همواره میخواستم بدانم که چرا هم عصر با پیامبران نبودم تا خداوند و عدل او را درک کنم و حالا چطور میتوانم بدون هیچ رهبر و امامی او را بشناسم، چون در زمان پیامبران، مردم دارای رهبر و امام بودند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استبصار،  متن مصاحبه استاد عبدالسلام الغمیش

معرفی عبدالسلام الغمیش

امشب که در اصفهان به سر می­ برم بسیار مسرور و خوشحالم و این دومین باری است که وارد اصفهان می شوم. بعضی از شماها با چهره ی من آشنایی داشته و بعضی دیگر نیز مرا نمی شناسید که می خواهم خودم را برای شما معرفی کنم. من عبدالسلام الغمیش هستم که در سال ۱۹۷۲ میلادی در کشور مغرب به دنیا آمدم، پس از شش ماه با خانواده به بلژیک عزیمت کردم و در طی بیست و هفت سال در بلژیک زندگی کرده ام. مذهب خانواده ما به طور کلی مالکی بود. در شهر بروکسل در حدود ده سال پیش، مذهب شیعه را به طور کامل شناخته و آن را قبول کردم.

پرسشی که باعث تحقیق من شد

هنگامی که تقریبا چهارده سال داشتم، سوالات بسیاری را در ذهن خود می پروراندم، در رابطه با شناخت خدا و ادیان و همچنین هدف ما در این دنیا، که زندگی ما بعد از مرگ چه میشود و اغلب قرآن را به زبان فرانسوی میخواندم و همیشه سوالم در رابطه با عدل الهی بود و همواره میخواستم بدانم که چرا هم عصر با پیامبران نبودم تا خداوند و عدل او را درک کنم و حالا چطور میتوانم بدون هیچ رهبر و امامی او را بشناسم، چون در زمان پیامبران، مردم دارای رهبر و امام بودند و سوالات و مشکلات خود را با پیامبر خود در میان میگذاشتند ولی در زمان من، سوالات بدون جواب همواره در ذهنم باقی مانده بود و در آن زمان متوجه شدم که نبود رهبر در اجتماع غیرممکن است و خداوند حتمآ عادل است و همیشه نماینده ای از خود، برای مردم دارد و اگر جویا شوی، حتمآ میابی و من نیز این حقیقت را در مذهب شیعه پیدا کردم که در حال حاضر رهبرمان امام دوازدهم، امام مهدی (عج) می باشند.

سفر به قم برای آشنایی و تحقیق فقه شیعه

بعد از درک این کمال، مشتاق به درک بیشتر گرفتم و تصمیم گرفتم که خودم و همسرم برای مطالعه بیشتر به شهر قم، سفر کنیم و درباره امام خمینی (ره) بیشتر تحقیق کنیم و همچنین رهبرمان یعنی آیت الله سید علی خامنه ایکه به امام نزدیکتر است، را بهتر بشناسیم. در طی دو سال تحقیقات اسلامی خود در حوزه علمیه قم را شروع کردم و سال گذشته در کلاس درس عقاید،  تحقیقات خودم را نیز شروع کردم و در همینجا فهمیدم که کلیه ی علما، اعم از سنی و شیعه، برای شناخت امام مهدی (عج) احادیث زیادی نوشتند که عبارتند از:

  • در ۶۵۷ روایت آمده بشارت ظهور حضرت مهدی (عج)
  • در ۳۸۹ روایت آمده مهدی (عج) از اهل بیت پیامبر است
  • در ۲۱۴ روایت آمده مهدی (عج) از فرزندان علی (ع) است
  • در ۱۹۲ روایت آمده مهدی (عج) از فرزندان فاطمه (س) است
  • در ۱۴۸ روایت آمده مهدی (عج) نهمین فرزند امام حسین (ع) است
  • در ۱۸۵ روایت آمده مهدی (عج) از فرزندان امام زین العابیدین (ع) است
  • در ۱۴۶ روایت آمده مهدی (عج) فرزند امام حسن عسکری (ع) است
  • در ۱۳۲ روایت آمده مهدی (عج) عالم را از عدل و داد سرشار می کند
  • در ۹۱ روایت آمده مهدی (عج) غیبتی طولانی دارد
  • در ۳۱۸ روایت آمده مهدی (عج) عمری طولانی دارد
  • در ۱۳۶ روایت آمده مهدی (عج) امام دوازدهم از امامان اهل بیت (ع) است

لذا تحقیقات خود را فقط راجع به شیعه شروع کردم و یکی از احادیث را بررسی نمودم که آن سرشار از حقیقت بود و مربوط به شناخت امام زمان (ع) می شد. این حدیث از امام صادق (ع) می باشد که در کتاب بحارالانوار نوشته علامه مجلسی در جلد ۲، صفحه ۹۲ نوشته اند امام صادق (ع) فرمود: از روزی که خداوند حضرت آدم را آفرید تا روز رستاخیز هیچ گاه زمین خالی از حجت نبود و نخواهد بود، یا ظاهر و آشکار و یا غایب و پنهان. اگر حجت خدا نباشد خدا ستایش نمی شود.

-راوی پرسید چگونه مردم از امامی که غایب و پنهان است بهره مند می شوند؟ امام صادق (ع) فرمود: همانگونه که از خورشید پشت ابر بهره مند می شوند.

این تشبیه که در روایت دیگر نیز آمده است بسیار رسا و گویا است. خورشید در پشت ابر دیده نمی شود اما وجود دارد و زمین را روشنایی و گرما می بخشد. از آثار حیات بخش آن گیاهان و حیوانات و نیز انسانها بهره مند می شوند. حضرت مهدی (عج) نیز نیز در زمان غیبت وجود دارد و مانند دیگر انسانها زندگی می کند، در میان ماست اما ما او را نمی بینیم، با ماست اما ما از او غافلیم و فیض وجود او آثار برکت خیر زیاد دارد.

به طور خلاصه من نمی خواهم احادیث و آیات قرآنی را که شما می دانید برای شما بازگو کنم اما می خواهم تنها راجع به یک حدیث برای شما صحبت کنم که گفته شده کسی که بمیرد در حالی که امام زمان خود را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است. در حال حاضر می دانیم که امام عصر ما امام مهدی (عج) می باشد که این امر منتج به حدیث دیگری می باشد که این حدیث می فرماید افضل العباده انتظار الفرج. بهترین عبادات انتظار فرج است. و سوال مهم این است که انتظار به چه معنی است؟ می خواهم این سوال را که بسیار مهم است از جوانان بپرسم. آیا انتظار بدان معناست که شما منتظر آمدن چیزی مانند یک اتوبوس باشید و یا مانند حالتی است که شما منتظر تمام شدن کلاس و زنگ کلاس باشد؟ حتما این طور نیست و معنای حقیقی و فلسفه انتظار چیز دیگری ست. که شما می توانید با مراجعه به کتب علمای دینی، فلسفه حقیقت انتظار را دریابید. در سال گذشته با مشاهده تلویزیون ایران و با سخنرانی رهبر آیت الله خامنه ای در دانشگاه تهران که فرمودند می دانم که قلب شما برای دیدن امام مهدی (عج) می تپد ولی باید بدانید که قلب آن حضرت برای دیدن شما مشتاق تر است.

لزوم گسترش و تبلیغ فرهنگ عاشورا و انتظار توسط همه مسلمانان

اکنون که در قرن ۲۱ می باشید باید بدانید که دشمنان خدا و دشمنان شما روحیه شیطانی بیشتری دارند و در تابستان سال گذشته هنگامی که در بروکسل بودم در آنجا شنیدم که کنگره سالیانه صهیونیست ها در نیویورک بوده است. در آنجا صهیونیست ها تصمیم گرفتند که برای مبارزه با مسلمانان و بلاخص مذهب شیعه می بایست مبارزه جدی با فرهنگ عاشورا و امام حسین (ع) را شروع کرد و همچنین می بایست با فرهنگ مهدویت و فرهنگ انتظار امام زمان (عج) در مذهب شیعه مبارزه شدید کرد؛ و اکنون که این حقیقت را فهمیدید بر شما واجب است که در این راه قدم بیشتری بردارید و این شامل کلیه اقشار اعم از مردان و زنان و جوانان خواهد بود.

از اینکه در خدمت شما بودم بسیار مسرور و خوشحالم و آرزوی من این است که دوباره به شهر زیبای اضفهان برگردم و شما را ملاقات کنم. در خاتمه از حضور نماینده محترم مرجع عالیقدر آیت الله گلپایگانی و هیات همراه و همچنین از نماینده محترم مجمع جهانی اهل بیت (ع) و همراهان که مهمان ما هستند تشکر می کنم.

السلام و علیکم و رحمه الله و برکاته

رهیافته

استبصار www.estebsar.ir

تلگرام t.me/estebsar_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

InstagramTelegramBehanceEmailYoutube