معرفی سلسله همایش های بیدارگران

سلسه نشست های تخصصی بیدارگران تلاشی است در جهت تجلیل و بزرگداشت از مبلغین و مروجّین مکتب تشیع در عرصه های جهانی است.

همانهایی که عَلَم «رحمه للعالمین» را به دوش گرفته و پدرانه برای همه دلسوزی می­کنند.

این همایش با سه هدف:

  • تجلیل از مبلغین و تقدیر از خانواده های ایشان
  • آموزش و ثبت شیوه های تبلیغ موفق بین المللی به طلاب حوزه های علمیه
  • همچنین بالابردن سطح اطلاعات عموم مردم در رابطه با تلاش ها و مجاهدت های علما

برگزار میگردد.

بیدارگران ۱ | تجلیل از دکتر سهیل اسعد

معرفی

وی در سال ۱۹۷۵ میلادی در خانواده‌ای از مهاجرین لبنانی در شهر بوئنوس آیرس آرژانتین به دنیا آمد. به دلیل شرایط و جو حاکم بر زندگی در این کشور اصالت اسلامی معمولاً رنگ می باخت و خانواده وی نیز از این امر مستثنا نبود.

حدود ۲۰ سال از عمر ایشان می گذشت که به قصد آموزش حرفه مترجمی به لبنان آمده و پس از مدتی همراه با طلاب لبنانی در موسم های تبلیغی به منطقه آمریکای لاتین که عمدتاً اسپانیایی زبان بودند سفر ‌کرد. در همین سفرها بود که تصمیم گرفت به جای مترجم دیگران بودن، خود طلبه شود و این بود که در سال ۱۳۷۶ و در سن ۲۳ سالگی برای ورود به حوزه علمیه به ایران سفر کرد.

حضور در ایران فصل دیگری از زندگی را در برابر سهیل اسعد گشود و اینک پس از ۲۵ سال خروج از سرزمین مادری، در بیش از ۳۰ کشور جهان به تبلیغ اسلام پرداخته و همچنان حرکت و تلاش او به سوی حقیقت ادامه دارد.

گزارش همایش

حجت الاسلام سید امیرحسین حسینی از مبلغان بین المللی در خصوص عوامل تبلیغ موفق برای دکتر اسعد شده است فرمودند:

  • آراستگی ظاهر    – صراحت لهجه
  • احترام به بزرگان – سعی در تکمیل کارها
  • متکی به خود بودن – اهل مطالعه بودن
  • استفاده از طنز ملیح و جذاب
  • نداشتن غرور علمی و مشورت با خبرگان
  • در نظر گرفتن سطح و فهم مخاطب در سخنرانی

از شیوه های موثر در تبلیغ ایشان است.

مرحوم استاد نادر طالب زاده نیز با اشاره به اینکه:  دکتر سهیل اسعد فرزند منطقه ی آمریکای جنوبی است. به ضرورت اعزام مبلغ به آن منطقه پرداختند و افزودند که این امر محقق نمی شود مگر اینکه افرادی از همان منطقه بیایند و حقیقت را دریابند و بعد به منطقه ی خود برگردند و حقیقت را بیان کنند. در بیان ایشان وجود امثال دکتر سهیل اسعد از برکات انقلاب اسلامی می باشد. در پایان بسته فرهنگی شامل کتاب، نرم افزار قرآنی و نشریه رهیافتگان به مدعوین اعطا شد.

بیدارگران ۲ | تجلیل از دکتر سید محمد تیجانی

معرفی

دکتر سید محمد تیجانی سماوی، در شهر قفصه تونس ‌‌در سال ۱۳۱۵ش دیده به جهان گشود. ایشان تحصیلات مقدماتی خود را طی سه سال در یکی از شعبه‌های دانشگاه زیتونیه گذرانده و تحصیلات تکمیلی را تا مقطع دکترا در دانشگاه سوربن فرانسه به پایان رساند.

در این میان با وجود گرایش ایشان به وهابیت و همچنین داشتن جایگاه علمی میان علمای اهل تسنن، دست حق ایشان را به کشور عراق رساند و با آشنایی با علمای شیعه درهای جدیدی از حقیقت به روی او گشوده شد.

حاصل همنشینی وی با شهید صدر، آیت الله خویی و هشت سال تحقیق در منابع اسلامی کتاب هایی بود که به ۲۷ زبان ترجمه شده و طبق آمارهای رسمی فقط کتاب «ثم اهتدیتُ» ایشان تا به امروز در قاره آفریقا ۳ میلیون نفر را شیعه کرده است. نکته قابل توجه در این کتاب ها این است که وی در هیچ یک از آنها حتی یک استدلال از منابع شیعه بیان نکرده است.

امروز این عالم و مبلغ با تجربه هنوز هم هر هفته و هر ماه در حال هجرت و تبلیغ تشیع است، تا جایی که کمتر کشوری است که نامی از اسلام در آن باشد و دکتر تیجانی شخصاً برای تبلیغ در آن حضور نیافته باشد.

گزارش همایش

تشدید بیماری کرونا باعث شد این نشست با حضور محدود چند تن از مسئولین تبلیغی، نمایندگان بیوت مراجع و چهره علمی برگزار گردد اما نکته قابل توجهاین بود که از طریق شبکه اینترنتی عبرات و طریق لایو اینستاگرام پایگاه اطلاع رسانی استبصار به طور بی سابقه ۷۰۰۰۰ این برنامه را دنبال می کردند.

در ابتدا دکتر عصام العماد مستبصر یمنی از ویژگی های منحصر به فرد این عالم فرهیخته صحبت کرد و در ادامه مراسم حجت الاسلام ملانوری معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه کل کشور و حجت الاسلام دکتر روستاآزاد معاونت فرهنگی دفترتبلیغات در تجلیل از مقام شامخ دکتر تیجانی صحبت نمودند.

در پایان نیز دکتر تیجانی از تلاش های برگزار کنندگان این برنامه تجلیل نمودند.

بیدارگران ۳ | تجلیل از مرحوم سلطان الواعظین شیرازی

معرفی

سلطان الواعظین در سال ۱۲۷۵ش در تهران متولد شد. وی تحصیلات مقدماتی خود را در مدرسه پامنار تهران گذراند و سپس بهمراه پدرش به کربلا رفت و در آنجا از استادانی چون علی شهرستانی و غلامحسین مرندی درس آموخت. او پس از مدتی به قم مهاجرت کرد و در درس شیخ عبدالکریم حائری شرکت کرد.

ایشان سفرهای تبلیغی متعددی به کشورهای مختلف از جمله هندوستان، مصر، اردن و فلسطین داشت و در مناظرات مختلفی شرکت کرد. براساس برخی نقل‌ها در مناظره او با برهمائیان، گاندی رهبر سیاسی‌-معنوی هند نیز در جلسه مناظره شرکت کرد.

نکته قابل توجه در زمینه تالیفات ایشان کتاب شبهای پیشاور است که به زبان های مختلفی چاپ شده و بسیاری با خواندن این کتاب به سوی مکتب تشیع هدایت شده اند.

گزارش همایش

بمناسبت پنجاهمین سالگرد وفات مرحوم سلطان الواعظین شیرازی برای اولین بار از شخصیت ایشان تجلیل گردید. در این برنامه که با حضور خانواده ایشان و جمعی از علما، مبلغین، طلاب و جمعی از مشتاقان این شخصیت گرانقدر برگزار شد.

در این همایش پیام آیت‌الله جعفر سبحانی قرائت شد و از نرم‌افزار آثار، ویژه نامه ای مشتمل بر سخن بزرگان و علمای معاصر در رابطه با ایشان، کتاب زندگی‌نامه او با نام «مدافع ولایت» نوشته محمدعلی نجفی کرمانشاهی  و نیز کتاب شبهای پیشاور با تصحیح و تعلیقه جدید رونمایی شد.

همچنین در میان برنامه کلیپ ساخته  از فعالیت ها و تلاش های ایشان برای حاضران به نمایش در آمد و حاضران از صحبت های حضرت آیت الله نظری منفرد بهره مند شدند.

در پایان برنامه مهمانان به صورت جمعی بر سر مزار ایشان حاضر شدند و مزار ایشان را گلباران کردند.

بیدارگران ۴| تجلیل از مرحوم آیت الله سید مجتبی موسوی لاری

معرفی

آیت الله سید مجتبی موسوی لاری در ۱۳۱۴ش در شهر لار استان فارس در خانواده فقه و مجاهدت متولد شد. وی بخشی از دروس حوزوی را نزد پدرش و بخش‌هایی دیگر را نزد پسر عمویش فرا گرفت. سپس در سال ۱۳۳۲ ش برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه قم هجرت کرد.

ایشان در این دوره با بیماری دست و پنجه نرم می‌کرد و مجبور شد یک دوره درمانی نزدیک به ۴۰ روزه را در آلمان سپری کند. او در این سفر به صورت اتفاقی با امام موسی صدر دیدار کرد. این دیدار برای ایشان انگیزه ساز شد و او را به فکر راه‌اندازی یک جریان نشر کتب شیعه در جهان اسلام انداخت.

ایشان در قم دفتری به نام «مرکز نشر معارف اسلامی در جهان» تاسیس کرد و کتاب های خود را توسط مترجمین و اساتید اسلامی به ۲۸ زبان به بهترین وجه ممکن ترجمه نمود و برای درخواست‌کنندگان به صورت اهدایی ارسال نمود.

آیت الله سید مجتبی موسوی لاری در شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ در ۷۷ سالگی در لار درگذشت.

آیت الله خامنه ای در پیام تسلیتی خدمات ایشان در چند دهه اخیر را کم‌نظیر توصیف کردند.

گزارش همایش

بمناسبت دهمین سالگرد وفات مرحوم آیت الله سید مجتبی موسوی لاری از شخصیت ایشان تجلیل میگردد.

در برنامه پیش رو انشالله موارد ذیل صورت خواهد پذیرفت:

  • رونمایی از نرم افزار مجموعه آثار ایشان
  • ساخت کلیپ کوتاه از فعالیت ها و تلاش های ایشان
  • تهیه ویژه نامه از سخن بزرگان و علمای معاصر در رابطه با ایشان
  • دریافت پیام مراجع و بزرگان در باره ایشان
  • تبلیغ و تبیین شخصیت ایشان برای طلاب و عموم مردم

پایگاه اطلاع رسانی استبصار
اینستاگرام       📌https://estebsar.ir/persian
آپارات  📌https://www.aparat.com/estebsar
✅ تلگرام             📌https://t.me/estebsar_ir
ایتا              📌https://eitaa.com/Estebsar_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

InstagramTelegramBehanceEmailYoutube