حجت‌الاسلام حسین جلالی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بنیاد بین المللی استبصار درباره مرحوم آیت‌الله سید مجتبی موسوی لاری،

حسین-جلالی-نماینده-;کرمان بیدارگران44

با اشاره به اینکه نزدیکی به آیت‌الله مصباح یزدی موجب شناخت وی از مرحوم لاری بود گفت: «شناخت من از آقای موسوی لاری وقتی شروع شد که در دفتر، حضرت آیت‌الله علامه مصباح یزدی خیلی ذکر خیر ایشان را می‌کرد و گاهی می‌فرمودند که می‌خواهم خدمت ایشان برسم و از خاطرات ایشان و عشق به دیدار ایشان یاد می‌کردند. برایم بسیار جالب بود که حضرت آیت‌الله مصباح یزدی که با خیلی از بزرگان و شخصیت‌ها بودند این ‌قدر به جلوس و همنشینی با آیت‌الله موسوی لاری علاقه داشتند.»

حجت‌الاسلام جلالی با اشاره به سختی کار مرحوم لاری در عرصه تبلیغ دین، گفت: ایشان تنها با دو دفتر کوچک در قم و لار توانست اینقدر در جهان اسلام مؤثر باشد؛ نه درجهان اسلام؛ بلکه چهل هزار نامه آمده بود که یا مسلمان شده بودند؛ یا به دین مبین اسلام علاقه‌مند شده بودند؛ اعم از سیاسیون بزرگ هند، انگلستان و کشورهای اروپایی و … این واقعاً معجزه بود.»

او همچنین با اشاره به ماجرای مسلمان شدن پروفسور حامد الگار، بیان داشت:«هنگامی که پروفسور الگار خواست کتاب ولایت ایشان را ترجمه کند گفت من [به محتوای کتاب] اعتقاد ندارم و چیزی را که اعتقاد نداشته باشم انجام نمی‌دهم. ایشان گفتند شما بخوانید؛ مگر حقیقت‌طلب نیستید؟! اگر حق بود می‌پذیرید و اگر نبود رها می‌کنید. وقتی حامد الگار کتاب را گرفت و دو یا سه مرتبه خواند گفت که من تازه فهمیدم اسلام چیست و چه معارف نابی دارد و شیعه شد.»

نمیانده مردم کرمان همچنین با اشاره به نسبت وحدت با تبلیغ معارف اهل‌بیت گفت: «آقای لاری یکی از منادیان وحدت و تقریب مذاهب بودند. کسانیکه کتاب ایشان را می‌خواندند (همه ایشان که شیعه نبودند) یا اهل تسنن بودند یا حتی سایر ادیان بودند. این‌ها وقتی معارف اهل‌بیت را می‌دیدند بسیار شیفته این معارف می‌شدند. لذا ایشان همینکه این معارف ناب را در جهان اسلام به افراد می‌رساند، خود این یک نوع داعی وحدت بود؛ یعنی جناب آقای لاری اعتقادشان بر این بود که اگر کسی امیرالمؤمنین را درست بشناسد خود این مسئله موجب شکل‌گیری وحدت می‌شود و تفرقه و جدایی غالباً محصول عدم دسترسی به معارف اهل‌بیت است. آقای لاری به عمق این مسئله پی برد که اگر بتوانیم معارف ناب را به دست مردم برسانیم این‌ها تشنگانی هستند که عطش حقیقت را دارند. ما اگر آنان را به حقیقت برسانیم اینان عاشق و علاقه‌مند می‌شوند.

آقای لاری به این معنا رسیده بود که اگر بتوانیم این علی و ولایت را معرفی کنیم این وحدت محقق می‌شود. بنابراین ایشان با این کارشان قصدشان در همین است که معارف اهل‌بیت ایجاد شود؛ (برخلاف آن‌هایی که فکر می‌کنند که اگر ما بخواهیم حقایق و معارف اهل‌بیت را بگوییم این خدای ناکرده دوگانگی و چندگانگی ایجاد می‌کند اتفاقاً ایشان می‌گفت که معارف اهل‌بیت نقطه وحدت و یکی شدن است). لذا در همین مبنا و خط مستقیم حرکت کرد و توانست خدمات ارزنده‌ای را داشته باشد.»

حجت‌الاسلام جلالی همچنین با قدردانی از دست‌اندرکاران همایش بیدارگران گفت: این که گمنامان این عرصه را شناسایی می‌کنید و به تصویر می‌کشید و به مردم معرفی می‌کنید، خدمت بزرگی به جهان اسلام است. معرفی چنین شخصیت‌های ارزنده‌ای باعث می‌شود خیلی‌ها در پرتو شناخت این افراد هدایت شوند و به معارف اهل‌بیت دسترسی یابند و این کاری ارزشمند است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

InstagramTelegramBehanceEmailYoutube