به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استبصار،  محمد اریش والدمن سرپرست مجمع اهل بیت(ع) اتریش گفت: بین ۷۰ هزار تا ۱۰۰ هزار شیعه در کشور اتریش زندگی می کنند و اسلام و تشیع سالیان متمادی است که در این کشور رسمیت دارند.
حجت الاسلام والمسلمین محمد اریش والدمن سرپرست مجمع اهل بیت(ع) اتریش درباره سابقه رسمیت اسلام و تشیع در این کشور گفت: کشور اتریش اولین کشور از کشورهای عضو اتحادیه اروپایی است که اسلام را به رسمیت شناخت. این اقدام در سال ۱۹۱۲ صورت گرفت و در سال ۲۰۱۲ میلادی در مراسم با شکوهی با حضور فعال شیعیان، یکصدمین سالگرد این رویداد مهم گرامی داشته شد.

وی افزود: در سال ۱۹۷۹ دولت اتریش سازمانی تحت عنوان «جامعه اسلامی اتریش» تشکیل داد تا نیازها و امور مسلمانان ، مانند مدارس، مساجد، رعایت حجاب، امور گذرنامه، حج و … را مدیریت کند که در ساختار این سازمان به تصریح تمام مذاهب رسمی اسلام ـ یعنی چهار مذهب اصلی اهل سنت و مذهب تشیع جعفری اثنی عشری ـ به  رسمیت شناخته شده است.

والدمن تصریح کرد: هم اکنون سالهاست که پیروان مذهب اهل بیت(ع) در اتریش به لحاظ حقوق شهروندی با سایر پیروان ادیان و مذاهب دیگر تفاوتی ندارند.
ایشان به مصادیقی از این حقوق شهروندی هم اشاره کرد و گفت: مثلاً در سال ۲۰۰۲ اولین دبستان اسلامی شیعیان با موافقت جامعه اسلامی اتریش تأسیس شد و در این مدرسه دروس شیعی به دانش آموزان تدریس می شود.
این روحانی شیعه اتریشی با تأکید بر اینکه هم اکنون شاگردان مسلمان و شیعه، حق داشتن معلم از دین و مذهب خود را دارند افزود:سال‏هاست که در مرکز تربیت معلم مسلمانان اتریش، فقه شیعه و آموزه های مذهب تشیع تدریس می شود و حتی معلمان اهل سنت اتریشی نیز این درس‏ها شرکت می کنند تا نسبت به معارف مذهب اهل بیت(ع) آگاهی داشته باشند.

اریش والدمن افزود: جامعه اسلامی اتریش در هریک از ۹ استان این کشور شورای استانی تشکیل داده است. هر کدام از این شوراها هیات رئیسه ای انتخاب و چهار نفر را برای عضویت در مجمع عمومی جامعه اسلامی کشور اتریش معرفی می کنند. هم اکنون علمای شیعه، هم در «شورای استانی وین» عضویت دارند و هم در «مجمع عمومی جامعه اسلامی کل کشور اتریش». همچنین شیعیان در «شورای افتاء مسلمانان اتریش» نیز نماینده دارند.
آمار شیعیان اتریش را بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: مراکز متعددی همچون مرکز امام علی(ع) وین، مسجد اهل بیت(ع) شیعیان ترک، مرکز العصر شیعیان پاکستانی ، مرکز فرهنگی الزهراء(س) وابسته به شیعیان افغانستانی، مرکز فرهنگی اهل بیت(ع) شیعیان عراقی و لبنانی، مرکز فرهنگی شیعیان بومی اتریش و مسجد اهل بیت(ع) سالزبورگ به محوریت مرکز اسلامی امام علی (ع) به انجام امور دینی و فرهنگی اشتغال دارند و «مجمع اهل بیت(ع) اتریش» نماینده رسمی شیعیان این کشور است.

گفتنی است در چند سال اخیر نه تنها بر جمعیت اجتماعات و برنامه های فرهنگی شیعیان با ملیت های مختلف به طور چشمگیری افزوده شده است؛ بلکه شیعیان با سایر مراکز اسلامی اهل سنت ـ بویژه علمای سنی جامعه اسلامی اتریش ـ همکاری صمیمانه و تنگاتنگی دارند.
وحدت و همزیستی برادرانه مسلمانان با یکدیگر و پرهیز از هرگونه رفتار افراطی و تفرقه برانگیز، موجب احترام ویژه دولتمردان اتریش اعم از رییس جمهور، صدر اعظم و سایر مقامات رسمی این کشور به مسلمانان اعم از شیعه و سنی شده است.
منبع: فارس

استبصار www.estebsar.ir

 

۱ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام بر شما, با آرزوی قبولی طاعات وعبادات.
    لطفا. ایمیل استاد محمد والدمن را برایم ارسال کنید.
    با تشکر. مصطفی از ایران

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

InstagramTelegramBehanceEmailYoutube