به گزارش بنیاد بین المللی استبصار در این جستار مجموعه‌ای از کلام برخی از علمای بزرگ اهل سنت برای جویندگان حقیقت گردآوری شده است

استبصار در کلام علمای اهل سنت
وقایعی وجود داردکه اگر انسان ها به خوبی از آن استفاده کنند می‏توانند از خواب غفلت بیدار شده و راه هدایت را پیدا کنند. بسیاری از علمای اهل سنت به برکت حدیث ثقلین، غدیر و حضرت امام حسین‏علیه السلام و واقعه عاشورا به حقانیت امامت اهل بیت علیهم السلام پی بردند، ولی از ترس جان یا مقام و موقعیت خویش نتوانستند عقیدۀ خود را اظهار کنند و کم نیستند عالمانی که حتی به تواتر یا صحت حدیث ثقلین اعتراف کرده اند، هرچند عده اندکی توانستند تشیع خویش را اظهار نمایند.

-علامه شیخ محمّد مرعی امین انطاکی:

ایشان فارغ التحصیل جامع الازهر، قاضی القضاه حلب و دارای موقعیت علمی و اجتماعی بالایی بوده، که خداوند متعال او را به پیروی از مکـتب اهل بیت (ع) هدایت نمود. ایشان در کتاب «لماذا اخترت مذهب الشیعه» که باعث شیعه شدن هزاران نفر از اهالی حلب شد، عوامل استبصار خود به مذهب اهل بیت را می گوید

علامه شیخ محمد مرعی امین انطاکی
علامه شیخ محمد مرعی امین انطاکی
  • مشاهده کردم که عمل به مذهب شیعه مجزی است و ذمه مکلف را به طور قطع برئ می کند.
  • با دلایل قوی و براهین قطعی و حجت های واضح, حقانیت مذهب اهل بیت (علیهم السّلام) برایم ثابت شد و آن مذهب همان مذهبی است که شیعه آن را از اهل بیت (علیهم السّلام) اخذ کرده و اهل بیت نیز از رسول خدا و او از جبرائیل و او از خداوند جلیل اخذ کرده است.
  • آیات فراوانی در قرآن وارد شده که دعوت به ولایت و مرجعیت دینی اهل بیت ( علیهم السّلام) نموده است.
  • روایات فراوانی از پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) نقل شده که ما را به تعبد به مذهب اهل بیت (علیهم السّلام) دعوت می کند که بسیاری از آنها را در کتاب «الشیعه و حججهم فی التشیع» آورده ام.

 

 

-محمّد سلیم عرفه

وی مستبصری سوری است که پس از تشیع، در کتاب « افادات من ملفّات التاریخ » در دمشق در سال ۱۳۸۹ ش دلائل و سیر تکاملی هدایت و مباحثات خود را با علمای عامه مفصل آورده است . او می گوید: «حدیث ثقلین متواتر است و شکی در آن نیست»[۱] و از کتاب سامی بن أنور المصری الشافعی نقل می کند: پس از روایت حدیث ثقلین (قرآن و عترت) از سی طریق و هفت نفر از صحابه، شکی در صحت آن نمی ماند، بلکه می توانیم بگوئیم متواتر است.[۲]

همچنین می گوید: «اگر فردای قیامت خدای متعال از پیروان مذاهب چهارگانه در حالی که هریک پشت سر پیشوای مذهب خود أبی حنیفه ومالک و شافعی وابن حنبل صف کشیده اند بپرسد چرا از این امام پیروی کردید؟ حجتی در پاسخ ندارند ولی هنگامی که از من در حالی که در صف پشت سر علی (علیه السلام) و او پشت سر رسول الله (صلی الله علیه وآله) ایستاده بپرسند چرا اینجا هستی؟ حجت من حدیث ثقلین و حدیث غدیر و مدینه العلم است.»[۳]

 

-هشام آل قطیط

او اهل سوریه است و در مقدمه کتاب «اکتشفت الحقیقه»، سیر تحقیقات خود را بیان کرده است و آن را به جوانان اندیشمند جویای حقیقت إهداء می نماید او کار خود را مصداق این آیه می داند: «و إنی لغفار لمن تاب وآمن وعمل صالحا ثم اهتدی»[۴]؛ من کسانی را که توبه کنند و ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند و سپس هدایت یابند می‏آمرزم.

-هشام آل قطیط
-هشام آل قطیط

«و سئل الإمام الصادق علیه السلام بعد التوبه والإیمان والعمل الصالح إلی أین یهتدی فأجاب الإمام إلی ولایتنا»؛ از امام صادق ع نیز سؤال شد در این آیه پس از توبه و ایمان و عمل صالح به سوی چه چیزی هدایت شوند؟ فرمود یعنی پس از آن به ولایت ما اهل بیت هدایت شوند.

ایشان در مورد استبصار می گوید:

« اگر من در در مسیری که علی می پیماید نباشم بدون شک گمراه خواهم بود چگونه فرمان رسول الله صلی الله علیه وآله را فرو بگذارم و در خط شوم اهل سقیفه در آیم؟ آری من در وادی حق حدیث (علی مع الحق والحق مع علی) آمدم که از هر گونه تأویل و توجیه، پاک و مبرا است من از این سخن رسول الله (صلی الله علیه وآله) پیروی می کنم که به عمار فرمود: «ای عمار اگر دیدی علی در یک مسیر است و مردم در مسیر دیگر ، راه علی را برگزین و مردم را رها کن زیرا علی تو را گمرا نمی کند و از هدایت خارج نمی سازد».[۵]

-دکتر تیجانی سماوی

ایشان فارغ التحصیل دکترای بین‌المللی تاریخ و مذاهب اسلامی از دانشگاه سوربن پاریس می باشند که خیلی تحت تاثیر وهابیت بود اما پس از این سه سال بحث، دقت و مقایسه دریافت مذهب اهل بیت مذهب صحیح است به همین دلیل مذهب شیعه را پذیرفت و رسماً تشیع خود را اعلام نمود. بعضی از کتاب های ایشان که به زبان فارسی ترجمه شده چنین است : آنگاه که هدایت شدم، از آگاهان بپرسید، همراه با روشنگران، شیعه اهل سنت واقعی و اهل بیت کلید مشکل ها، می باشد.

این دانشمند بزرگ و مستبصر تونسی که با نوشته های محققانه اش انقلابی در کشورهای اسلامی پدید آورد می‏نویسد: «هرگاه مسلمان بخواهد حقّ را بشناسد و از ضلالت محفوظ مانده، بهشتی شده و رضایت خدا را کسب نماید، راهی جز این ندارد که سوار بر کشتی نجات شده و به اهل بیت‏ (علیهم السلام) رجوع کند؛ زیرا به فرموده رسول خدا (صلی الله علیه وآله)، آنان امان امتند و هیچ کس نمی‏تواند به جز از دروازه آنان داخل در هدایت شود. این امری است که رسول خداصلی الله علیه وآله تقریر کرده و از جانب خداوند عزّوجلّ برای امت ابلاغ کرده است.»[۶]

دکتر تیجانی می‏گوید : «شیعه ثابت قدم بوده و به حقّ تمسک کرده است و من از هر عالمی تقاضا دارم که با علمای شیعه مجالست کرده و با آنان بحث نماید، که به طور قطع از نزد آنان بیرون نمی‏آید جز آن که به مذهب آنان که همان تشیّع است، بصیرت خواهد یافت؛ آری من جایگزینی برای مذهب سابق خود یافتم و سپاس خداوندی را که مرا بر فرقه ناجیه راهنمایی کرد؛ فرقه‏ای که مدّت‏ها با زحمت فراوان در پی آن بودم. هیچ شک ندارم که هرکس به ولای علی و اهل بیتش تمسک کند به ریسمان محکمی چنگ زده که گسستنی نیست. روایات پیامبر صلی الله علیه وآله در این مورد بسیار است، روایاتی که مورد اجماع مسلمین است. عقل نیز به تنهایی بهترین راهنما برای طالب حق است.»

– ‏قاضی بهلول بهجت افندی زنگی زوری(م۱۳۵۰ق)

- ‏قاضی بهلول بهجت افندی زنگی زوری(م۱۳۵۰ق)
– ‏قاضی بهلول بهجت افندی زنگی زوری(م۱۳۵۰ق)

فقیه، مورخ و فیلسوف قرن چهاردهمکه نسبش به ابوایّوب انصاری صحابی مشهور می رسد. ابتدا از مذهب حنفی به مذهب شافعی گروید ولی این کار او را قانع نکرد وگمشدۀ خود را نیافت به این جهت به مذهب اهل بیت روی آورد.

مهم ترین کتاب بهجت افندی، «تشریح و محاکمه در تاریخ آل محمد» است که قسمت عمده این کتاب قضایای تاریخی بعد از وفات پیامبر اکرم (ص)، موضوع خلافت امیر مؤمنان و سرگذشت فدک اختصاص دارد و با ادله تاریخی حقانیت حضرت زهرا(ص) در آن را با استناد به منابع اهل سنت به اثبات رسانده است. مؤلف می‌گوید: منظور از اهل بیت محمد(ص)، حضرت امیرمؤمنان علی‌بن‌ابی‌طالب و نور دیده رسول خدا(ص) فاطمه زهرا علیها‌السلام و دو نور دیده ایشان که به نام نامی آل عبا معروف هستند و امامان و دوازده‌گانه از آن نسل پاک می‌باشد.

 

 

-أستاد أحمد حسین یعقوب

-أستاد أحمد حسین یعقوب عالم مستبصر اهل سنت
-أستاد أحمد حسین یعقوب

شافعی مذهب، اهل اردن بود، سپس در کشورهای مصر، سوریه و لبنان تا مراحل عالیه به ادامه تحصیل پرداخت و مدتی در مقام امام جمعه بود. دست هدایت الهی کتابی را در دستان او قرار داد که مسیر حیات وی را دگرگون نمود. کتابی از نویسنده ای سنی مذهب درباره حادثه کربلا با نام «ابنا الرسول فی کربلا» اثر «خالد محمد خالد». با خواندن ماجرای کربلا اشک از چشمان احمد حسین جاری شد و این آغازی بود برای کنکاش فکری و مطالعات عمیق و دقیق کتاب ها؛ وی منابع گوناکون را یکی پس از دیگری مو شکافانه قرائت ، بررسی و تحلیل نمود.

وی می گوید: حدیث ثقلین صحیح ترین حدیث ومورد اجماع امت بوده و سی و پنج صحابی آنرا نقل کرده اند و اجتناب از ضلالت جز با تمسک به ثقلین یعنی کتاب و عترت أهلبیت امکان ندارد[۷]

 

-إدریس بن محمد الحسینی

ایشان اهل کشور مغرب بود سپس به سوریه هجرت کرد و با مذهب تشیع آشنا و آن را برگزید و در حوزه دمشق به تحصیل پرداخت؛ وی که نویسنده و محققی توانا است می نوسد :

«من از اینکه اعلام کنم شیعۀ إمام علی علیه السلام هستم هراسی ندارم و آن را عیب و نقص نمی دانم در حالیکه یقین دارم اعتقاد به آن واجب است . من در حال تغییر مذهب در درون خود جنگی را بین نفس و عقل خود احساس می کردم تا اینکه عاقبت مهم ترین تصمیم دوران عمرم را گرفتم و مذهب حق را پذیرفتم»[۸]

همچنین می گوید: «رسول الله صلی الله علیه وآله زندگی را ترک نکرد مگر آنکه در بازگشت از حجه الوداع با نص صریح متواتر اعلام کرد که علی سرپرست مؤمنان است»[۹]

سرانجام پس از سالهای طولانی مطالعه و بررسی، قسمت پنهان شده از تاریخ اسلام و حقیقت مسلمین به رویم گشوده شد و همچنان که نور اهل بیت جلوی رویم تابید، پرده های ظلمت کنار زده شد و راه راستین برایم هموار گشت و از سرگشتگی و گمراهی رهایی یافتم و خود را در محدوده اسلام واقعی یافتم.

او در کتاب خود می‏نویسد: «یک نفر از نزدیکانم به من گفت: چه کسی تو را شیعه نمود، و به چه کتاب‏هایی اعتماد نمودی؟ جواب گفتم: امّا نسبت به اینکه چه کسی مرا شیعه نمود: آن شخص جدّم حسین‏علیه السلام و فاجعه ناگواری بود که بر او اتفاق افتاد و امّا اینکه به چه کتابی در این باره اعتماد کردم، باید بگویم که مرا صحیح بخاری و صحاح دیگر شیعه نمودند. آن شخص سؤال کرد: چگونه ممکن است؟ گفتم: صحاح را مطالعه کن و از تناقضات آن مگذر جز آن که آن‏ها را بشمار و نیز از کلامی مگذر جز آن که در آن تأمّل نمایی، در این هنگام به آرزوی خود خواهی رسید.»[۱۰]

-استاد صالح الوردانی

-استاد صالح الوردانی
-استاد صالح الوردانی

نویسنده، روزنامه نگار و فعال سیاسی مصری از معروفترین و جنجالی ترین شخصیت های معاصر مصری است که با توفیقات الهی به بارگاه مکتب نورانی اهل بیت(ع) راه یافته است. وی پس از استبصار وی آثار فراوانی در معرفی و تبیین دیدگاه های شیعی منتشر شده است که برخی عبارتند از:

ایشان می گوید: «جستجو در یافتن اسلام حقیقی، امری بس سخت و دشوار بود، از روزی که رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) به شهادت رسید تا امروز، بسیاری از خس و خاشاک ها به اسلام چسبیده و حقیقتش را پنهان کرده تا آنجا که اسلام امروزی چیزی غیر از اسلامی بود که پیامبر صلی الله علیه وآله به امت بخشید.  اگر به سخنان صحابه و تفسیر و توضیحشان درباره آیات و احادیث، اکتفا می کردم، هرگز به حقیقت نمی رسیدم. من براستی از دایره توهم خارج شدم وبه سرزمین حقیقت رسیدم آنگاه که مسیر اسلام را پس از رسول خدا (صلی الله علیه وآله) دنبال کردم و بازخوانی نمودم .»[۱۱]

«عقائد السنه و عقائد الشیعه، التقارب و التباعد، الکلمه و السیف، محنه الرای فی تاریخ المسلمین، الشیعه فی مصر من الامام علی(ع) حتی الامام الخمینی، السیف و السیاسه، صراع بین الاسلام النبوی و الاسلام الاموی، اهل السنه، شعب الله المختار؛ دفاع عن الرسول(ص) ضد الفقهاء و المحدثین، الخدعه رحلتی من السنه الی شیعه، زواج المتعه حلال، فقهاء النفط، رایه الاسلام ام رایه آل سعود، فتاوی ابن باز»

-محمد الرصافی المقداد

-محمد الرصافی المقداد
-محمد الرصافی المقداد

وی در ۱۹۵۳م تونس، در خانوادۀ مذهبی سنی متولد شد. به وسیلۀ عمویش «شیخ مبارک بعداش» که سابقا رئیس حزب حرکت اسلامی و متعصب بود با کتاب «المراجعات» اثر سید عبدالحسین شرف الدین و کتاب «فضائل أمیر المؤمنین علیه السلام» اثر شیخ مظفر آشنا شد، سپس با دکتر تیجانی آشنا و با او بحث کرد.

ایشان می گوید پس مطالعۀ آن دو کتاب و بررسی منابع آن حقانیت دلائل آن را پذیرفته و همراه عمویم رسما شیعه شدیم، از همه طرف دربارۀ علل رویکرد خود مورد سؤال قرار گرفتیم و ما به علت کمبود کتب و منابع شیعی پاسخ کوتاهی می دادیم تا اینکه در نمایشگاه کتاب سال ۱۹۸۱ کتاب «الغدیر» شیخ الامینی (رضوان الله) را تهیه نمودم دایرۀ اطلاعات ما وسیع شد، عمویم مرا تشویق به تحقیق و سفر تبلیغی برای ارتباط بیشتر با برادران نمود و همین باعث استبصار و هدایت گروه زیادی شد.

الرصافی می گوید: «حدیثی که با اسناد و طرق متعدد بزرگانی مانند ترمذی، نسائی، احمد، حاکم، متقی هندی، ابن کثیر و غیر ایشان نقل کرده و صاحب غایه المرام و ابن حجر در صواعق به ۸۳ طریق صحیح رسانیده اند که پیامبر (ص) فرمود : «انی تارک فیکم الثقلین ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا بعدی أبدا کتاب الله وعترتی أهل بیتی وإنهما لن یفترقا حتی یردا علیّ الحوض فانظروا کیف تخلفونی فیهما» با اختلافات اندکی در لفظ که به حد تواتر می رسد ولی دست سیاست آن را نپذیرفته تا حکومت الهی سامان نپذیرد».[۱۲]

-شهید علامه دکتر شیخ حسن شحاته (ره)

او که از اساتید دانشگاه الازهر بوده که پس از مطالعات فراوان در رابطه با شیعه امامیه، پی به حقّانیت این فرقه برده و در سفری که به ایران داشت در سخنرانی خود برای مردم اهواز می‏گوید: «عشق من به امام حسین‏علیه السلام سبب شد که از تمامی موقعیّت‏هایی که داشتم دست بردارم؛ اگر از من سؤال کنند: امام حسین‏علیه السلام را در شرق می‏توان یافت یا غرب؟ من جواب می‏دهم که امام حسین‏علیه السلام را می‏توان در قلب من دید. و خداوند توفیق تشرّف به ساحت امام حسین‏علیه السلام را به من داده است.»[۱۳]

آقای شحاته می‏گوید: «موقعیت اهل بیت‏علیهم السلام موقعیت امامت عظمی است، آنان اصل اصول در وجود این عالم‏اند، و آنان ستارگان هدایت‏اند، که هرکس آنان را متابعت کند به راه مستقیم خداوند هدایت پیدا کرده است، و هرکس از طریق آنان منحرف گردد از «مغضوب علیهم» و «ضالّین» است.

اهل بیت‏علیهم السلام چراغان هدایت و کشتی‏های نجاتند. آنان امامان ما و صاحبان امر خلافتند که طاعتشان بعد از اطاعت خداوند واجب شده، آن‏گونه که در نصّ قرآن وارد شده است. آنان صالحان امت و اولیای الهی‏اند. آنان اهل ذکرند که از ما خواسته شده که از هر مسأله‏ای از مسائل دینی از آنان سؤال کنیم. آنان اهل دین صحیحند، پس بر هر موحّد عاقلی واجب است که آنان را در عبادت و معامله و عادت متابعت کند؛ زیرا آنان اهل قدس و پاکی و اهل عصمت و پاکیزگی‏اند.»[۱۴]
ایشان در شب میلاد امام زمان(عج) سال ۱۳۹۲، به طرز فجیعی به دست وهابیون به شهادت رسید.

منابع

  • تاریخ ابن عساکر الشافعی ترجمه الإمام علی بن أبی طالب
  • قاضی بهلول بهجت افندی زنگی زوری، تشریح و محاکمه در تاریخ آل محمد
  • أحمد حسین یعقوب، الخطط السیاسیه لتوحید الأمه الإسلامیه
  • علامه شیخ محمّد مرعی امین انطاکی، لماذا اخترت مذهب الشیعه
  • إدریس بن محمد الحسینی، لقد شیعنی الحسین و الخلافه المغتصبه
  • محمّد مرعی امین انطاکی، لماذا اخترت مذهب الشیعه
  • مجله المنبر
  • محمد ﺗیجانی ﺳماوی، کل الحلول عند آل الرﺳﻮل(ص)
  • تأثیر پذیری از امام حسین علیه السلام و استبصار
  • محمد الرصافی المقداد، بیّنات من الهدی
  • صالح الوردانی، الخدعه رحلتی من السنه الی شیعه

[۱] افادات من ملفّات التاریخ،‌ص ۳۲

[۲] الزهره العطره من حدیث العتره، ص ۷۹

[۳] افادات من ملفّات التاریخ، ص ۲۵۶

[۴] سوره طه، آیه ۸۳

[۵] تاریخ ابن عساکر الشافعی ترجمه الإمام علی بن أبی طالب: ج ۳، ص ۱۷۰، المناقب للخوارزمی الحنفی ص: ۵۷

[۶] محمد ﺗیجانی ﺳماوی، کل الحلول عند آل الرﺳﻮل(ص)، ص ١٣۶

[۷] الخطط السیاسیه لتوحید الأمه الإسلامیه، ص۳۱۱

[۸] لقد شیعنی الحسین، ص ۱۶

[۹] «الخلافه ا لمغتصبه»، ص ۱۲۲

[۱۰] لقد ﺷیّعنی الحسین علیه السلام، ادرﻳﺲ مغربی، ص ۶۵-۶٣

[۱۱] الخدعه رحلتی من السنه الی شیعه ، ص ۵

[۱۲] بیّنات من الهدی، ص ۲۵

[۱۳]روزﻧاﻣه ﺟمهوری اﺳﻼمی، ﺷماره ۶٧٧١.

[۱۴] مجله المنبر، ﺷماره ١١

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

InstagramTelegramBehanceEmailYoutube