به گزارش پايگاه اطلاع رسانی استبصار، چرا شیعیان بر مهر سجده می کنند❔آیا سجده بر مهر همان بت پرستی و مهر پرستی نمی باشد❕

#پاسخ

۱- از نظر شریعت اسلامی تنها سجده برای خداوند شایسته و جایز است و بر غیر او نمی توان پیشانی بر زمین سایید.

*پیامبر گرامی فرمود: «تنها برای خداوند باید سجده کنید»  وسائل الشیعه ج۶ ص۳۸۵

*امام صادق در پاسخ یک زندیق عرضه داشت: « تنها سجده برای خداوند جایز است» الاحتجاج ج۲ ص۳۳۹

 

۲- شیعیان برای خداوند سجده کرده و این سجده را بر روی مهر بجا می آورند.در تمام احوال ، سجده برای خداست و او «مسجود له» است .و مهر « مسجود علیه» است و بر آن سجده می شود.بنابراین فرق است بین مسجود له و مسجود علیه

* هیچ کس برای مهر سجده نمی کند .آیا می توان گفت که اهل سنت اگر بر فرش و لباس و مانند آن سجده می کنند یعنی برای فرش و لباس سجده می کنند❔

 

۳- در روایات ما آمده است که بر غیر زمین نمی توان سجده کرد و تنها بر زمین و هر آنچه از زمین بروید و خوردنی و پوشیدنی نباشد می توان سجده کرد.

*هشام ابن حکم از امام صادق سوال کرد بر چه چیز می توان سجده کرد و بر چه چیز نمی توان سجده کرد؟ امام فرمود: «سجود جایز نیست مگر بر زمین یا چیزی که از زمین می روید، مگرخوردنی ها وپوشیدنی ها» هشام می گوید:گفتم فدایت شوم حکمت آن چیست؟ فرمود: «زیرا سجود و خضوع برای خداوند است و سزاوار نیست برای خوردنی ها و پوشیدنی ها سجده کرد، زیرا دنیاپرستان بنده ی خوردنی ها و پوشیدنی ها هستند و کسی که سجده می کند در سجود مشغول عبادت خداست.بنابراین سزاوار نیست پیشانی را در سجده اش برچیزی بگذارد که معبود دنیاپرستی است فریفته زرق و برق دنیا هستند.» پس امام افزود:«سجده بر زمین افضل است چرا که تواضع و خشوع در برابر خدا را بهتر نشان میدهد.»
علل الشرایع ج ۲ ص۳۴۱, وسائل الشیعه ج۵ ص۳۴۳ باب ۱

 

۴- از روایات اهل سنت نیز استفاده می شود که تنها سجده بر زمین و آنچه از زمین می روید و خوردنی و پوشیدنی نباشد می توان سجده کرد.

بخاری روایت می کند که پیامبر گرامی فرمود:

«زمین برای من سجده گاه و مایه پاکیزگی قرار داده شده است»
صحیح بخاری ج۱ ص۹۱, سنن بیهقی ج۲ ص۴۳۳

جابربن عبدالله انصاری می گوید: «من با پیامبر نماز ظهر می خواندم مشتی از سنگریزه بر می داشتم و آنها را به دست می کشیدم تا خنک شود سپس زیر پیشانی نهاده بر آنها سجده می کردم»
مسند احمد ج۳ ص۳۲۷, سنن بیهقی ج۱ ص۴۳۹

انس بن مالک می گوید: «ما با پیامبر در سخت ترین گرما نماز می خواندیم هر یک از ما سنگریزه هایی به دست می گرفت آنگاه که خنک می شد به زمین می گذاشت و بر آن سجده می کرد»
سنن بیهقی ج۲ ص۱۰۶

خباب بن ارت می گوید: «از زیادی گرمی سجده گاه و زیر دست ها به پیامبر شکایت بردیم او به شکایت ما ترتیب اثر نداد»
همان مدرک ص۱۰۵

بی شک هر گاه سجده بر پوشیدنی ها مانند دستمال و سجاده و…جایز بود باید صحابه از آنها برای سجده استفاده می کردند و پیامبر به آنها اجازه سجده بر آن ها را می داد و با این مشقت بر زمین سجده نمی کردند.

عایشه می گوید: «من هرگز ندیدم که رسول خدا به هنگام سجده پیشانی خود را بپوشاند و به زمین نرساند »
مصنف ابن ابی شیبه ج۱ ص۳۹۷

ابن سعد می نویسد: «پیامبر به هنگام سجده عمامه از پیشانی برطرف می کرد و بر عمامه سجده نمی کرد»
طبقات ابن سعد ج۱ ص۱۵۱

ابوعبیده می گوید: « عبدالله بن مسعود سجده نمی کرد مگر بر زمین»
همان مدرک ج۱ ص۳۹۷

 

۶- در روایات ما توصیه شده است که برای سجده کردن بهتر از هر چیز سجده بر تربت امام حسین است.

امام صادق فرمود: «سجده بر تربت حسین سبب نورانی شدن زمین های هفتگانه می شود»
الفقیه ج۱ ص۲۶۸

وفرمود: «سجده بر تربت حسین حجاب های هفتگانه را برطرف می کند»
وسائل الشیعه ج۵ ص۳۶۶

استبصار www.estebsar.ir

تلگرام t.me/estebsar_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست