به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استبصار، آیت الله العظمی حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید، در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم درباره فرا رسیدن ایام تبلیغی محرم و صفر، با اشاره به فرازی از قرآن کریم درباره ضرورت تبلیغ و انذار پس از تفقه و فهم عمیق از منابع دین، خطاب به طلاب، مبلغان و روحانیون گفت: در محرم به تبلیغ بروید و در تبلیغ خود اصول چهارگانه تبلیغ را رعایت کنید.

ایشان افزودند: باید تحکیم عقاید، دفع شبهات، تهذیب اخلاق و تعلیم احکام در تبلیغ شما جمع شود. اینها ارکان اربعه تبلیغ است.

مرجع تقلید شیعیان درباره اهمیت ایام سوگواری شهادت سرورو و سالار شهیدان کربلا(ع) به تبیین روایتی از امام حسین (ع) درباره ارشاد و هدایت مردم پرداخته و گفتند: در این ایام درباره (عظمت) کسی سخنرانی می کنید که مانند او نیامده و نخواهد آمد. کار امام حسین (ع) منحصر به فرد بود و تنها از او سر می زد.

آیت الله وحیدخراسانی در شرح و تبیین حدیثی از امام حسین (ع) مبنی بر این که “مَنْ کَفَلَ لَنَا یَتِیماً قَطَعَتْهُ عَنَّا مِحنتَنا بِاسْتِتَارِنَا فَوَاسَاهُ مِنْ عُلُومِنَا الَّتِی سَقَطَتْ إِلَیْهِ حَتَّى أَرْشَدَهُ وَ هَدَاهُ …” گفتند: امام حسین (ع) در این حدیث، شیعیان را ایتام خود دانسته است. مردم شهر و روستا، یتیمان امام حسین (ع) هستند که از تبلیغ برای آنها تعبیر به “کفالت” شده است. به خاطر آن امام، یتیمان او را کفالت کنید.

ایشان در توضیح شرایط عصر غیبت امام زمان (عج) ابراز داشتند: امام حسین (ع) می فرماید یتیمی که در اثر (رنج ) محنت ما از ما منقطع شده، فرزندم که پدرشان است، از مردم مستتر شده است. با این استتار (غیبت)، وظیفه شما کفالت این یتیمان از طریق مواسات (معاشرت، مشارکت و ایثار) است. مواسات، (تنها) به تامین نان، آب، مسکن، لباس و مانند اینها نیست، بلکه به (تبلیغ، آموزش و یاد دادن) علومی است که از ما به مردم نرسیده است تا آنان را ارشاد و هدایت کند.

این مرجع تقلید افزودند: در این حدیث، “هدایت” بعد از “ارشاد” آمده است و ابتدا، ارشاد آمده است. طبق آیه قرآن، “قد تبیّن الرشد من الغَیّ”؛ باید طریق از بیراهه مشخص شود تا افراد هدایت شوند و کار کفالت تمام شود. در این صورت، خدا عبودیت چنین مبلغی را پذیرفته است.

حضرت آیت الله وحید خراسانی در ادامه سخنان خود، حدیث صحیح السندی درباره مصایب امام حسین (ع) در کربلا و فضیلت اقامه عزای سرور و سالار شهیدان پرداخته و افزودند: کار امام حسین (ع) را هیچ پیامبری انجام نداده است. خدای متعال بر رسول الله (ص) به واسطه او منت نهاد که دین آن پیغمبر که عصاره (فضایل) خلقت و بعثت همه انبیاست، تا قیامت (باقی) بماند. در اثر عمل او، خدای متعال حضرت ولی عصر (عج) را در صلب او قرار داد تا تمام حق را پدید آورد و تمام باطل را از بین ببرد. عصاره (فضایل) آفرینش و نتیجه بعثت از آدم (ع) تا رسول خدا (ص) به رگهای گلوی بریده او وابسته است. همه انبیا و اولیا بخاطر عظمت او، به زیارت او می روند و شبهای جمعه دور قبر او می گردند.

………..

منبع : ابنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

InstagramTelegramBehanceEmailYoutube