آیت الله غیب غلامی از اساتید حوزه علمیه قم، در گفتگو با مرکز استبصار پیرامون مسائل مختلف در زمینه عقاید اسلامی نکات ارزنده‌ای را مطرح کردند. بخش‌هایی از این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

حاج آقا این جریان بیدارگران هدفش همین هست که یک ارزش این ورود شخصیت‌ها در این عرصه و گذاشتن عمرشان تو این مسیر را تبیین کند که چه ارزشی داشته دو به صورت خاص در هر مرحله از یکی از شخصیت‌ها تقدیر و بزرگداشت باشد که طبیعتاً سبک اون آقا و اون شخصیت هم مطرح شود و الگوسازی‌ بشود برای طلاب چهارمین مجموعه هدایت گران اختصاص داره به مرحوم موسوی لاری خدمت حضرت عالی عرض شود که ایشان سبک خاصی را داشتند برای تبلیغ طبیعتا موفقیت‌هایی داشتند با اینکه خصلتشان گوشه گیری و عزلت بوده در عین حال توفیقاتی هم داشتند اگر لطف بفرمایید درباره اصل این جریان استبصار و هدایتگری و به صورت خاص اگر از مرحوم لاری یا از آثارشان نقطه نظری در خاطر شریفتان هست بفرمایید استفاده می بریم

مرحوم آیت الله سید مجتبی لاری رضوان الله علیه از احفاد مرحوم سید عبدالحسین لاری و از بزرگان در حوزه‌ی علمیه‌ی قم منشأ خدمات و آثار و برکاتی بودند مرد مهذّبی بود ، فهمیده بود که چیکار باید کرد برای این فهم خودش برای این درک خودش زحمات فراوانی کشید و الحمد الله نتایج و ثمرات بسیار عالی در دنیای اسلام ما امروز شاهد هستیم آیه‌ی قرآن این چنین بیان می‌کند الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَکَفَى بِاللَّهِ حَسِیبًا در یک آیه چهار بار اسم خداوند متعال آمده سه مرتبه به اسم ظاهر الله جل جلاله یک اسم به عنوان ضمیر بیان کرده که کسانی که رسالت خداوند متعال را می‌رسانند به دست مردم و از هیچ چیزی نمی‌ترسند غیر از خدا خداوند متعال کفی لهم وَکَفَى بِاللَّهِ حَسِیبًا این کفی سنگ و معیارش همون قُلْ کَفَى بِاللَّهِ شَهِیدًا بَیْنِی وَبَیْنَکُمْ وَمَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتَابِ یعنی وزانش وزان پیغمبر و علی است کسی که موفق بشه به تبلیغ دین وزانش وزان پیغمبر و امام است و خوشا به حال کسانی که می‌فهمند و در این مسیر موفق میشوند. این‌ها پروندشان فقط به دست خداست و او کفایت می‌کنه ساده نیست ولی خب افرادی که ولو معدود هستند در بین مبلغین اون هایی که صاحب‌نفس بودند صاحب آثار بودند توانستند در این راه قدم بردارند.

امیرالمومنین وقتی که به طرف یمن می‌رفت پیغمبر فرمود یا علی لَأن یَهدی اللّه ُ على یَدَیکَ أحداً خَیرٌ لَکَ مِمّا طَلَعَت علَیهِ الشَّمسُ خب شما هر مبلغی از مبالغ دنیوی را بگیرید حد و حصری دارد ولی آنچه که حد و حصر ندارد به مقیاس نمیاید به ترازو نمیاید و در محاسبات نمی‌گنجد از آثار دنیوی آن است که خورشید بر او بتابد  ؟ اصلا قابل إحصا نیست.

الان ما در این جامعه المصطفی اغلب اینهایی که آمدند اینجا به واسطه‌ی قلم ایشان [مرحوم موسوی لاری] بوده که درباره معارف اهل بیت که مردم تشنه آن‌ هستند، کتاب نوشته و در دنیا منتشر کرده است. انسان فطرتی دارد و باید آن فطرت را تقویت کرد. متاسفانه دنیای امروز این تاریکی را دارد و اگر عالمی پیدا بشود، اگر صاحب نفسی پیدا بشود و حرف بزند اینجور نخواهد ماند. یه وقتی به ما می‌گفتند راجع به شیعه و سنی حرف نزنید که موجب اختلاف میشود. الان هم شاید افرادی باشند که همین حرفها را می‌زنند. در حالیکه اتفاقا همین مباحث را به دور از جار و جنجال و تحریک عواطف و احساسات و تعصبات به لسان مدرسه‌ای می‌شود به بزرگترین علمای آنان تفهیم کرد.

عالمی بود در همین مدرسه‌های اهل سنت، که مدرس [کتاب] بخاری بود گفت من باید بیایم قم بخاری را پیش شما بخوانم. در همین عربستان امروز یک آتشی زیر خاکستر هست جوان‌هایی که اینها اگر فرصتی پیدا بکنند تمام وهابیت را قلع و قمع می‌کند طی فرصتی می‌گردند خب اینها پایان‌نامه‌هایی که‌ در دانشگاه می‌نویسند نقد بخاری می‌کنند ممنوع بود زمان‌های سابق پنجاه سال پیش من تکلم فی البخاری تزندق که کسی یک کلمه علیه بخاری حرف بزند. خود ما روایت بخاری را خواندیم دست ما را گرفتند که تناقش السنۀ که تو ضد سنتی. بابا من روایت دارم می‌خوانم. در بقیع همان تابلوهایی که دارند آنجا لا تجلسوا علی القبور نوشتند روی قبرها ننشینید که روایت بخاری مسلم کذا و کذا به زبان فارسی عربی انگلیسی اردو تابلوها تو بقیع‌اند. من هی خیره شدم خیره شدم به این تابلوها می‌خواندم. رئیس امر به معروف آمد رد شد و مثلا تشر می‌زد که حرکت کنید و بروید. گاهی هم به مردها میگویند یالا خانم. مثلا جسارت می‌کنند به آقایان میگویند خانم؛ دستش را گرفتم گفتم اینجا چه نوشته روایت امام بخاری لا تجلسوا علی القبور. گفتم که در صحیح بخاری دارد که ابن عمر عبدالله بن عمر کان یجلس علی القبور. تا این را گفتم دست مراا گرفت. دستش را زدم که یالا دستت را بینداز جواب من را بده. من میگویم در صحیح بخاری دارد که ابن عمر یجلس علی القبور. او هم یالا انت تناقش السنه یالا الی تحت. پایین بقیع زندان است. گفتم برویم من هم از خدا خواسته رفتیم آنجا و ما را نشاند روی یک صندلی و خودش رفت داخل اتاق. دیدم شیخی آمد از این چفیه قرمزها هیکلی داشت. از همان در که بیرون آمد با دست آمد به طرف من ما تقول فی البخاری فی أی الکتاب؟ گفتم دارم حرف می‌زنم. با سند برایش خوندم در بخاری کان ابن عمر یجلس علی القبور. شیخ رفت با چهار نفر دیگر برگشت. برای آن‌ها هم روایت را خواندم. گفتم که لا تجلس علی القبور فی الشرح الروایۀ لا تجلس علی القبور للتخلی لا للاستراحۀ کان عایشه یجلس علی قبر أخیه عبدالرحمن. عایشه رفت در کنار قبر برادرش سایه‌بان درست کرد نشست کنار قبرش استراحت می‌کرد. ابن حجر در شرح روایی یقول کان للتخلی ننشینید روی قبرها نجاست بکنید، نه اینکه استراحت نکنید. دوباره همه رفتند بعد دیدم یکیشان آمد یالا برو. ما را بیرون کرد. غرض اینکه این معارف را اگر به اهلش به این جوان‌ها برسانی چقدر برای اینها روشنایی دارد و چقدر استقبال می‌کنند. همین شیخ ابراهیم زکزاکی که اینجا بود از رفقای ما این وقتی که رفت در نیجریه می دانید که میلیون‌ها نفر از این استقبال کردند شوخی نیست یک مبلغ برود میلیون‌ها نفر را دنبال خودش هدایت کند. مردم تشنه‌ی معارفند. اینکه کتاب‌ها در بلاد دورافتاده دست مردم می‌رسد، واقعا امثال مرحوم آقای لاری فهمید و خوب هم کار کرد. البته چون لارستان مهد تشیع است و این‌ها عِرق ولایتشان قوی است و امکانات مالی هم الحمدالله داشت محتاج نبود. امکاناتی که خداوند متعال در اختیارش گذاشته بود بی‌صدا هیچ‌کس متوجه نمی‌شد همسایه‌ی ما بود در همین مسجد آبشار اینجا می‌نشست و محل کارش اینجا بود. ولی حتی همسایه‌ها هم متوجه نمی‌شدند ایشون دارد این کار را می‌کند. خدا ان شالله با اجداد طاهرینش محشورش کند که خدمات بسیار عالی در دنیا داشته  است. با همین کتابهای معدودی هم که نوشته کار خودش را کرده است و این اعترافی است که خیلی از مستبصرین دارند که یکی از کتاب‌ها و یکی از اسباب هدایتشان را کتاب‌های سید مجتبی لاری می‌دانند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

InstagramTelegramBehanceEmailYoutube