به گزارش بنیاد بین المللی استبصار سخنان آقای اسرافیل دمیرتکین اما جماعت و جمعه و مسئول مجلس شیعیان هلند در مورد امام خمینی

حضور: در ابتدا خودتان را معرفی کنید و مختصری از زندگی و فعالیتهای خود بیان بفرمایید.

اسرافیل دمیرتکین از هلند - امام خمینی

آقای اسرافیل دمیرتکین: بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و اهل بیته الطیبین الطاهرین. اینجانب شیخ اسرافیل دمیرتکین، اصالتاً اهل اغدیر ترکیه هستم و در حال حاضر حدود ۲۲ سال است که در هلند زندگی می کنم و در شهر روتردام به عنوان امام جمعه و جماعت فعالیت دارم  و علاوه بر آن مسئولیت مجلس شیعیان هلند به عهده اینجانب است.

 حضور: شما فارسی خوب صحبت می کنید. بفرمایید زبان فارسی را از کجا یاد گرفتید؟

دمیرتکین: بنده متولد سال ۱۳۶۰ میلادی هستم. وقتی ۱۳ سالم بود به علوم دینی علاقه مند شدم و توفیق یافتم قبل از پیروزی انقلاب اسلامی آمدم ایران. ابتدا در تبریز بودم و بعد به قم و تهران رفتم. کلاً حدود ۱۰ سال در ایران به فراگرفتن علوم دینی اشتغال داشتم. در زمان انقلاب  در ایران بودم و الحمد لله در انقلاب اسلامی ایران به رهبری رهبر عالیقدر امام راحل (قدّس الله سرّه) توفیق یافتم در کنار مردم ایران حضور داشته باشم. تا هفت سال بعد از پیروزی انقلاب و در دوران جنگ تحمیلی هم در ایران بودم.

بعد از آن به ترکیه بازگشتم و به ادامه تحصیل و تدریس پرداختم. آنجا به من تهمت زدند که برای ایران تبلیغ می کنید و مرا پنج سال ممنوع الخروج کردند. ولی بعد از پنج سال به عنوان تشرف به مکه معظمه به ما پاسپورت دادند. بعدش دوستان محترم از هلند تشریف آوردند و به عنوان روحانی مرا به شهر لاهه دعوت کردند که الان حدود ۲۲ سال است که ساکن هلند هستم.

حضور: در واقع شما پیام انقلاب اسلامی را به مردم سایر کشورها رسانده اید و سفیر معنوی انقلاب اسلامی هستید.

دمیرتکین: بنده برای عزیزانی که این مطلب را خواهند خواند به صورت واضح توضیح دهم و مطلب را روشن کنم که قدر برکت انقلاب اسلامی ایران را بدانند. بعضی از افراد، قدر این نعمت را که خداوند عطا کرده نمی دانند. وقتی خواهند دانست که – خدای ناکرده – آن را از دست بدهند. این فایده ندارد. وقتی ما می گوییم “یا لیتنا کنا معکم فانفوز فوزا عظیما” ، برای انقلاب امام حسین علیه السلام حسرت می خوریم که ایکاش در کنارش بودیم، امام حسین (ع) جواب ما را داده است که هر روز برای شما عاشورا و هر مکان برای شما کربلاست و هرماه برای شما محرم است. امام خمینی با استقامتی که داشت، همین پیام امام حسین (ع) را زنده ساخت و انقلاب مذهبی، عقیدتی، فرهنگی، اجتماعی و از همه ابعاد را بوجود آورد که نه فقط برای مسلمانان بلکه به غیر مسلمانان هم حیات بخشید.

خدمت برادران عرض کنم، قبل از انقلاب اسلامی که ما در شهر اغدیر ترکیه بودیم تا حدود ۵۰، ۶۰ کیلومتر خارج شهر دیگر نمی توانستیم از مذهب تشیع اعلام موجودیتی داشته باشیم. حتی نماز اگر می خواندیم با توریه و تقیه می خواندیم. بعد از انقلاب اسلامی، بحمد الله مکتب اسلام و تشیع و در واقع همان اسلام ناب که امام(قدس سره) فرمودند جلوه کرد. اسلام ناب داریم و اسلام آمریکایی هم داریم. امام اسلام ناب را به جهانیان رسانید و الان در ترکیه مثلاً در ارض روم که ما نمی توانستیم کوچکترین حرفی از شیعه بزنیم امسال مراسم عاشورای حسینی برپا شد. مستبصرین زیاد شدند و الان در خود هلند که اسلام جایگاهی نداشت در سال ۱۹۹۵ حکومت هلند  اسلام را به عنوان دین ثانوی مردم، پذیرفت. البته اسلام مساوی بود با عقاید برادران عزیز اهل سنت. ما، در سال ۲۰۰۰ خودمان اقدام کردیم و مذهب تشیع را معرفی کردیم و با ۱۴۶ نفر از سران شیعه، تشکیلاتی برقرار کردیم و در نتیجه مکتب تشیع نیز پذیرفته شد و الان در هلند اسلام مساوی است با اهل سنت و شیعیان و الان رسماً در اداره جات هلندی ۲۵ درصد سکان بومی هلند متشکل از شیعیان و علویان به ثبت رسیده است.

 حدود ۱۳ سال است که بنده حقیر هم مسئولیت آن را به عهده دارم.

 حضور: ارتباط شما با برادران اهل سنت چگونه است؟

دمیرتکین: ارتباط ما با عزیزان اهل سنت خوب است و هیچ مشکلی هم نداریم. با برکات امام خمینی که واقعاً به همه آزادی داد و اصل اسلام و این دین حنیف را به همه شناساند دوستی و اتحاد خوبی میان اهل سنت و ما برقرار است. البته اخیراً افرادی از هر دو مذهب پیدا شده اند که ادعای تشیع یا تسنن دارند که فعالیت هایشان اسباب تفرقه است.

با اینکه امام خمینی فرموده اند و رهبر عالیقدر عالم اسلام و تشیع نیز تأکید کرده اند که هرکس اختلاف میان مسلمانان بیاندازد به اسرائیل و یهودیت خدمت کرده است ولی بعضی از اهل سنت که البته ادعا می کنند اهل سنت هستند مانند وهابیت و طالبان و القاعده و از طرف دیگر عده ای به عنوان تشیع به نام شهید یمنی(یمانی) یا به عنوان اهل بیتیون- مع الاسف- اسباب اختلاف هستند.

این گروهها بسیار خطرناکند و بر خلاف رأی مراجع دین دارند عمل می کنند و اختلافاتی را بوجود می آورند یا دامن می زنند که نمونه اش را در سوریه، بحرین، افغانستان، قطیف، پاکستان و نقاط دیگر شاهد هستیم. این مسایل در رسانه ها منعکس می شود و عده ای از اروپائیان نیز که دسترسی به مسلمانان و منابع اسلامی ندارند با دید این گروه ها به اسلام می نگرند.

 حضور: گفتید که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به ایران آمدید. با توجه به اینکه محل فعالیت شما مدارس علمیه بوده است بفرمایید چگونه با امام و نهضت امام آشنا شدید؟

دمیرتکین: من قبلاً در مدرسه مذهبی امام جعفر صادق(ع) ترکیه حضور داشتم و به عنوان محصل دینی عازم ایران شدم. در حوزه تبریز با یک برادر تبریزی هم حجره شدم. بعداً که خوب با هم آشنا شدیم یکی از روزها ایشان در داخل اتاق آهسته با من صحبت کردند و گفتند که ما، رهبری داریم که اسمش را به شما خواهم گفت ولی مبادا کسی از شما این مطلب را بشنود که هم شما رفته اید و هم من. بعد چراغ اتاق را خاموش کرد و با فند

ک و نور ضعیف آن از توی سقف حجره بسته ای که آنجا جاسازی کرده بود بیرون آورد. در آن بسته یک عکس خیلی کوچک از امام خمینی – حدود چهار سانت در چهار سانت – بود که آن را به من نشان داد و گفت ایشان رهبر ما هستند و الان در عراق در تبعید هستند.

من از همان موقع به امام، محبت پیدا کردم و اسمشان را یاد گرفتم و نسبت به نهضت امام، کنجکاو شدم و با همت همان دوستم – شیخ سلمان که الان در قم هستند، خدا حفظشان کند- خط امام را پیدا کردم. زمانی که مسایل انقلاب اسلامی یواش یواش داشت گرم می شد و ما، در تهران در مدرسه شیخ عبدالحسین بودیم، مثل ایرانیها وارد صحنه شدیم و الحمد لله با آنها همصدا شدیم. اعلامیه ها و اطلاعیه ها امام پخش می شد و ما می گرفتیم و مطابق آن عمل می کردیم.

خیلی از عزیزان و جوانانی که الان در ایران هستند انقلاب را ندیدند و بعد از انقلاب به دنیا آمدند و از این لحاظ بعضی از آنان ممکن است قدر انقلاب اسلامی را ندانند. ولی انقلاب اسلامی ایران خدمات بسیار بزرگی برای ایران و عالم تشیع و عالم اسلام و جهان بشریت انجام داد. شما در نظر بگیرید که جمهوری اسلامی هشت سال تمام اسماً با صدام ولی در واقع با تمام ابرقدرتها جنگید و از اسلام دفاع کرد. فشارهای مختلف، تحریم اقتصادی، که هنوز هم هست، با این حال ایران با رهبری امام و با رهبری رهبر عالیقدر بحمد الله در عالم با افتخار سر پای خود ایستاده است.

 حضور: آیا امام خمینی را از نزدیک دیده اید و با ایشان ملاقاتی داشته اید؟

دمیرتکین: بله، بنده بحمد الله توفیق یافتم که حضوراً امام را زیارت کنم. اولین بار که امام از تهران به قم آمدند در همان خانه دامادشان بودند – که خداوند همه شان را رحمت کند- و بعد در مدرسه فیضیه ملاقات عمومی داشتند. ولی علاوه بر این خاطره ای هم دارم. در زمان شهادت آیت الله مطهری ما برای استقبال و تشییع جنازه رفتیم خارج قم. در آن موقع من در منطقه ای از قم به نام نیروگاه بودم. از آنجا از راهی که می آمدیم یک مرتبه دیدم یک نفر بنا که در طبقه دوم ساختمانی مشغول بنایی بود با صدای بلند گفت: امام آمد!

و از همانجا خودش را پرت کرد به زمین. من به طرفی که او اشاره کرده بود به پشت سرم برگشتم و دیدم یک تاکسی –  تاکسی پیکان- دارد می آید و امام خمینی در جلو نشسته است و هیچ حفاظت هم ندارد. غیر از امام، یکی دو نفر توی ماشین بودند. ما دویدیم دنبال ماشین. آن موقع ۱۸ یا ۱۹ ساله بودم. دیدم ماشین نمی ایستد. یکی از جوانان، سریع دوید. جاده هم خراب بود ولی او خودش را انداخت وسط جاده، درست جلوی ماشین. دیگر ماشین ایستاد و ما خودمان را انداختیم روی ماشین. امام شیشه را باز کردند و ما امام را زیارت کردیم و بعد ایشان راهشان را ادامه دادند.

والله اگر آمریکا و قدرتها می فهمیدند که امام به این محبوبیت و قدرت خواهد رسید حتماً در تهران یا قم یا جای دیگری ایشان را شهید می کردند ولی خداوند نور خودش را تمام می کند اگرچه کفار و مشرکان نخواهند.

 حضور: از آثار و کتابهای امام کدام را مطالعه کرده اید و کلاً چه برداشتی دارید؟

دمیرتکین: امام یک معجزه خلق کردند. کار امام این طور بود. من الان فکر می کنم کی و چطور ایشان وقت کردند این همه بنویسند. البته برنامه های امام، منظم بود. مثلاً یکی از برنامه هایشان این بود که هرروز قرآن بخوانند. با قرآن مأنوس بودند و در زمان قرائت قرآن کسی اجازه نداشت مزاحم امام شود. در باره آثار امام باید عرض کنم ما اکثر آنها را در هلند، در مکتب خودمان داریم. از آثار ایشان بسیار استفاده کردیم و استفاده می کنیم، از اسرار نماز گرفته تا تحریرالوسیله که کتاب فقهی است. در فقه هم ایشان انقلاب کردند. مثلاً رساله مراجع عظام را که نگاه کنیم فتاوای زیادی دارند ولی تحریرالوسیله چیز دیگری است و تمام مشکلات مسلمانان را حل کرده است، از خانواده و دیات و اقتصاد و غیره، همه آنجا مطرح است و تمام جوابها در آنجا درج شده است.

 حضور: به نظر شما محور اصلی اندیشه سیاسی امام چیست؟

دمیرتکین: ما به این دنیا بیهوده نیامده ایم، برای یک هدفی آمده ایم. اندیشه امام، هدف دارد. به نظر من این هدف اولاً و قبل از هر چیز آزادی است. ما الان در تهران هستیم.

با بعضی از دوستان که جایی بودیم، کلیسایی را دیدیم و روحانی مسیحی را دیدیم که بعضی از همراهان تعجب کردند که آنها با آزادی به کار و دین خود می پردازند. همچنان که در زمان رسول الله (صلوات الله و سلامه علیه و آله و سلم) و ائمه (علیهم السلام) آنها آزاد بودند الان هم همه ادیان آزادند، به شرط آنکه به سایر ادیان صدمه ای نزنند. هدف امام، آزادی انسانیت بود.

 حضور: کدامیک از رفتارهای امام برای شما بیشتر آموزنده است؟

دمیرتکین: امام، اهل تواضع و تقوا بودند. همه رفتارهایشان آموزنده است. مثلاً آن زمان که در جریان انقلاب، در زمستان، نفت کوپنی شده بود و کمیاب بود امام در نوفل لوشاتو دستور دادند شوفاژها را خاموش کنند. با اینکه آنجا نفت داشتند، برق داشتند، همه جور امکانات گرمایی داشتند. گفتند در این هوای سرد که ملت ایران در سرما هستند من نمی توانم در راحتی و گرما باشم.

مثال دیگر، من در هلند با افتخار، حتی  در اداره جات می گویم که  یکی از خطاب های امام ما آن است که مسلمین در کشورهای غیراسلامی که هستند حق ندارند در اتوبوس، در تراموا، در مترو یا در هر جای دیگری شعاری بنویسند و کار خلاف قانونی انجام دهند. فتوایشان این است.

ایشان در نوفل لوشاتو که بودند یک روز برایشان غذایی آوردند که گوشت داشت. امام پرسیدند که قصابی اسلامی پیدا کردید؟ گفتند نه. پرسیدند گوشت از ایران آمده؟ گفتند نه. گفتند پس این گوشت را از کجا آورده اید؟ گفتند از جایی گوسفندی خریدیم و در گونی گذاشتیم و آوردیم و در حمام ذبح کردیم. امام با عصبانیت ظرف را کنار زدند و گفتند این گوشت هم برای من و هم برای شما حرام است. بله ما با افتخار اینها را به هلندی ها می گوییم یا در کنفرانس ها بیان می کنیم که این عقیده اسلام است. یعنی امام اندیشه اش را در کاغذ نیانداخت. اول خودش عمل کرد و در عمل نشان داد و بعد مردم تبعیت کردند.

 حضور: جایگاه امروز ایران را در جهان چگونه می بینید؟

دمیرتکین: الحمد لله ایران پیروز است. الان ما رسانه های صهیونیستی را در نظر بگیریم و بسیاری از رسانه های دیگر را در نظر بگیریم، اینها با تمام قدرت دارند علیه اسلام تبلیغ می کنند. دائماً اخبار ضد اسلام از جانب آنها پخش می شود، نه یکی و دوتا بلکه هزاران خبر.

اینها برنامه های زیادی را علیه اسلام، علیه جمهوری اسلامی، علیه امام خمینی، پخش می کنند. اگر ایران و مقام معظم رهبری تا کنون سرپا هستند دلیلش این است که برحقند. شما نظامی را در نظر بگیرید که رئیس جمهور و نخست وزیرش ترور بشوند، اعضای پارلمانش ترور بشوند و شهید بشوند، کودتای داخلی هم انجام بشود و توطئه های بسیار دیگر.

اگر ایران در برابر قدرتها و ابرقدرتها با آن همه امکانات مادی که دارند توانسته بایستد این قدرت نظام جمهوری اسلامی و پابرهنه هاست. نظام را پابرهنه ها زنده نگاه داشته اند. بعضی وقت ها ما ظاهر قضیه را نگاه می کنیم. اگر یک حادثه ای در داخل اتفاق بیفتد ما می بینیم دنیا سعی می کند توفانی براه بیاندازد ولی در مقابل با یک سخنرانی ولی امر مسلمین کارهایشان خنثی می شود.

نظام جمهوری اسلامی در دنیا جایگاه خودش را گرفته و به صورت موفق پیش می رود، چه دشمنان بخواهند و چه نخواهند. عقیده بنده این است که این نظام تا قیام قائم آل محمد (عجل الله تعالی فرجه الشریف) برپا خواهد بود، به شرط آنکه در خط امام زمان(عج) باشد که هست و خواهد بود ان شاء الله، با همت ایرانیان عزیز. این را هم باید عرض کنم که ایران فقط مال ایرانیان نیست.

مثلاً درست است که ما ایرانی نیستیم ولی از لحاظ معنویت، تمام آزادمنش ها،آزادی طلبان و تمام مؤمنین بر دین اسلام، ایرانی هستند، چرا که ایران هدفش پیروزی اسلام است و آن را پیش می برد و ان شاء الله پیروز هم هست و پیروز هم خواهد ماند.

 حضور: به رسانه های صهیونیستی و بعضی از رسانه های خارجی اشاره کردید که اخبار و تفاسیر نادرستی از ایران پخش می کنند. با توجه به اینکه شما در اروپا زندگی می کنید بفرمایید غیر از این گونه رسانه ها، سایر رسانه ها در باره مسایل ایران چه دیدگاهی دارند و چه مطالبی را پخش می کنند؟

دمیرتکین: رسانه های غربی به طور کلی چیز خوبی از ایران منعکس نمی کنند. آنها سعی می کنند تمامی نکات منفی را بزرگنمایی کنند ولی الحمد لله این گونه اخبار در عرض مدتی کوتاهی خنثی می شود و معلوم می شود که چه رسانه هایی دروغ گفته اند. این حالت بارها تکرار شده است و به همین جهت خیلی از نشریات و دیگر رسانه ها با مسایل ایران با احتیاط  برخورد می کنند.

 حضور: بفرمایید آیا در هلند – همانند ترکیه- در رابطه با فعالیتهایی که دارید مشکلاتی  برای شما پیش آمده است یا خیر؟

دمیر تکین: بنده رئیس مجلس شیعه و رئیس مجمع اهل بیت علیهم السلام در هلند هستم. از مسئولین آنجا، از اطلاعات آنجا به دفعات آمدند و ساعتها با من صحبت کردند خصوصاً بعد از حادثه سپتامبر. من به آنها گفتم یک ورقه سفید بیاورید من زیرش را امضا می کنم و بالای آن را شما پر کنید اگر یک تک مورد مسلمانان شیعه یک عمل تروریستی کردند بیایید مرا دستگیر کنید. چرا؟ چون رهبر ما امام خمینی است که این تربیت را به ما داده است و ما به غیر امر و دستور آنها هیچ حرکتی را نمی توانیم انجام دهیم. بله، من اصالتاً اهل ترکیه هستم و تابعیت فعلی من هلندی است ولی از لحاظ عقیدتی بنده با افتخار یک ایرانی هستم و یک نفر پیرو خط  امام و رهبر عالیقدر فعلی ایران – آیت الله خامنه ای – هستم.

 حضور: بنا بر این- علیرغم تبلیغات خیلی از رسانه های غربی و بعضی سازمانهای جهانی-  عملکرد خارجی جمهوری اسلامی ایران را مثبت ارزیابی می کنید.

دمیرتکین: این را خدمت عزیزان عرض کنم که بنده در هشت سال جنگ ایران از نزدیک شاهد قضایا بودم. مثلاً خلبان زنگ می زد و تماس می گرفت با مرکز و  می گفت من الان هدف را پیدا کرده ام ولی تعدادی از مردم، از زنها و بچه ها در آن اطراف هستند من چه کنم، تکلیف من چیست؟ دستور می دادند که برگرد و آنجا را بمباران نکن. با اینکه آنجا منطقه ارتشی بود. این به خاطر آن است که اسلام اجازه نمی دهد: ” من قتل نفساً متعمّداً کمن قتل النّاس جمعیا”. جنگ ایران، اسمش دفاع مقدس بود. ایران حمله نکرد، فقط از حریم خود دفاع کرد. الان در بحرین و در سوریه و نقاط دیگر انسانها کشته می شوند، خردسالان کشته می شوند، چطور مدافعان حقوق بشر توجه نمی کنند؟

در خود بروکسل عده ای از عزیزان مسلمان از مراکش، حدود ۵۰۰ خانوار بودند، مسجدی باز کردند به نام امام حسین(ع). مع الاسف اخیراً آمدند روحانی اش را ترور کردند و شهید کردند. جرمش چه بود؟ طرفدار حق بود. آدمکشی دلیل موفقیت نیست. بیایید تاریخ اروپا را ببینیم، در همین دو جنگ جهانی چقدر انسان کشته شد و حالا تاریخ راجع به آن چه می گوید؟

جمهوری اسلامی ایران در پی آسایش بشر است. ایران در بسیاری از نقاط عالم برای رفع گرفتاریهای مردم – که مسلمان هم نبوده اند – کمکهای زیادی کرده است. بله، افرادی هستند که با دهان صهیونیستها حرف می زنند ولی الحمد لله موفق نیستند و موفق هم نخواهند شد.

 حضور: با توجه به فعالیتهای بعضی گروهها – که شما هم اشاره کردید- بفرمایید به نظر شما وحدت مسلمانان در جهان چه وضعی دارد.

دمیرتکین: در مقابل این همه تبلیغ و عملکرد صهیونیست ها و آمریکا و دیگر دشمنان، باز هم می بینیم آنها موفق نیستند. بازهم مسلمانان، حتی مسلمانان و معتقدان سایر ادیان الهی  در مسیر وحدت پیش می روند. من امروز در همین کنفرانسی که در تهران تشکیل شد افرادی از روحانیون مسیحی از رومانی و سایر نقاط دیدم که نه مسلمانند و نه ایرانی ولی آمده بودند. البته تلاش وهابیت و تروریستها این است که چنین وحدتی را از بین ببرند. ولی کور خوانده اند، مسلمانان بیدارند و ان شاء الله این وحدت را حفظ خواهند کرد.

مثالی برای شما بزنم. بنده در هلند با تمام مراکز اهل سنت و نیز بسیاری از مسیحیان آشنایی دارم. در یکی از روزها از طرف یکی از کلیساها برای سخنرانی دعوت شدم. آنجا که بودیم وقت نماز رسید. من به کشیش آن کلیسا گفتم ما باید نماز بخوانیم. گفت بفرما چطور؟ کجا می خوانید؟ گفتم داخل همین کلیسا. گفت یعنی شما می خواهید داخل کلیسای ما نماز بخوانید؟ گفتم اگر اشکالی نداشته باشد. گفت نه، کجا می خواهید نماز بخوانید؟ گفتم همانجا که شما سخنرانی می کنید. پنج نفر مسلمان بودیم. رفتیم اذان گفتیم و نماز را اقامه کردیم. بعداً آنها به ما نامه نوشتند و تشکر کردند و گفتند ما اصلاً فکر نمی کردیم که شما مسلمانان برای کلیساهای ما این طور احترام قایل باشید.

ما این تربیتی را که از امام و رهبر جمهوری اسلامی ایران گرفتیم و داریم می گیریم سعی می کنیم آنجا پیاده کنیم. همچنان که امام صادق (صلوات الله و سلامه علیه) می فرماید اگر ما را همچنان که هستیم به مردم معرفی کنید مردم تابع ما خواهند شد. اگر مردم جهان اهداف امام و نظام جمهوری اسلامی ایران را درک کنند آن را قبول خواهند کرد.

همچنان که در اوایل اسلام، پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) اطراف کعبه می نشست و قرآن را با صدای دلنشین می خواند و به گوش مردم می رسید و مردم هدایت می شدند، ابوجهل ها و ابولهب ها می گفتند سر و صدا کنید تا صدای ایشان شنیده نشود، الآن هم قدرتهای جهان دارند سر و صدا می کنند تا صدای حق و اصیل نظام جمهوری اسلامی ایران به گوش مردم نرسد. ولی آنها کور خوانده اند. الحمد لله این صدا رسیده است و خواهد رسید و ما هم تا نهایت عمرمان در این خط خواهیم بود. ان شاء الله.

 حضور: در باره گفتگو و مصالحه با قدرتهای جهانی چه دیدگاهی دارید؟

دمیرتکین: البته بنده کوچکتر از آن هستم که در این مورد نظر بدهم. نظر رهبر عالیقدر برای ما مهم است. ولی الان آنها دیدند که سی سال تمام با تمام امکانات مادی و تبلیغی خودشان علیه ایران عمل کردند ولی به نتیجه نرسیدند شاید هم ان شاء الله الرحمن، توفیقی حاصل شود و آنان از توطئه های خود کوتاه بیایند. به هر حال هر دستوری رهبر عالیقدر بدهد عالم اسلام و تشیع می باید برای حفظ خود و عقیده خود تابع آن امر باشد.

 حضور: در باره نهضتهای منطقه چه دیدگاهی دارید؟ ظاهراً این تحولات و نهضتها دچار نوعی رکود شده است.

دمیرتکین: من علناً و صریحاً عرض کنم غیر از انقلاب اسلامی ایران، هیچکدام از این نهضت ها موفق نشدند. دلیلش هم این است که این نهضت ها الهی نبوده و رهبرشان هم الهی نبوده اند. نهضتی که الهی نباشد و رهبرانشان هم در مسیر خواست الله متعال نباشند موفق نخواهد بود. ولی در کوتاه مدت شاید آفتابشان به درخشد ولی به سرعت از بین خواهد رفت. همچنان که امام فرمود، شوروی رفت و الان نوبت آمریکاست. انقلابی که الهی نباشد، حتی در ممالک اسلامی، ماندگار نیست و نخواهد بود. نظام جمهوری اسلامی به خاطر اخلاص در راه حق، ماندگار است.

 حضور: امام خمینی که آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز قدس نامیدند، این روز را روز همه مسلمانان و مستضعفان و آزادی خواهان جهان اعلام کردند. شما در اروپا تأثیر این روز را چگونه دیده اید؟

دمیرتکین: حدود ۲۲ سال است که در هلند فعالیت داریم و هر سال آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را مجوز می گیریم و به صورت قانونی راهپیمایی می کنیم. افراد زیادی در این راهپیمایی با بُرد های مخصوص خودشان شرکت می کنند. بسیاری از آنها مسلمان هم نیستند ولی چون آزادی خواه هستند با ما همراه و همصدا می شوند. ایکاش همه، امام را می شناختند. ایشان می فرمود اصلاً نیاز به اسلحه ندارد. هر مسلمانی اگر یک سطل آب بریزد اسرائیل را آب می برد. مع الاسف همه مسلمانان نتوانستند راهشان را پیدا کنند با اینکه گرایش به اسلام روزافزون است.

در مدتی که ما در هلند هستیم حدود ۳۰۰ نفر از اهالی بومی هلند آمدند و مسلمان شدند. ما هم سعی می کنیم کتابهایی را به زبان هلندی چاپ کنیم و در اختیار مردم آنجا بگذاریم. مثلاً کتاب صحیفه سجادیه، رساله حقوق امام زین العابدین (علیه صلوات الله و سلامه علیه) را ترجمه کردیم که الان زیر چاپ است تا برسد به دست مخاطبش، یعنی این کتابها جهانی است. آنها که این فقه و این صدق و این مهر محبت را از مسلمانها می بینند گرایش پیدا می کنند.

بازهم نمونه ای را عرض کنم. پسر من که ۱۶ ساله بود و مدرسه می رفت، یک روز آمد خانه و از من و مادرش خیلی تشکر کرد. گفتم موضوع چیست؟ خیر است. گفت من امروز که رفتم مدرسه یکی از دوستانم را که گریه می کند. پرسیدم موضوع چیست. او گفت من نمی دانم امشب کجا باید بمانم. گفتم چرا، گفت چون من الان ۱۶ سالم تمام شد و مادرم گفت پسرم دیگر تو سالت پر شده. من لباسهایت را می گذارم توی گونی، از مدرسه که آمدی بردار و برو. دیگر اجازه نداری در این خانه باشی.

یک نمونه دیگر را یکی از دوستانم تعریف کرد. گفت از خانه خارج شدم دیدم ماشینی در خانه همسایه ام ایستاده ولی پلاکش مال آلمان است. یک از آنها شبیه همسایه ام بود. گویا با خانواده اش داخل ماشین نشسته بود. رفتم جلو با آنها صحبت کردم و گفتم چرا اینجا ایستاده اید؟ گفت اینجا خانه برادر من است. ۳۵ سال است که همدیگر را ندیده ایم. ما، در آلمان زندگی می کنیم و الان رسیدیم اینجا. اینها در را باز کردند و گفتند خوش آمدید ولی بروید در ماشینتان بنشینید چون الان ساعت شام ماست و داریم شام می خوریم. بعد که ما شاممان را خوردیم بفرمایید تو.

خوب، زمانی که آنها محبت مسلمانان را می بینند، صله رحم مسلمانان را می بینند معلوم است که تشنه و عاشق اسلام می شوند. ولی ایکاش مسلمانانی که ده ها سال است به اروپا آمده اند با دینشان می آمدند. اکثراً هدفشان مادی بوده. برویم یک پولی بدست بیاوریم و یک تراکتوری بخریم و مغازه ای بزنیم و رفاه خود را بدست بیاوریم. خیلی ها با این گونه نیات رفته بودند. ولی همه این طور نیستند. الآن آنها مثلاً رمضان ها را، افطاری ها را و مسلمانانی را که مطابق اسلام عمل می کنند می بینند و به خود می آیند که این اسلام چیست، این را به ما یاد بدهید. و الحمد لله گرایش شان خوب است. اساساً با خط امام، بیداری اسلامی در همه جا پیدا شد. مثلاً ۱۶۰ خانوار از اهالی ترکیه در شهر لاهه مسجد باز کردند، روحانی شان هم از خودشان است. همه اصالتاً از عزیزان اهل سنت بودند که مکتب تشیع را قبول کردند و بر این مکتب، پیش می روند. روز به روز آفتاب اسلام و انقلاب و تشیع و وحدت اسلامی درخشان تر می شود.

 حضور: به نظر شما چگونه می توانیم اندیشه امام یا در واقع همان اسلام ناب را حفظ  و ترویج کنیم؟

دمیرتکین: خدمت عزیزان باید عرض کنم اگر ما به گذشتگان خودمان افتخار می کنیم، مثلاً من طلبه حقیر زمانی که زندگی سلمان را تعریف می کنم، زندگی اباذر را تعریف می کنم، زندگی مقداد را تعریف می کنم، یا اینکه زندگی امام خمینی را تعریف می کنم، فکر نمی کنم که آنها مربوط به گذشته بودند و رفتند و تمام شد. آیا امروز ما اباذر نیاز نداریم؟ امام خمینی، نیاز نداریم؟ فقط مربوط به دوران خودشان بود؟ نه، همان طور که دین اسلام ابدی است و تا قیامت ادامه دارد، فکر و اندیشه بزرگان دین هم ادامه دارد، فکر و اندیشه امام هم ادامه دارد، چرا که عقیده امام، عقیده پیامبر(ص) است و عقیده چهارده معصوم (ع) است و ما مسلمانان وظیفه داریم در خط امام باشیم همچنان که امام در خط اسلام بود و مطابق فرمان خداوند عمل می کرد. ما نیز از ایشان یاد گرفتیم که هرجا که هستیم همان طور باشیم.

مثالی بزنم، انسان دو نوع بو دارد. یکی بوی خوش، مانند عطر خوب و یکی بوی بد. اگر من الآن از عطر استفاده کنم آیا ممکن است بگویم کسی از این بو استفاده نکند؟ همین طور اگر من بوی بدی داشته باشم مثلاً سیر خورده باشم می توانم بگویم کسی حق ندارد ناراحت شود؟ بوی خوش و بوی بد هردو پخش می شود و اثر خودش را می گذارد. مسلمان هم چنین است. اگر ما خط امام و اندیشه امام و هدف امام را که همان اسلام ناب است حفظ کنیم و به آن عمل کنیم همانند بوی خوش، اثر خودش را در حال و آینده می گذارد. همان طور که وقتی امام راحل را در سال ۶۰ میلادی دستگیر کردند و از قم می بردند یکی از مأموران ساواک پرسیده بود شما با اتکا به چه قوت و قدرتی علیه شاهنشاه ما قیام کردید؟ امام پاسخ داده بودند که سربازان من الآن دارند شیر می خورند یا در رحم مادرانشان یا در صلب پدرانشان هستند. الحمد لله که دیدیم واقعاً همان طور بود. الآن هم همان طور است. ما باید در عمل این خط را حفظ کنیم و اگر عمل نکنیم زیان خواهیم کرد. در ترکیه یک مثلی درباره حضرت زینب(سلام الله علیها) دارند که ایشان به یزید فرمود بترس از آن روزی که تو با حرمله و من با علی اصغر باشم. حالا بنده عرض می کنم مسلمانان و جوانان باید بترسند از آن روزی که امام خمینی و بالاتر از امام خمینی، حضرت امام حسین علیه السلام در روز قیامت بیایند و ما با آنها روبرو شویم. آن موقع چه جوابی خواهیم داشت؟ قرآن کریم تأکید دارد که کسانی که ایمان آوردند و عمل کردند در قیامت چهره هایشان نورانی است و بر عکس کسانی که کفر ورزیدند و عمل نکردند سرشان فروافتاده و چهره شان سیاه است. ان شاء الله که همه ما با چهره روشن در قیامت حاضر شویم.

 حضور: از وقتی که مقیم هلند شدید تا کنون چند بار به ایران آمده اید و حاصل این سفرها را چگونه ارزیابی می کنید؟

دمیرتکین: الحمد لله من چند سالی است که توفیق دارم و می آیم. این سومین بار است. البته پارسال به علت کسالتی که داشتم توفیق نداشتم بیایم. امسال الحمد لله در آخرین فرصت ها از سفارت جمهوری اسلامی ایران در لاهه دوستان زنگ زدند و گفتند که اگر مایلید می توانید بیایید. ما هم الحمد لله داوطلبانه آمدیم. استقبال خوبی هم از عزیزان دیدیم و امروز در برنامه ها بودیم و الحمد لله خیلی سعادتمند شدیم که اولین برنامه ما با دیدار از بیت امام شروع شد یعنی از جماران، همان جایی که بنده وقتی یک طلبه کوچکی بودم امام را زیارت کردم. الحمد لله برنامه ها خوب پیش می رود و من امیدوارم بتوانیم با کسانی که از سایر نقاط آمده اند رفقای خوبی باشیم و بتوانیم پیام هایی را ببریم برای اروپا، برای جاهای دیگر، برای، نمی گویم فقط مسلمانان بلکه برای همه انسانها.

اگر بتوانیم پیام انقلاب را، پیام امام را، پیام رهبر عالیقدر را برسانیم خوش به حالمان. اگر آمدیم یک تفریحی و یک دورانی را گذراندیم و برگشتیم، زیان کرده ایم.

 حضور: چنانچه خاطره دیگری از حضرت امام به یاد دارید تعریف کنید.

دمیرتکین: بعد از پیروزی انقلاب، یکی از روزها در قم در خیابان ارم، در یکی از کتابخانه ها با مرحوم احمد خمینی بودیم. یک نفر آمد و به ایشان گفت آقا این نامه را می شود به امام برسانید. ایشان فرمودند من اجازه ندارم درامور امام دخالت کنم. فردا بیا فیضیه. امام آنجا هستند. یکی از برنامه ها که خودم شاهد بودم همین نامه دادن به امام بود. مردم می آمدند و نامه می دادند. یکی از افراد دستش را با نامه دراز کرد و یکی از آن عزیزانی که خدمت امام بودند نامه را از او گرفت. در آن ازدحام جمعیت دیدم که امام دست مبارکشان را دراز کردند و نامه را از آن آقا گرفتند و گذاشتند کنارشان. آنقدر حواسشان جمع بود.

یک نکته تربیتی هم از امام، عرض کنم. از بین مراجع که من برای تک تکشان احترام کامل دارم – جانم فدایشان- فقط امام (قدس سره) بودند که هرکس می رفت و رساله عملیه می خواست ایشان می گفتند به کتابخانه ها می فرستم، بروید بخرید. مجانی رساله را نمی دادند. چرا؟ علامه اصغری – استاد بزرگوار ما، روحش شاد- آنقدر بزرگوار بودند که من طلبه خارجی را در همین تهران به حضور پذیرفتند و مرا نصیحت کردند و بعد پرسیدند که شما مطالعه دارید؟ گفتم بله. کدام کتاب؟ سئوال غیر مترقبه ای بود. نام کتاب را گفتم. گفت خوب، نویسنده اش؟ و تا چه حد از مطالب آن حضور ذهن دارید؟ خلاصه این درس را من از ایشان گرفتم. بعد ما گفتیم که از آثار خودتان کتابی به من بدهید. فرمود کتاب دادن مشکلی ندارد. ولی اگر من الآن مجانی کتابی به شما بدهم آن را در کتابخانه خود می گذارید و نمی خوانید. ولی اگر پول بدهید دلتان می سوزد و مجبوراً آن را می خوانید. هر کتابی را می خواهید بروید بخرید.

حضور: در پایان چنانچه پیام یا سخن دیگری دارید بیان بفرمایید.

دمیرتکین: پیام من این است که جانم فدای جمهوری اسلامی و رهبر و آن کسانی که – چه در ایران و چه خارج از ایران- اهداف امام خمینی را درک کرده اند و به آن عمل می کنند. ما که نمی توانیم مانند امام باشیم، محال است، ولی می توانیم سعی کنیم در خط او باشیم. امام کسی بود که من یقیناً ایمان دارم که با حضرت ولی عصر(عجل الله فرجه الشریف) ملاقات داشتند.

ان شاء الله ما سفرای خوبی باشیم و اینجا به صورت کامل استفاده کنیم و دست پُر بازگردیم و به انسانها پیام امام را برسانیم که امام هدفش عزت انسان است. ان شاء الله مسلمانان هرجا که هستند – مثلاً جوان هایی که جلوی کامپیوتر نشسته اند و با اینترنت سرو کار دارند و با یک دگمه می توانند برای انسان های بسیاری پیام بفرستند به جای اینکه وقت خودشان را بیهوده هدر دهند – از امکانات خود برای اسلام استفاده کنند. همین طور خدمت ایرانیان عزیز عرض می کنم که خداوند این عزت را که به شما داده که در مقابل ابرقدرتها سرپا بایستید سعی کنید این عزت از دستتان نرود و ان شاء الله نخواهد رفت. ما هم مفتخریم که جزو پابرهنه ها و فدائیان آن عزیزان باشیم.

ما باید سعی کنیم – البته من خودم را گویم – که قطمیری باشیم در خانه امام. ان شاء الله خداوند به همه شما عافیت و عاقبت به خیری عطا فرماید.

منبع: پرتال امام خمینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

InstagramTelegramBehanceEmailYoutube