بسم الله الرحمن الرحیم

به گزارش بنیاد بین المللی استبصار مصاحبه ای با خانم زهرا مهروان فر انجام شده که خدمتتان ارائه می گردد.

معرفی

اسم من زهرا مهروان فر هست، هشت سال هست که مسلمان شده‌ام و ۶ یا ۷ سال است که شیعه هستم. و الآن پنج سال است که در ایران مشغول زندگی هستم و در جامعه المصطفی، علوم قرآن و حدیث می‌خوانم.

تعریف شما از اسلام و تشیع

اسلام یک سبک زندگی است برای سعادت انسان در دنیا و آخرت و مذهب شیعه بهترین شیوه است که دین اسلام و اخلاق و عمل و رفتار را به جهان معرفی کنیم.

مهمترین موضوع در تشیع

امام شناسی و معصوم شناسی و پاسخ درست به شبهات پیرامون آنها

مهمترین عامل مسلمان شدن شما

سرپیچی از استادان و نپذیرفتن کورکورانه حرف یگران، بلکه تحقیقا به دنبال حقیقت رفتن. مثلاً استادی می‌گفت:«من اسلام را برای شما صلاح نمی‌دانم زیرا حقوق زن در آن برای شما پایین است» و منبع ایشان غیر از قرآن بود و من می‌خواستم ببینم که قرآن چه می‌گوید[که] جذب شدم. همچنین حرفهایی که در مورد شیعه می‌شنیدم که؛ «با آنها دوست نشوید زیرا از اسلام خارج می‌شوید»،«شیعیان خوب نیستند»، «شعیان سنگ پرست هستند» و… اینها همه عاملی شد که سراغ شیعه بروم.

انگیزه شما برای ادامه مسیر

 اینکه می‌بینم راه شیعه حق است و در کتابها می‌بینم که این مذهب برای گذشته و حال و آینده انسان سازوکار زندگی دارد، برای من انگیزه می‌شود که ادامه بدهم.

ویژگیهایی که باعث حق بودن شیعه می‌شود

تعیین جانشین توسط پیامبر(ص) در روز غدیرخم، که بعد از آن مردم دو دسته شدند، عده‌ای همراه امام زمانشان(علیه السلام) ماندند و حامی او شدند و عده‌ای قائل به این شدند که ابوبکر و عثمان هم، چون صحابه پیامبر(صلی الله علیه و آله) هستند خوب هستند در حالی که کارهای ناپسندی از آنها سر زد، مثل حمله به [خانه]حضرت فاطمه(سلام الله علیها) و محروم کردن امام علی(علیه السلام) از جانشینی پیامبر(صلی الله علیه و آله). و[در عقیده شیعیان] کسانی که از پیامبر(صلی الله علیه و آله) سرپیچی کردند را لایق جانشینی معصوم نمیدانند.

یکی دیگر آیه وضو بود، که خواستم تحقیق کنم در مورد نحوه وضو گرفتن شیعیان، متوجه شدم همان آیه‌ای که اهل سنت به آن استدلال می‌کنند، شیعیان هم به آن استدلال می‌کنند. فکر کردم که این شبهه که شیعیان یک قرآن دیگری دارند، درست است. اما یکی از علمای شیعه به من گفتند:« اهل سنت در ترجمه این آیه یک [معنای]فعلی را اضافه می‌کنند و بجای اینکه بگویند روی پا را مسح کنید، می‌گویند سر را مسح کنید و روی پا را بشویید. ولی شیعه می‌گوید مسح کردن پا عطف شده است به مسح کردن سر» من در ابتدا فکر کردم ترجمه اهل سنت درست‌تر است و این عالم اشتباه می‌کند ولی روز بعد وقتی از خواب بیدار شدم و دوباره تحقیق کردم دیدم اصلاً وضوی شیعه درست است.

تفاوت اهداف شما قبل و بعد از اسلام

قبل از اسلام هدف خاصی در زندگی نداشتم؛ مدرسه، شغل و اینکه زندگی کنم. اما بعد از اسلام بیشتر به فکر این بودم که خدا از من چه می‌خواهد، و به رضایت خدا برسم.

نظام خانواده در ایران از دید شما

خانواده‌های غربی به دلیل مادی گرایی، ارتباط عاطفی کمتری[با هم] دارند، دیرتر ازدواج می‌کنند، بچه‌ها زیاد وابسته به والدین نیستند و پدر و مادر[وقتی پیر می‌شوند] به خانه سالمندان می‌روند و یک زندگی[به نسبت در] تنهایی می‌گذرانند. اما خانواده‌های مسلمان، هم تعدادشان زیاد است و هم رابطه عاطفی و وابستگی و احترام بیشتری به پدر و مادر دارند. در ایران برای من جالب است که به پدر و مادر «شما» گفته می‌شود. و کشورهای غربی می‌توانند از این الگو بگیرند.

اهمیت جایگاه زن در خانواده از دید شما

زن نقش خیلی بزرگی در سالم و خوب بودن خانواده دارد، اینکه آرامش خودش را حفظ کند، حجاب خودش را حفظ کند، و بچه را تربیت کند [که] در واقع در حال تربیت یک خادم اهل بیت(ع) در آینده و تربیت یک جامعه و کشور است. چون بالاخره یک جامعه خوب از خانوده درست می‌شود[شکل می‌گیرد] که به مادر برمی‌گردد.

مهمترین امر در خانواده از دید شما

پدر و مادر با عشق و عاطفه، به استعداد فرزند اهمیت بدهند و به رشد فرزندان کمک کنند. بدون اینکه افراطی در کار باشد.

نظر شما درباره وضعیت اجتماعی و سیاسی ایران

در ابتدا من به ایران نگاه خاصی نداشتم و قبل از آمدن به ایران همین قدر میدانستم که کشوری است در خاورمیانه و پایتختش تهران است و در آن یک انقلابی اتفاق افتاده است. و یکجوری معرفی می‌شود که شیعه سیاسی در ایران درست شده است.

طرز تفکر خانواده شما نسبت به ایران

آنها درباره مسائل دینی و انقلاب اسلامی نظر خاصی ندارند و چیزی نمی‌گویند ولی دایی‌ام کلاً علیه ایران هست، ولی من[او را] درک می‌کنم[چون این مخالفتها] بخاطر ایران هراسی است که [در آنجا]پخش می‌شود. الآن که آمدم ایران کلا یک کشور زیبایی است و یک جامعه جالبی است، یک چیزی هست که در آلمان کم است ولی می‌بینم با تمام سختیها و تحریمها و مشکلات سیاسی که ایران میکشه، ایرانیها سعی می‌کنند کشورشان را جلو ببرند. اینجا استقلال واقعی را در رشد این کشور می‌بینید، هرچند آرام جلو میروند ولی بدون تقلب است.

مردم ایران چگونه می‌توانند ایران را رشد دهند

مسئله غربگرایی مردم ایران یک دیدگاه خیلی اشتباه است زیرا موجب می‌شود مردم از غرب حمایت کنند و از مسایل ایران حمایت نکرده و در نتیجه عقب بمانند. اگر بفهمند که این وسیله دنیایی بالاخره خراب می‌شود و فرقی ندارد کجا[غرب باشد یا ایران] باشد[از کشور خودشان حمایت می‌کنند]. اما اگر از محصولات ایران حمایت شود باعث تولید بیشتر و بیشتر شدن شغل و بالاتر رفتن رتبه اقتصادی ایران و بلاتر رفتن [ارزش] پول ایران می‌شود. و دیگران می‌بینند که ایران قوی شده و اقتصادش بالاتر رفته و مردم از کشورشان حمایت می‌کنند.

انقلاب ایران از دید شما

انقلاب ایران، محدود به ایران نیست و احساس می‌کنم مربوط به همه مسلمانان است و گسترده است، مسئله‌ای است که هر مسلمانی باید پیام آن را بشناسد. و طبق تحقیقاتی که داشته‌ام این انقلاب برمی‌گردد به انقلاب امام حسین(علیه السلام) و ریشه‌اش آنجا است. زیرا امام حسین(علیه السلام) بخاطر ظلم یزید قیام کردند که می‌خواست اسلام را از بین ببرد و دین برای یزید اهمیتی نداشته است. ما چنین موقعیتی را در ایران در زمان شاه داشته‌ایم، که می‌خواست اسلام را از بین ببرد؛ حجاب ممنوع بود در مدرسه، کسانی که از حق دفاع می‌کردند کشته می‌شدند. سپس امام خمینی(ره) آمدند و انقلاب اسلامی پیروز شد و این انقلاب زمینه ساز ظهور امام زمان(عج الله تعالی فرجه الشریف) است و یک چیز عمومی بوده است و محدود ایران نیست و چرا باید به آن بگوییم انقلاب اسلامی ایران؟!!

جامعه مهدوی از دید شما

قبل از مسلمان شدن، می‌دیدم که یک سری مشکلات و جنگها در دنیا هست، ظلم می‌شود، ظالم هست. چگونه باید جلوی این ظلم را گرفت و مردم را آگاه کرد. و بعد از شیعه شدن و آشنا شدن با مهدویت می‌بینم که در جامعه مهدوی کسانی که کارهای فرهنگی انجام می‌دهند و امام زمانشان را می‌شناسند یک آماده سازی برای ظهور هست آنها راه حل مشکلات این زمان را می‌دانند و می‌فهمند که یک نفر خواهد آمد و در همین دنیا همه چیز در یک روز تمام می‌شود. و وظیفه ما این است که امام زمان(عج الله تعالی فرجه الشریف) خود را بشناسیم و دیگرانی که ادعای مهدویت دارند را شناسایی کنیم و انقلاب امام زمان(عج الله تعالی فرجه الشریف)  را شناسایی کرده و با یادگیری زبان کشورهای دیگر، این مباحث را به آنها بشناسانیم

جالبترین آیه قرآن

من آیه ۵۹ سوره نساء را خیلی دوست دارم؛ « یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم». چون این آیه می‌گوید هرچه خداوند و پیامبر(صلی الله علیه و آله) می‌گوید را اطاعت کنید، نه اینکه تنها آنها را دوست داشته باشیم. و همچنین صاحب امر که سرپرست ما هست را که منظور معصوم هست باید از ایشان اطاعت کنیم، مثل آنها زندگی کینم و از آنها الگو بگیریم. یعنی تکلیف یک مسلمان را مشخص کرده‌ است.

اگر بگویند یکسال فقط عمر دارید چه می‌کنید؟

قبل از مسلمانی اگر یک سال از زندگی‌ام مانده بود، زندگی ام بی ارزش میشد چون بی هدف زندگی میکردم و سعی میکردم فراموشش کنم ولی بعد از مسلمانی فقط به دنبال هر نوع اصلاح اخلاقی و مشکلاتم میگشتم تا رضایت خدا را بدست بیاورم.

توصیه‌ای برای غیرمسلمانان و غیر شیعیان

در این زمان که دشمن اسلام به دنبال ایجاد اختلاف در بین مذاهب اسلامی هست حتی بین سایر ادیان، و تلاش میکند تحریفات ایجاد کند، ما باید دنبال اتحاد باشیم و فرقی ندارد که شیعه یا سنی باشیم یا یهودی یا مسیحی زیرا همه مان به یک خدا اعتقاد داریم و پیامبران و معاد را قبول داریم و باید به مشترکات، بیشتر اهمیت بدهیم بجای اختلافات.

حسّ شما، اولین باری که وارد حرم امام رضا(علیه السلام) شدید

احساس کردم خانه و پناهگاه است مانند کسی که میان امواج خروشان باشد و می‌توانم به او تکیه بدهم. با واژه نمی‌توان توضیح داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

InstagramTelegramBehanceEmailYoutube