سخنان امام على (علیه السلام) درباره امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام وَ هُوَ عَلَى الْمِنْبَرِ یَخْرُجُ رَجُلٌ مِنْ وُلْدِی فِی آخِرِ الزَّمَانِ أَبْیَضُ مُشْرَبٌ حُمْرَهً مُنْدَحُّ الْبَطْنِ عَرِیضُ الْفَخِذَیْنِ عَظِیمٌ مُشَاشُ الْمَنْکِبَیْنِ بِظَهْرِهِ شَامَتَانِ شَامَهٌ عَلَى لَوْنِ جِلْدِهِ وَ شَامَهٌ عَلَى شِبْهِ شَامَهِ النَّبِیِّ ص لَهُ اسْمَانِ اسْمٌ یَخْفَى وَ اسْمٌ یَعْلُنُ فَأَمَّا الَّذِی یَخْفَى فَأَحْمَدُ وَ أَمَّا الَّذِی یَعْلُنُ فَمُحَمَّدٌ فَإِذَا هَزَّ رَایَتَهُ أَضَاءَ لَهَا مَا بَیْنَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ یَضَعُ یَدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَلَا یَبْقَى مُؤْمِنٌ إِلَّا صَارَ قَلْبُهُ أَشَدَّ مِنْ زُبَرِ الْحَدِیدِ وَ أَعْطَاهُ اللَّهُ قُوَّهَ أَرْبَعِینَ رَجُلًا وَ لَا یَبْقَى مَیِّتٌ إِلَّا دَخَلَتْ عَلَیْهِ تِلْکَ الْفَرْحَهُ فِی قَبْرِهِ وَ هُمْ یَتَزَاوَرُونَ فِی قُبُورِهِمْ وَ یَتَبَاشَرُونَ بِقِیَامِ الْقَائِمِ؛‏

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استبصار، امیر المؤمنین- علیه السّلام- بر روى منبر فرمود: مردى از فرزندان من در آخر الزمان خروج مى‌‏کند که سفید و مایل به سرخى است. شکم او عریض و رانهایش پهن و چهارشانه است. در پشتش دو خال وجود دارد که یکى به رنگ پوستش و خال دیگر شبیه خال پیامبر – صلّى اللَّه علیه و آله – مى‌باشد. او دو اسم دارد؛ اسمى که اظهار نمى‌‏شود و مخفى است و نامى که آشکار مى‏گردد، اوّلى «احمد» و دیگرى «محمّد» است. وقتى پرچم او برافراشته شود، ما بین مشرق و مغرب را روشن مى‌‏سازد و دست رحمتش را بر سر بندگان قرار مى‌‏دهد و مؤمنى باقى نمى‌‏ماند مگر اینکه قلبش از پاره آهن گداخته شده، سخت‏تر مى‌‏شود و خداوند نیروى چهل مرد را به او مى‏دهد و هیچ مرده‏اى باقى نمى‌‏ماند مگر اینکه آن شادى در قبرش بر او وارد مى‌‏شود و مردگان در قبرهایشان به دیدار یک دیگر رفته و همدیگر را به قیام قائم – عجّل اللَّه تعالى فرجه الشریف – بشارت مى‌‏دهند.

  بحار الأنوار ، ج‏۵۱، ص ۳۵

وَ قَالَ علیه السلام إِذَا اخْتَلَفَ رُمْحَانِ فِی الشَّامِ فَهُوَ آیَهٌ مِنْ آیَاتِ اللَّهِ قِیلَ ثُمَّ مَهْ قَالَ ثُمَّ رَجْفَهٌ تَکُونُ بِالشَّامِ یَهْلِکُ فِیهَا مِائَهُ أَلْفٍ یَجْعَلُهَا اللَّهُ رَحْمَهً لِلْمُؤْمِنِینَ وَ عَذَاباً عَلَى الْکَافِرِینَ فَإِذَا کَانَ کَذَلِکَ فَانْظُرُوا إِلَى أَصْحَابِ الْبَرَاذِینِ الشُّهُبِ وَ الرَّایَاتِ الصُّفْرِ تُقْبِلُ مِنَ الْمَغْرِبِ حَتَّى تَحُلَّ بِالشَّامِ فَإِذَا کَانَ کَذَلِکَ فَانْتَظِرُوا خَسْفاً بِقَرْیَهٍ مِنْ قُرَى الشَّامِ یُقَالُ لَهَا حَرَسْتَا؛

و فرمود: هنگامى که در شام دو نیزه (دو نفر مدعى حکومت) رو در رو و به جان هم افتادند، آن علامتى از علائم الهى است. سؤال شد بعد از آن چه مى‏‌شود؟ فرمود: چنان اضطراب و شورشى در شام واقع مى‏‌شود که در آن صد هزار نفر به هلاکت مى‏‌رسند و این را خداوند، رحمت براى مؤمنان و کیفرى براى بى‏‌دینان قرار مى‏‌دهد. وقتى آن روز فرا رسید، خواهید دید که سواران (ترک) با اسبهاى «براذین» با نیروى کافى و پرچم‌هاى زرد از سمت مغرب مى‏‌آیند تا به شام مى‏‌رسند. وقتى این چنین شد، منتظر باشید که در یکى از دهات شام به نام «حرستا» به زمین فرو مى‏‌رود.

بحار الأنوار، ج‏۵۲، ص ۲۵۳

سخنان امام حسن (علیه السلام) درباره امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

قال الْحَسَنُ بْنُ عَلِیٍّ علیه السلام لَا یَکُونُ هَذَا الْأَمْرُ الَّذِی تَنْتَظِرُونَ حَتَّى یَتَبَرَّأَ بَعْضُکُمْ مِنْ بَعْضٍ وَ یَلْعَنَ بَعْضُکُمْ بَعْضاً وَ یَتْفُلَ بَعْضُکُمْ فِی وَجْهِ بَعْضٍ وَ حَتَّى یَشْهَدَ بَعْضُکُمْ بِالْکُفْرِ عَلَى بَعْضٍ قِیلَ مَا فِی ذَلِکَ خَیْرٌ قَالَ الْخَیْرُ کُلُّهُ فِی ذَلِکَ عِنْدَ ذَلِکَ یَقُومُ قَائِمُنَا فَیَرْفَعُ ذَلِکَ کُلَّهُ‏؛

امام حسن مجتبى- علیه السّلام- فرمود: این امر که شما منتظر آن هستید واقع نمى‏‌شود مگر بعد از آنکه بعضى از شما از بعضى دیگر دورى جویید و یک دیگر را لعن و نفرین کنید و آب دهان به صورت یک دیگر بیندازید و بعضى از شما بر علیه دیگرى گواهى و شهادت به کفر دهد.

عرض شد: خیرى در زندگى آن روز نیست.

فرمود: تمام خیر و خوبى در آن روز است؛ زیرا در آن وقت است که قائم ما قیام مى‏‌کند و تمام این اعمال زشت را از میان برمى‏‌دارد.

  الخرائج و الجرائح، ج‏۳، ص ۱۱۵۳

سخنان امام حسین (علیه السلام) درباره امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ علیهما السلام أَنَّهُ قَالَ لِأَصْحَابِهِ أَلَا وَ إِنِّی لَأَعْلَمُ یَوْماً لَنَا مِنْ هَؤُلَاءِ أَلَا وَ إِنِّی قَدْ أَذِنْتُ لَکُمْ فَانْطَلِقُوا جَمِیعاً فِی حِلٍّ فَقَالُوا مَعَاذَ اللَّهِ قَالَ إِنَّ قُدَّامَ الْقَائِمِ عَلَامَاتٌ تَکُونُ مِنَ اللَّهِ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ هِیَ قَوْلُ اللَّهِ وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ یَعْنِی الْمُؤْمِنِینَ قَبْلَ خُرُوجِ الْقَائِمِ بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ مِنْ مُلُوکِ بَنِی الْعَبَّاسِ فِی آخِرِ سُلْطَانِهِمْ وَ الْجُوعِ لِغَلَاءِ أَسْعَارِهِمْ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ فَسَادِ التِّجَارَاتِ وَ قِلَّهِ الْفَضْلِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَنْفُسِ مَوْتٍ ذَرِیعٍ وَ نَقْصٍ مِنَ الثَّمَراتِ قِلَّهِ زَکَاءِ مَا یُزْرَعُ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ عِنْدَ ذَلِکَ بِتَعْجِیلِ خُرُوجِ الْقَائِمِ؛‏

از امام حسین- علیه السّلام- روایت شده است که به اصحابش فرمود:آگاه باشید! که براى ما روزى از اینهاست. آگاه باشید که به شما اجازه دادم و بر شما حلال است و هر جا که مى‏‌خواهید بروید. آنان گفتند: به خدا پناه مى‏بریم! فرمود: پیش از ظهور قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) علاماتى از جانب خداوند براى مؤمنین مى‏‌باشد و آنها قول خداوند است که مى‏‌فرماید: وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ (شما را مى‏‌آزماییم) یعنى مؤمنین را قبل از ظهور قائم- عجّل اللَّه تعالى فرجه الشریف؛

بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ (با ترس) یعنى خوف از پادشاهان بنى عباس در آخر سلطنتشان.

و الجوع (و گرسنگى) [یعنى‏] بخاطر گرانى قیمت‏‌ها و نرخ‏‌ها.

وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ (کمبود مالى) [یعنى‏] فساد تجارت‏‌ها و کمى منفعت و سود.

وَ الْأَنْفُسِ (کم شدن جان‌ها) [یعنى‏] مرگ‏‌هاى سریع و پى در پى.

و الثمرات (کم شدن میوه‏‌ها و زراعات) [یعنى‏] کم رشدى و پژمردگى حبوبات و بى‏‌برکتى میوه‏‌هاست.

و بشر الصابرین (صابران را مژده بده) [یعنى‏] در این هنگام نزدیک بودن ظهور قائم- عجّل اللَّه تعالى فرجه الشریف- است

الخرائج و الجرائح، ج‏۳، ص ۱۱۵۳

سخنان امام سجاد (علیه السلام) درباره امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

وَ قِیلَ لِعَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ علیه السلام صِفْ لَنَا خُرُوجَ الْمَهْدِیِّ وَ عَرِّفْنَا دَلَائِلَهُ وَ عَلَامَاتِهِ فَقَالَ یَکُونُ قَبْلَ خُرُوجِهِ خُرُوجُ رَجُلٍ یُقَالُ لَهُ عَوْفٌ السُّلَمِیُّ بِأَرْضِ الْجَزِیرَهِ وَ یَکُونُ مَأْوَاهُ تَکْرِیتَ وَ قَتْلُهُ بِمَسْجِدِ دِمَشْقَ ثُمَّ یَکُونُ خُرُوجُ شُعَیْبِ بْنِ صَالِحٍ بِسَمَرْقَنْدَ ثُمَّ یَخْرُجُ السُّفْیَانِیُّ الْمَلْعُونُ بِالْوَادِی الْیَابِسِ وَ هُوَ مِنْ وُلْدِ عُتْبَهَ بْنِ أَبِی سُفْیَانَ فَإِذَا ظَهَرَ السُّفْیَانِیُّ أَخَذَ فِی الْمَهْدِیِّ ثُمَّ یَخْرُجُ بَعْدَ ذَلِکَ

به حضرت امام زین العابدین- علیه السّلام- عرض شد: آمدن و ظهور مهدى – عجّل اللَّه تعالى فرجه الشریف – و نشانه‏‌ها و علائم آن را براى ما بیان فرمایید: فرمود: پیش از ظهور او مردى به نام «عوف (بن) سلمى» از جزیره، خروج مى‏‌کند. سکونت و محل استقرار او «تکریت» بوده و در مسجد دمشق کشته مى‏‌شود. آنگاه شعیب بن صالح از سمرقند خروج مى‏‌کند و سپس سفیانى ملعون از بیابان یابس مى‏‌آید. سفیانى از اولاد عتبه بن ابى سفیان است و وقتى او خروج مى‏‌کند در جستجوى «مهدى» برمى‏‌آید و بعد از آن، حضرت قیام مى‏‌کند.

 بحار الأنوار ، ج‏۵۲، ص ۲۱۳

سخنان امام باقر (علیه السلام) درباره امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیٍّ الْبَاقِرُ علیه السلام لِجَابِرٍ الْجُعْفِیِّ الْزَمِ الْأَرْضَ وَ لَا تُحَرِّکْ یَداً وَ لَا رِجْلًا حَتَّى تَرَى عَلَامَاتٍ أَذْکُرُهَا لَکَ وَ مَا أَرَاکَ تُدْرِکُ اخْتِلَافَ بَنِی الْعَبَّاسِ وَ مُنَادِیاً یُنَادِی مِنَ السَّمَاءِ وَ یَجِیئُکُمُ الصَّوْتُ مِنْ نَاحِیَهِ دِمَشْقَ وَ تُخْسَفُ قَرْیَهٌ مِنْ قُرَى الشَّامِ تُسَمَّى الْجَابِیَهَوَ سَتُقْبِلُ إِخْوَانُ التُّرْکِ حَتَّى یَنْزِلُوا الْجَزِیرَهَ وَ سَتُقْبِلُ مَارِقَهُ الرُّومِ حَتَّى یَنْزِلُوا الرَّمْلَهَ فَتِلْکَ السَّنَهَ فِیهَا اخْتِلَافٌ کَثِیرٌ فِی کُلِّ أَرْضٍ مِنْ نَاحِیَهِ الْمَغْرِبِ فَأَوَّلُ أَرْضٍ تُخَرَّبُ الشَّامُ ثُمَّ یَخْتَلِفُونَ عَلَى ثَلَاثِ رَایَاتٍ رَایَهِ الْأَصْهَبِ وَ رَایَهِ الْأَشْهَبِ وَ رَایَهِ السُّفْیَانِیِ‏

امام محمّد باقر – علیه السّلام – به جابر جعفى فرمود: از زمین حرکت نکن و در جاى خود بنشین و جابجا نشود تا علامات ظهورى را – که آنها را درک نمى‌‏کنى و در آن زمان نخواهى بود – براى تو بیان کنم: اختلاف بنى عباس، منادى که از آسمان ندا مى‏‌دهد، صدایى که از جانب دمشق به شما مى‏‌رسد و قریه‏‌اى از قریه‏‌هاى شام به نام «جابیه» در زمین فرو مى‏‌رود. گروهى از برادران ترک خروج مى‏‌کنند تا اینکه در «جزیره» فرود مى‏‌آیند. جمعى از روم خروج نموده و پیش مى‏‌آیند و در «رمله» فرود مى‏‌آیند، در آن سال اختلافات بسیارى در تمام روى زمین ایجاد مى‏‌شود، نخستین سرزمینى که خراب مى‏‌شود «شام» است، سپس مردم با سه پرچم مختلف با هم کشمکش و اختلاف مى‏‌کنند، یک پرچم سرخ و سفید، دیگرى سیاه و سفید و سوّمى پرچم سفیانى مى‏‌باشد.

الخرائج و الجرائح، ج‏۳، ص ۱۱۵۷

وَ قَالَ علیه السلام کَأَنِّی بِالْقَائِمِ علیه السلام یَوْمَ عَاشُورَاءَ یَوْمَ السَّبْتِ قَائِماً بَیْنَ الرُّکْنِ وَ الْمَقَامِ یَدُ جَبْرَئِیلَ عَلَى یَدِهِ یُنَادِی بِالْبَیْعَهِ لِلَّهِ فَیَمْلَؤُهَا عَدْلًا

و فرمود: گویا قائم – عجّل اللَّه تعالى فرجه الشریف – را در روز عاشورا مى‏‌بینم که در میان رکن و مقام ایستاده و دست جبرئیل روى دست اوست و مردم را به بیعت با خداوند دعوت مى‏‌کند، آنگاه زمین را پر از عدل و داد مى‏‌نماید.

الخرائج و الجرائح، ج‏۳، ص ۱۱۵۹

سخنان امام صادق (علیه السلام) درباره امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

قَالَ علیه السلام لَا یَخْرُجُ الْقَائِمُ حَتَّى یَخْرُجَ اثْنَا عَشَرَ رَجُلًا مِنْ بَنِی هَاشِمٍ کُلُّهُمْ یَدْعُو إِلَى نَفْسِهِ‏

فرمود: قائم (عج) ظهور نمى‏‌کند مگر اینکه پیش از او دوازده نفر از بنى هاشم که همه‏‌شان مردم را به سوى پیروى خودشان دعوت مى‏‌کنند (و مدعى امامتند) خروج مى‏‌نمایند.

الخرائج و الجرائح، ج‏۳، ص ۱۱۶۱

سخنان امام کاظم (علیه السلام) درباره امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

وَ قَالَ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ علیه السلام فِی قَوْلِهِ وَ أَسْبَغَ عَلَیْکُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَهً وَ باطِنَهً الظَّاهِرَهُ الْإِمَامُ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِنَهُ الْإِمَامُ الْغَائِبُ یَغِیبُ عَنْ أَبْصَارِ النَّاسِ شَخْصُهُ تَظْهَرُ لَهُ کُنُوزُ الْأَرْضِ وَ یُقَرَّبُ عَلَیْهِ کُلُّ بَعِیدٍ؛

امام موسى بن جعفر- علیه السّلام- در رابطه با قول خداى متعال که مى‏‌فرماید: خداوند نعمت‌هاى ظاهرى و باطنى را براى شما تمام کرد، فرمود: منظور از نعمت ظاهرى، امام ظاهر و مقصود از نعمت باطنى، امام غائب است که وجودش از دیدگان مردم پنهان مى‏‌شود و گنج‌هاى زمین براى او آشکار مى‏‌گردد و هر دورى براى او نزدیک مى‏‌شود.

 الخرائج و الجرائح، ج‏۳، ص ۱۱۶۶

وَ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ جَهْمٍ سَأَلَ رَجُلٌ أَبَا الْحَسَنِ علیه السلام عَنِ الْفَرَجِ فَقَالَ تُرِیدُ الْإِکْثَارَ أَوْ أُجْمِلُ لَکَ قَالَ بَلْ تُجْمِلُهُ لِی قَالَ إِذَا تَحَرَّکَتْ رَایَاتُ قَیْسٍ بِمِصْرَ وَ رَایَاتُ کِنْدَهَ بِخُرَاسَانَ أَوْ ذَکَرَ غَیْرَ کِنْدَهَ؛

از حسن بن جهم روایت شده است که: مردى از حضرت موسى بن جعفر- علیه السّلام- از ظهور حضرت ولى عصر – عجّل اللَّه تعالى فرجه الشریف – سؤال کرد، حضرت فرمود: مى‏‌خواهى مفصلاً براى تو بیان کنم یا به طور اجمال و اختصار؟

عرضه داشت: بلکه اجمالى از آن را بیان فرمایید.

حضرت فرمود: ظهور امام زمان هنگامى است که پرچم‌هاى قیس در مصر و پرچم‌هاى کنده (یا غیر کنده) در خراسان به اهتزاز در آیند.

 الخرائج و الجرائح، ج‏۳، ص ۱۱۶۶

وَ قَالَ علیه السلام إِنَّ الْقَائِمَ یُنَادَى بِاسْمِهِ لَیْلَهَ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِینَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ یَقُومُ یَوْمَ عَاشُورَاءَ فَلَا یَبْقَى رَاقِدٌ إِلَّا قَامَ وَ لَا قَائِمٌ إِلَّا قَعَدَ وَ لَا قَاعِدٌ إِلَّا قَامَ عَلَى رِجْلَیْهِ مِنْ ذَلِکَ الصَّوْتِ وَ هُوَ صَوْتُ جَبْرَئِیلَ‏؛

و فرمود: گوینده‏‌اى از آسمان در شب ۲۳ ماه رمضان نام قائم- عجّل اللَّه تعالى فرجه الشریف – را مى‌‏برد و روز عاشورا قیام مى‏‌کند، پس (از آن صدا) هر کس خواب است بیدار و هر کس ایستاده مى‏‌نشیند و هر کس نشسته از وحشت آن صدا بر مى‏‌خیزد و آن صداى جبرئیل – علیه السّلام – است.

الخرائج و الجرائح، ج‏۳، ص ۱۱۶۶

وَ قَالَ إِذَا قَامَ الْقَائِمُ ع أُتِیَ الْمُؤْمِنُ فِی قَبْرِهِ فَیُقَالُ لَهُ یَا هَذَا إِنَّهُ قَدْ ظَهَرَ صَاحِبُکَ فَإِنْ تَشَأْ أَنْ تَلْحَقَ بِهِ فَالْحَقْ وَ إِنْ تَشَأْ أَنْ تقم [تُقِیمَ] فِی کَرَامَهِ رَبِّکَ فَقُمْ‏؛

و فرمود: هنگامى که قائم – عجّل اللَّه تعالى فرجه الشریف – قیام کند بر سر قبر مؤمن مى‏‌آیند و به او گفته مى‏‌شود: اى فلانى! امامت ظهور کرده اگر مى‏‌خواهى به او ملحق شوى، ملحق شو و اگر مى‏‌خواهى نزد پروردگارت اقامت کنى، چنین کن.

 الخرائج و الجرائح، ج‏۳، ص ۱۱۶۶

سخنان امام رضا (علیه السلام) درباره امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

وَ قَالَ الرِّضَا علیه السلام لَا بُدَّ مِنْ فِتْنَهٍ صَمَّاءَ صَیْلَمٍ یَسْقُطُ فِیهَا کُلُّ بِطَانَهٍ وَ وَلِیجَهٍ وَ ذَلِکَ عِنْدَ فِقْدَانِ الشِّیعَهِ الثَّالِثَ مِنْ وُلْدِی یَبْکِی عَلَیْهِ أَهْلُ السَّمَاءِ وَ أَهْلُ الْأَرْضِ وَ کَمْ مِنْ مُؤْمِنٍ مُتَأَسِّفٍ حَرَّانَ حَیْرَانَ حَزِینٍ عِنْدَ فِقْدَانِ الْمَاءِ الْمَعِینِ کَأَنِّی بِهِمْ شَرَّ مَا یَکُونُونَ وَ قَدْ نُودُوا نِدَاءً یَسْمَعُهُ مَنْ بَعُدَ کَمَا یَسْمَعُهُ مَنْ قَرُبَ یَکُونُ رَحْمَهً لِلْمُؤْمِنِینَ وَ عَذَاباً عَلَى الْکَافِرِینَ فَقَالَ لَهُ الْحَسَنُ بْنُ مَحْبُوبٍ وَ أَیُّ نِدَاءٍ هُوَ قَالَ یُنَادَوْنَ فِی شَهْرِ رَجَبٍ ثَلَاثَهَ أَصْوَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ صَوْتاً أَلا لَعْنَهُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِینَ‏ وَ الصَّوْتُ الثَّانِی أَزِفَتِ الْآزِفَهُ یَا مَعْشَرَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الصَّوْتُ الثَّالِثُ یَرَوْنَ بَدَناً بَارِزاً نَحْوَ عَیْنِ الشَّمْسِ هَذَا أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ قَدْ کَرَّ فِی هَلَاکِ الظَّالِمِینَ وَ فِی رِوَایَهِ الْحِمْیَرِیِّ وَ الصَّوْتُ الثَّالِثُ بَدَنٌ یُرَى فِی قَرْنِ الشَّمْسِ یَقُولُ إِنَّ اللَّهَ بَعَثَ فُلَاناً فَاسْمَعُوا لَهُ وَ أَطِیعُوا وَ قَالا جَمِیعاً فَعِنْدَ ذَلِکَ یَأْتِی لِلنَّاسِ الْفَرَجُ وَ یَوَدُّ الْأَمْوَاتُ أَنْ لَوْ کَانُوا أَحْیَاءً وَ یَشْفِی اللَّهُ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِینَ

امام رضا – علیه السّلام – فرمود: لا جرم آشوب «صمّاء صیلم» رخ مى‏‌دهد که زیرکان و اشخاص با احتیاطى که از خواص ما مى‏‌باشند نیز به آن ورطه کشیده مى‏‌شوند. و این به هنگامى است که شیعیان، سومین (امام) از اولاد مرا از دست بدهند. اهل آسمان و زمین بر وى مى‏‌گریند و چه بسیارند مؤمنینى که موقع از دست رفتن «ماء معین» آب صاف و زلال و جارى (قائم) متأسف و تشنه و حیران و محزون مى‏‌باشند. گویا آنان را مى‏‌بینم که ندایشان مى‏‌کنند و آن صدا از دور شنیده مى‏‌شود؛ چنان که از نزدیک شنیده مى‏‌شود و آن صدا براى اهل ایمان رحمت و براى کافران عذاب است.

حسن بن محبوب عرض کرد: آن صدا چیست؟ فرمود: در ماه رجب سه صدا از آسمان شنیده مى‏‌شود: صداى اوّل اینست: «أَلا لَعْنَهُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِینَ؛ آگاه باشید لعنت خدا بر ظالمین باد،» صداى دوّم مى‏گوید: «اى اهل ایمان! روز رستاخیز نزدیک است». و در صداى سوّم شخصى را آشکارا در سمت خورشید مى‏‌بینید که مى‏‌گوید: «این امیر المؤمنین است که براى کشتن بیدادگران حمله مى‏‌آورد.»

و در روایت حمیرى آمده است: در صداى سوّم بدنى از نزدیک خورشید دیده مى‏‌شود که مى‏‌گوید: «خداوند فلانى را فرستاد، سخنان او را بشنوید و از او پیروى کنید». و هر دو راوى گفته‏‌اند: در این موقع فرج (و آزادى) مردم فرا مى‏رسد و آنان که مرده‏‌اند دوست مى‏‌داشتند که در آن وقت زنده مى‏‌بودند و خداوند دل‌هاى مردم با ایمان را التیام و شفا مى‏‌بخشد.

 بحار الأنوار ، ج‏۵۱، ص ۱۵۲

سخنان امام جواد (علیه السلام) درباره امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

وَ قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیٍّ التَّقِیُّ ع لِعَبْدِ الْعَظِیمِ الْحَسَنِیِّ الْمَهْدِیُّ الَّذِی یَجِبُ أَنْ یُنْتَظَرَ فِی غَیْبَتِهِ وَ یُطَاعَ فِی ظُهُورِهِ وَ هُوَ الثَّالِثُ مِنْ وُلْدِی وَ إِنَّ اللَّهَ لَیُصْلِحُ أَمْرَهُ فِی لَیْلَهٍ کَمَا أَصْلَحَ أَمْرَ کَلِیمِهِ مُوسَى ع حَیْثُ ذَهَبَ لِیَقْتَبِسَ لِأَهْلِهِ نَاراً هُوَ سَمِیُّ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ کَنِیُّهُ تُطْوَى لَهُ الْأَرْضُ‏ قِیلَ وَ لِمَ سُمِّیَ الْقَائِمَ قَالَ لِأَنَّهُ یَقُومُ بَعْدَ مَوْتِ ذِکْرِهِ وَ ارْتِدَادِ أَکْثَرِ الْقَائِلِینَ بِإِمَامَتِهِ وَ سُمِّیَ الْمُنْتَظَرَ لِأَنَّ لَهُ غَیْبَهً یَطُولُ أَمَدُهَا فَیَنْتَظِرُ خُرُوجَهُ الْمُخْلِصُونَ وَ یُنْکِرُهُ الْمُرْتَابُونَ وَ یَهْلِکُ الْمُسْتَعْجِلُونَ

حضرت امام محمّد تقى- علیه السّلام- به حضرت عبد العظیم حسنى فرمود: مهدى کسى است که واجب است در عصر غیبتش در انتظار او باشند. و در زمان ظهورش فرمان او اطاعت شود. و او فرزند سوّم از اولاد من است و خداوند امر او را (مقدّمات ظهورش را) در یک شب اصلاح و فراهم مى‌‏نماید، همچنان که امر کلیمش حضرت موسى- علیه السّلام- را وقتى که رفت تا براى اهلش (خانواده‏اش) آتش بیاورد، فراهم نمود. او همنام و هم کنیه رسول خدا – صلّى اللَّه علیه و آله – است و زمین براى او پیچیده مى‏‌شود.

سؤال شد: چرا «قائم» به این نام نامیده شد؟ فرمود: چون بعد از اینکه از یادها برود و بعد از مرتد شدن (روگردانیدن) اکثر قائلین به امامتش، قیام مى‏‌کند.

و «منتظر» نامیده شده؛ زیرا غیبتى طولانى براى اوست که افراد مخلص، منتظر ظهورش بوده و شک‏‌کنندگان او را انکار کرده و کسانى که عجله مى‏‌کنند، هلاک مى‏‌شوند.

الخرائج و الجرائح، ج‏۳، ص ۱۱۷۲

سخنان امام هادی(علیه السلام) درباره امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

عَنْ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ النَّقِیِّ علیه السلام قَالَ إِذَا غَابَ صَاحِبُکُمْ عَنْ دَارِ الظَّالِمِینَ فَتَوَقَّعُوا الْفَرَجَ‏؛

از حضرت امام على النقى- علیه السّلام- روایت شده است که فرمود: هنگامى که امام شما از منزل ستمگران غائب گردید، منتظر فرج و ظهور او باشید.

 کمال الدین و تمام النعمه، ج‏۲، ص ۳۸۱

وَ قَالَ علیه السلام صَاحِبُ هَذَا الْأَمْرِ مَنْ یَقُولُ النَّاسُ إِنَّهُ لَمْ یُولَدْ بَعْدُ؛

و فرمود: صاحب این امر کسى است که مردم مى‌‏گویند او هرگز متولد نشده است.

کمال الدین و تمام النعمه، ج‏۲، ص ۳۸۲

سخنان امام حسن عسکرى (علیه السلام) درباره امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

وَ قَالَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِیٍّ الْعَسْکَرِیُّ علیه السلام لِأَحْمَدَ بْنِ إِسْحَاقَ وَ قَدْ أَتَاهُ لِیَسْأَلَهُ عَنِ الْخَلَفِ بَعْدَهُ فَقَالَ مُبْتَدِئاً مَثَلُهُ مَثَلُ الْخَضِرِ وَ مَثَلُهُ مَثَلُ ذِی الْقَرْنَیْنِ إِنَّ الْخَضِرَ شَرِبَ مِنْ مَاءِ الْحَیَاهِ فَهُوَ حَیٌّ لَا یَمُوتُ حَتَّى یُنْفَخَ فِی الصُّورِ وَ إِنَّهُ لَیَحْضُرُ الْمَوْسِمَ کُلَّ سَنَهٍ وَ یَقِفُ بِعَرَفَهَ فَیُؤَمِّنُ عَلَى دُعَاءِ الْمُؤْمِنِینَ وَ سَیُونِسُ اللَّهُ بِهِ وَحْشَهَ قَائِمِنَا فِی غَیْبَتِهِ وَ یَصِلُ بِهِ وَحْدَتَهُ فَلَهُ الْبَقَاءُ فِی الدُّنْیَا مَعَ الْغَیْبَهِ عَنِ الْأَبْصَارِ؛

حضرت امام حسن عسکرى- علیه السّلام- به احمد بن اسحاق که به منظور پرسش نمودن از جانشین آن حضرت نزد او آمده بود، ابتدائا قبل از سؤال فرمود: مثل او مانند مثل خضر و ذو القرنین است؛ خضر از آب حیات نوشید و زنده است و نمى‏‌میرد تا اینکه در صور دمیده شود. و او هر سال در موسم حج حاضر مى‏‌شود و در عرفه، توقف مى‏‌کند و وقتى مؤمنین دعا مى‏‌کنند، آمین مى‏‌گوید. خداوند تنهائى قائم ما را در زمان غیبت، به وسیله انس گرفتن با او بر طرف مى‏‌سازد و تنهائى او را به خود وصل مى‏‌کند. پس براى اوست باقى ماندن در دنیا با پوشیده و غائب بودن از دیده‏‌ها.

الخرائج و الجرائح، ج‏۳، ص ۱۱۷۵

منبع: ابنا

استبصار www.estebsar.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

InstagramTelegramBehanceEmailYoutube