن می‌کنیم و ان‌شاءالله همه ما بتوانیم راه این فرزانه بزرگ را ادامه دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

InstagramTelegramBehanceEmailYoutube